Vem bär ansvaret?

arabia

Trådstartare
Jag hyr ett stall med tillhörande beten, då jag har shettisar+ en fångponny kommer jag inte att ytnyttja betesmarkerna så hyresvärden har tagit emot några hästar på bete.
En av dessa hästar har varit väldigt undernärd o har dessutom föl vid sidan, detta sto är den som "bestämmer" i hagen, henne utfodrar jag 2 ggr/dag med kraftfoder, enl avtal med ägarna. För övrigt så ska jag inte ha ngt med beteshästarna att göra.
Vi har även en häst som gått hos oss i 2 månader nu där ägaren inte visar något större intresse för sin häst, har varit uppe typ ett par gånger den senaste månaden.
Igår när jag var i hagen o skulle fylla på vatten o mata stoet med fölet så kom det andra stoet ( vars ägare inte bryr sig) o sprang rätt över mig, vilket resulterade i att jag blev trampad på smalbenet o fick en ligamentsskada i foten, det blev kryckor ett tag framöver (kul när man har semester o allt) ägaren förnekar att hennes häst kan ha gjort detta för så har den aldrig tidigare gjort.

Vem bär egentligen helt lagligt ansvaret när det händer en sån här grej? I mina hästars försäkring har jag ju en incidentförsäkring som täcker om mina hästar skulle skada någon, men om man inte har sån för då?

Sv: Vem bär ansvaret?

Tror inte att någon kommer att någon anses som ansvarig för det som hänt utan att det kommer att klassas som olycka.
Man ska ju vara medveten om stt det finns risker med att vistas bland betesdjur i beteshagar. Så möjligen att du själv får stå som ansvarig för din olycka när du var inne hos hästarna.
Däremot om du har en egen olycksfallsförsäkring så bör ju den gå in och ersätta dig för kostnader, sveda o värk och eventuella med av skadan.

Sv: Vem bär ansvaret?

Om du utfordrar hästen enligt ett avtal så kan det mycket väl handla om att du är arbetstagare och den som du utför tjänsten åt är arbetsgivare. Då kan det här klassas som en arbetsskada och det skall arbetsgivaren stå för.

jag är inte säker på att det tolkas så här men det är heller inte omöjligt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Gnist
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama