Vem är egentligen Callaghan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eloon__
  • Startdatum Startdatum
E

eloon__

Min häst är e.Cortez u.Sherry ue.Callaghan. Är det någon som vet vem Callaghan är och kanske har några bilder på honom? Det är nämligen så att varje gång jag säger till någon vem hans morfar är och jag svarar; Callaghan så blir alla så fundersamma och försöker komma på vem det är.. Hoppas att någon vet! :)

Såhär ser min häst ut!
13503315.jpg

Sv: Vem är egentligen Callaghan?

Callaghan 460 var född 1967 och exporterades 1984 till USA
Stam och bild finns här http://www.allbreedpedigree.com/callaghan4

I aveln lämnade han hingsten Castello, mormorsfar till nygodkände Niveau. Castello tävlades i msv fälttävlan och i körning, jag tror att det var i svår klass.

Cavat u Limona e Um Said xx, mamma till Lussans Dante, gick svår dressyr.
Nimbus u Seno-Rita e Irak gick svår hoppning.

Callaghans mamma lämnade även godkände sonen Ultimus 427 som exporterads till Danmark.

Är det Callaghan 460 du menar? Han var skimmel och född 1967 efter Urbino 430 - Afghan 277. Callaghan exporterades till USA 1984. En fin hingst, jag såg honom 1980 då jag betäckte ett sto med honom, tyvärr blev det inget föl den gången.

Den översta bilden har jag scannat in från omslaget på min gamla hingstkatalog med veck på;)
Fast den var i färg då!

Jag hittade bilden via Google, men den har väl "tappat" färgen på vägen.;)

Jag såg Callaghan innan han skulle exporteras. Han visades för hand tillsammans med sin pappa Urbino. Han som visade Callaghan kunde knappt hänga med i den ökade traven till publikens stora förtjusning:D

Han var en alldelles förtjusande individ, inte alls svår att älska:love:.
Snäll,vänlig och arbetssam.

Användes även en del i ponnyaveln, bla kompisens snart 30 åriga Callina har honom som far. Hon gick SM i hoppning ngn gång slutet på 80/början på 90 talet med Hannah Johansson i sadeln, tävlade sedan några år ibland storhästar upp till MSV klass.
Mamman till Callina hette Tösen och var en ponny med okänd härskomst.

Jag minns Callaghan som de flesta andra. Som en förtjusande individ!
Sött huvud, som flera av hans avkommor också fick, och ett underbart kliv. Framförallt bak!

Men han ansågs nog vara lite liten och det kanske var en av grunderna till att han exporterades?
Dvs, jag vet att många ansåg honom som lite liten, men att det var anledningen till exporten, är ren spekulation!
mvh

Han var inte under 160 iallafall, men var en ganska ädel hingst(arv efter Urbino?).
Hans mamma fick även sonen Ultimus 427 som exporterades till Danmark.
Hans mormor var mamma till hingsten Harras(3??).

Även Urbino användes ju lite i ponnyaveln.

Ja, och jag minns honom som lättare "live" än på de gamla bilderna!
Det kanske har att göra med att han fullkomligt flöt fram, med lätta och spänstiga kliv?
Som sagt, det är framförallt bakbenen som jag kommer ihåg!
mvh

Åh vad kul att Callaghan fått en tråd.
Han är även en av mina gamla favvohingstar!!

Chris Brolins Calliman gick väl svår klass också?

edit: 15 plac i svår dressyr hade han.

Hittade det också.

För den som undrar var han ue Rote Boldt - Hallo.

Hon hade väl en Illiman också, men det kankse var en anna pappa på den.

Callina? Fick hon några föl? Jag har nämligen en häst som vi tror har en mamma som heter Callina och hon skulle vara efter Callaghan. Min häst är troligen efter Magi.

Nej hon heter Zita. Finns inga papper på henne men har forskat lite och då kommit fram till den stammen. Hon är svart. Kan mycke möjligt bytat namn under vägen.

Är det denna hästen som är din kanske?

Den Callina du nämner här är min mammas grannes gamla häst. Jag har ridit henne några gånger i min barndom. Har även träffat en del av hennes avkommor, men den du hänvisar till har jag tyvärr inte sett, inte vad jag minns iallafall.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
859
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 256
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 627
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka