Vem är uppfödare till fölet?

C

Calle

Visst är det så att om man köper ett dräktigt sto, blir man uppfödare till fölet?

Sv: Vem är uppfödare till fölet?

Nej, den som står som registrerad ägare vid betäckningen av stoet blir automatiskt uppfödare till fölet.

Den som äger stoet när fölet föds är uppfödare och kan sätta sitt stuteri prefix på fölet. Jag har köpt flera dräktiga ston och alla har jag stått som uppfödare till. Vill man ha det annorlunda får man skriva kontrakt vem som ska vara uppfödaren.
Jag har också sålt flera dräktiga ston och då blir köparen automatiskt uppfödare, har jag fått lära mig.

Jag tror inte det spelar någon roll vilken ras. Samma regel gäller nog alla. Om man läser på papperna som ska fyllas i när man registrerar fölungen så står det något där vad som gäller tror jag. Har inte tillgång till papper nu men ska kolla upp det och sedan återkomma.
/Mia

På fölets registreringsansökan som man får från ASVH står den som äger stoet vid betäckningen förtryckt som uppfödare.
Vill man ändra på uppfödarskapet så får man skriva det i en extra ruta där den som ägde stoet vid betäckningen ska skriva under. Jag är själv fodervärd till två ston som fölat i år, och jag har precis fyllt i registreringsansökningar där jag ska stå som uppfödare.

Skriv ett kontrakt med den som säljer det dräktiga stoet och skriv då med i kontraktet att du som köpare ska stå som ägare och uppfödare till fölet.

Även inom ASVH gäller att om inte annat överenskommits så är ägaren till stoet när hon fölar också uppfödare till fölet. Det som stå på registreringspapperna gäller om någon annan är språngägare som t ex en fodervärd. Då måste man på något sätt styrka att stoägaren går med på att fodervärden får stå som uppfödare.
Man måste skilja på om stoet sålts och bytt ägare eller om det är någon som lånat sto eller mage.

Så om man köper stoet en månad innan fölning, är det den nya ägaren som är uppfödare till fölet? Är du säker? Finns det någonstans man kan gå in och läsa om detta?

--------------------------------------------------------------------------------

Så om man köper stoet en månad innan fölning, är det den nya ägaren som är uppfödare till fölet? Är du säker? Finns det någonstans man kan gå in och läsa om detta?

Läs mitt och Masses inlägg en gång till.... Den som är reg äg till stoet blir automatiskt uppfödare om inte kontrakt är skrivet innan fölet föds. Dvs ev. fodervärds avtal eller liknande...

Fullkomligt säker efter som jag själv gjort det några gånger. Praxis är att stoägaren äger också fölet och blir därmed uppfödare. Om inte annat avtalats innan köp.

Jag ringde SH:s kansli. Där sa de att den som står som registrerad ägare till stoet på betäckningsrapporten också blir uppfödare till fölet om inget annat avtal är skrivet.
Då är det väl så att även om jag köper ett dräktigt sto, blir den förra stoägaren uppfödare till fölet? Märkligt..

Nej så blir det inte utan när man gör ägarbyte så anmäler man också till den som utfärdar betäckningsrapporten att man bytt ägare. Då blir automatiskt den nya ägaren också uppfödare. Om man inte gör det så får man istället skicka in kopia på kvitto eller köpeavtal och få det ändrat när fölet registeras.
Den viktiga biten är inte vem som står på betäckningsrapporten utan vem som står som ägare på stoet när hon fölar.

Det är till ock med så att inom vissa raser har man tidigare skilt på "född hos" och "uppfödd av". Det första innebar att det var den juridiska uppfödaren som ägde stoet när hon fölade. Det sista att någon köpte hästen som föl och bokstavligen födde upp den.

På fölets registreringsansökan som man får från ASVH står den som äger stoet vid betäckningen förtryckt som uppfödare.
Vill man ändra på uppfödarskapet så får man skriva det i en extra ruta där den som ägde stoet vid betäckningen ska skriva under

Det var så här jag menade...:)

Jag måste ha missuppfattat dig? Trodde att du menade samma som mig och
Rebus:o

Men är reglerna ändrade eller?

Uppfödare till fölet borde bli den som stod som ägare på stoet vid nbetäckningstillfället men ägare till fölet blir den nya köparen till stoet...

Men jag ska kolla ex med Flyinge, dom vill ju att man skall rapportera till dom om det dräktiga stoets säljs innan fölet föds, men det kan ju också bero på att dom vill veta vem dom skall fakturera lev föl avgiften till.

Även inom ASVH gäller att om inte annat överenskommits så är ägaren till stoet när hon fölar också uppfödare till fölet. Det som stå på registreringspapperna gäller om någon annan är språngägare som t ex en fodervärd. Då måste man på något sätt styrka att stoägaren går med på att fodervärden får stå som uppfödare.
Man måste skilja på om stoet sålts och bytt ägare eller om det är någon som lånat sto eller mage.

Håller med (har själv köpt två dräktiga ston).

men hur funkar det i detta fall då?

person 1 äger stoet
person 2 lägger in ett befruktat ägg från ett av sina ston i person 1s sto.

jag tänker på embryofölet flip's little sparrow.

Eisha ägdes av en person häs på buke, men lånades av krisitina som äger flippan.

hur blir det då????

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 481
Senast: Sel
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31