Vem bär ansvaret,IGENTLIGEN?

Fibusen

Trådstartare
Frågar åt min kompis... Hon och hennes sambo har rätt så nyligen köpt ett hus ute på landet,med stora renoveringsbehov,och nu har dom så gott som redan rivit ner hela huset.

Problemet är deras granne,hon är ju trevlig och så,MEN,hon går över dit och pratar lite med dom i bland med hennes 2 små barn med sig,vet inte hur gammla dom kan vara,men 4-5 år kanske,och lite smått...hmmm,överaktiva.:o

Hur som helst så springer dom inne på gården,som är full med skräp osv,min kompis håller ett öga på dom,för mamman verkade helt upptagen med annat,och kompisen ville väll inte att dom skulle göra illa sig på något.

När ungarna sedan börjar klättra upp i brädhögen,där deras gammla panel ligger,men rostiga spikar i,så säger dom åt mamman att det är fullt med spik där,så reagerar hon inte så nämnvärt.. När ungarna är väldigt högt upp i brädhögen och klättrar så säger kompisen att nu får ni komma ner,annars så gör ni illa er,dom lyssnade noll,och mamman säger inget mer till dom..
Det slutade med att mamman och ungarna går hem till sig efter en halvtimme,och denna gången så klarar dom sig med att en unge hade fått en sticka i handen och den andra rivit sönder jackan...

Frågan är vem som är ansvarig om det skulle hända något allvarligt? Har min kompis och hennes sambo rätten på sin sida i.o.m att dom har förvarnat mamman,eller krävs det mer av dom,tex att dom ska spärra av högen eller nått? Får dom ens förvara dom så? Högarna försvinner från gården varje gång det blivit så mycket att dom kan fylla en container.

Högarna ligger inne på deras gård,där ingen annan har rätt att vara igentligen utan deras tillstånd,men naturligtvis så vill dom ju inte "åka dit" utifall det skulle hända något!

Sv: Vem bär ansvaret,IGENTLIGEN?

Men det är väl barnens föräldrar som är ansvariga?
Eller?

Klart jag tycker det är föräldrarns ansvar!

Synd om ungarna skulle skada sig, då man VET riskerna, bara för att deras mamma verkar totalt nonchalant :mad:

Nog händer det att min son skadar sig ibland, men om jag vet om uppenbara risker så hindrar jag ju honom från att gå dit.

Ja det är svårt att veta vad som gäller. Lättast är att kolla med kommunen! De borde veta eller iaf veta vem man skall fråga. Borde vara föräldern som ansvarar för det hela men som Michellan85 sa kan det ju vara samma som med inbrottstjuven... Rekommenderar att din kompis kollar upp det hos kommunen vem som har ansvaret...

Intrång? Barnen har ju ingen rätt att vara på deras gård..

Jag vet faktiskt inte ^^

Jag hade sagt till barnen att "det är jättefarligt att klättra där så ni får inte vara där, och ni får inte vara här inne alls om ni inte frågar först, ok?"

Vi har en granngrabb som är jättego, men han kan stanna i flera timmar om man inte säger till. I början var han bara 2.5, sprang upp till oss på vägen alldeles själv mm. Vi har också massa bråte, hål i marken, stål, vilda hästar i hagen, glaskross mm på vår mark. Så jag får verkligen säga till honom på skarpen typ att "du får INTE vara i grävmaskinen alls (man kan sänka ner framskopan även om den är avstängd)". En gång startade han traktorn alldeles själv (4år). Jag vill inte vara ansvarig om något händer honom, så därför skickar jag hem honom om jag inte har tid att hålla uppsikt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 336
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar