Vem betalar försäkringen?

C

Cairo

Den här tråden vänder sig till er som är fodervärdar och till er som är hästägare som har hästen utlånad på foder.

Vem betalar försäkringen? Vad tycker ni är rättvist?

Jag ska ha ett arabsto på foder och kommer att utbilda henne, vilket ägaren tyckte var superbra. Hon ville dock att jag skulle stå för hela försäkringen, men jag bad henne om att i alla fall stå för halva, vilket hon tyckte var helt okej eftersom att jag ändå kommer utbilda hennes häst och HON tjänar på det.

Sv: Vem betalar försäkringen?

När jag hade min häst på foder så stod jag för hela försäkringen, dels för att det kändes naturligast så, och dels för att jag då hela tiden visste att hon var försäkrad.

Hade något hänt, hade de dock fått stå för självrisk etc.

När jag nydligen hade min häst utlånad stod jag för hela försäkringen. Men om jag någon gång mer ska låna ut henne kommer jga göra så att fodervärden står för halva...

jag tycker så här, fodervärden står för försäkringen om veterinärvård, för blir hästen sjuk/halt när någon annan har den så tänker inte jag betala det, däremot liv skulle jag betala, för fodervärden får ju inte tillbaka några pengar om hästen skulle tvingas avlivas utan de går ju till ägaren...

Försäkringsbolagen anser att ägaren ska stå för försäkringen. Vissa bolag godkänner ingen annan som försäkringstagare för livvärdet än ägaren.

Vill man att fodervärden ska stå för kostnaden så är det bäst att ägaren står som försäkringstagare och fodervärden betalar premien till ägaren. Som sedan betalar försäkringsbolaget.

De hästar jag har haft på foder har jag stått för försäkrningen. Jag har betalat försäkringen till hästägarna som sedan betalat till försäkringsbolaget.

Har mitt ponnysto utlånat på foder och JAG betalar försäkringen. För att jag då vet att hon är försäkrad. Fodervärden får däremot betala självrisk och procenten vid ev skada.

Dör hästen eller måste avlivas så är det jag som får livvärdet, känns självklart eftersom det är jag som äger hästen=har betalat den.

Har mitt ponnysto utlånat på foder och JAG betalar försäkringen. För att jag då vet att hon är försäkrad. Fodervärden får däremot betala självrisk och procenten vid ev skada.

Dör hästen eller måste avlivas så är det jag som får livvärdet, känns självklart eftersom det är jag som äger hästen=har betalat den.

Men vad händer om hästen får en skada som inte täcks av försäkringen, exvis tandbesvär?

När jag hade min häst på foder så stod jag för försäkringen. Jag ville vara säker på att ägaren verkligen betalade då det var jag som stod för eventuella skador/behandlingar.
Det skulle vara en otrevlig upptäckt om man hade behövt uppsöka klinik och märkt att hästen inte hade någon försäkring... :crazy:
Så jag tecknade en själv.
Sen hör det nog till saken att ägare bodde i ett annat land och då hästen bodde i sverige behövde den ju vara försäkrad i sverige så jag valde att stå för det.
Fungerade jättebra!

Knapplån!
Jag harett ponnysto på foder sen många år o det är ägarna som betalar hela försäkringen. Det ligger ju i deras intresse att hästen är försäkrad så att de kan få ut ev livförsäkring. Även om hästen skadar sig så vet dem att fodervärden skaffar den hjälp den behöver. Jag betalar dock självrisk vid ev skada.

När jag lämnade ut min häst på foder i 1 år innan försäljning så stod jag för försäkringen.
Just av samma orsak. Dog hon fick jag igen lita av pengarna o om hon skadades så kunde jag känna mig trygg att det fanns en försäkring så de inte stod där o inte hade råd att tillkalla veterinär.

Skulle göra så igen.

*KL*
Jag har två ponnyer utlånade, båda som tävlingsponnyer (en har tävlat SM). Fodervärdarna betalar försäkringen via mig (så att jag vet att den blir betald). De får de låna ponnyer att tävla med utan att behöva betala en krona för inköp. Viss utrustning följer med ponnyerna, båda har sina sadlar med sig. Jag tycker att fodervärdarna kommer ”billigt” undan. Jag har också lånat ett sto, för avel, som jag då själv betalar försäkringen på.

*KL*
Jag har två ponnyer utlånade, båda som tävlingsponnyer (en har tävlat SM). Fodervärdarna betalar försäkringen via mig (så att jag vet att den blir betald). De får de låna ponnyer att tävla med utan att behöva betala en krona för inköp. Viss utrustning följer med ponnyerna, båda har sina sadlar med sig. Jag tycker att fodervärdarna kommer ”billigt” undan. Jag har också lånat ett sto, för avel, som jag då själv betalar försäkringen på.

Litar du inte på fodervärden? Eftersom de betalar försäkringen genom dig? Jag vet inte om jag håller med om att det är att komma billigt undan. Inköpskostnaden är minimal i jämförelse med vad det kostar att hålla de små liven.

Hej.
När min häst var ute på foder så stod jag för försäkringen.
För att skulle hästen utav någon anledning dö och de står i kontraktet att fodervärden har betalat en viss summa utav premien, då har även fodervärden rätt att få ut pengar av hästen.
Så då om man blir av med hästen vill man inte ge pengarna som blir över till fodervärden, då är de precis som att jag get bort hästen.
Lycka till..

Men vad händer om hästen får en skada som inte täcks av försäkringen, exvis tandbesvär?

Tänder går inte på försäkringen, det anses som normalt underhåll och får stå för ägaren själv. Vid en olycka med tänder inblandat gäller veterinär försäkring, men alltså inte annars.

jag har en häst på prov, som ska förlängas till foder, och ägarna betalar försäkringen.

Tänder går inte på försäkringen, det anses som normalt underhåll och får stå för ägaren själv. Vid en olycka med tänder inblandat gäller veterinär försäkring, men alltså inte annars.

Har själv en foderhäst som haft just det problemet, men som tur var var tanden så lös att den gick att dra ut utan sövning.

Litar du inte på fodervärden? Eftersom de betalar försäkringen genom dig? Jag vet inte om jag håller med om att det är att komma billigt undan. Inköpskostnaden är minimal i jämförelse med vad det kostar att hålla de små liven.

Och det gör man som hästägare rätt i, att enbart lita på sig själv. Har man en inköpt häst á 100.000 kr utlånad på foder vill man självklart veta att försäkringen är betald och gäller när och om olyckan är framme. Ett akutintag på djursjukhus kommer lätt upp i 15000-20000 kr och mer, inte kul att stå där då utan försäkring för att en fodervärd har glömt eller inte haft råd att betala försäkringspremien.

Har en mini shettis på foder, Vi har själva kommit överrens om att vi enbart betalar stallhyra(har dock eget stall), hovis och foder..

Att tillläga är att ägarna bor ca 5 km bort:P

Som hästägare har jag stått kvar på försäkringen och låtit fodervärden betala hela premiebeloppet (liv och veterinär) till mig.

Som fodervärd har jag stått på försäkringen och betalat direkt till försäkringsbolaget.

I bägge fallen har alltså fodervärden stått för kostnaden för försäkringen.

När jag hade min häst på foder så stod jag för hela försäkringen, dels för att det kändes naturligast så, och dels för att jag då hela tiden visste att hon var försäkrad.

Hade något hänt, hade de dock fått stå för självrisk etc.

Samma här! Både vid lånande och utlånande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar