Cockerpoo förbundet uppfattar jag som seriösa och välmenande. De lovar väldigt lite och kämpar efter bästa förmåga. Lovar absolut ingen allergivänlig hund som alltid är bra. Visst inte helt professionell, men rätt intention. De kritiserar väldigt hårt om någon beter sig som du skriver.
Fast det är SKK också, seriösa och välmenande.
Varför tänker du att man är välmenande om man står utanför SKK men inte innanför?
När jag läser på deras föreningssida så anser jag inte att det är speciellt seriöst när man säger att de "bör" ha föräldrar som är hälsokollade och är friska men i nästa mening anser att det viktigaste är att rasen (?) får vara frisk från ärftliga sjukdomar, med starkt ifylld text.
Det ser ju snyggt ut men betyder inget i sammanhanget om man inte har krav på saker.
Krav är jobbiga och det betyder att vissa inte tycker det är så kul och fixar "eget".
Nästa grej är att man som uppfödare ska kunna berätta om de inblandade raserna men som valpköpare kan man gärna begära att se stamtavlor och även be om kopior.
Det SKA alltså inte komma med valpen utan bara gärna. För mig är det inte seriöst.
Anledningen till ovanstående är inte heller, enligt föreningen, till för din säkerhet utan bra om man vill ta valpar eller leta upp syskon.
Jag får känslan av att du (?) ser det hela som ödmjukhet i dessa föreningar istället för att se det för vad det är; en ovilja att föra riktigt register, ta betalt för det och verka för valpköparnas bästa.