Vem äger hästen?

Vita_N_6520

Trådstartare
Det händer ju då och då att hästar lånas ut och sen säljs vidare utan ägarens tillåtelse. Jag har precis fått höra om en sån sak och funderade på vad som gäller? Jag kommer aldrig ihåg...

Kan den riktiga ägaren bara "kräva" Hästen tillbaka? Så går det väl inte till? Eller? :p

Sv: Vem äger hästen?

Utan att veta mer går det inte att säga något helt säkert. Men en polisanmälan från ägaren mot säljaren går alltid att göra.
Bara hämta hästen utan vidare går inte att göra utan det får avgöras den rättsliga vägen där man får väga alla uppgifter mot varandra. Med andra ord något som kommer att ta lite tid.

Nja, nu har jag en väns som lånade ut sitt sto på foder för att FV skulle få ta ett föl, när det var klart så sålde FV helt sonika hästen till en bekant och bakgrunden till det var för att hon blev nekad att köpa stoet av den rätta ägaren. På det här viset trodde hon att hästen skulle få bli kvar.

Nu så hade ju ägaren både kvitto och ägarhandlingar, varför hästen hämtades inom 14 dagar och återbördades till sin rätta ägare. Så lång tid behöver det inte ta om ägaren har rätt handlingar och kan bevisa sitt ägandeskap utan tvivel.

Nja fjorton dagar är ju ändå lite tid. Om man jämför med vad många tror att det bara är att åka och hämta.
Men ditt fall visar ju att alla fall är unika och att man måste veta alla fakta innan man kan säga något mer säkert om hur utfallet blir.

Har också en bekant som precis hamnat där, iaf nästan, hästen blev stulen av fodervärden.. Den rätta ägaren får inte hämta den, för den 'ingår' i polisutredningen, trots att ägaren är livrädd för att den ska försvinna igen (för den som stal den var inte dummare än att hon flyttade runt hästen så ingen skulle hitta den, bara det att den är prickig som lilla gubben så den syns ju : P ). Krångligt!!

Rätt ägare är fortsatt den som äger hästen men det kan ta lite tid att få tillbaka djuret eftersom man inte bara kan åka och hämta den. Den som har köpt tror (i bästa fall) att den har gjort ett lagligt köp. Förutsätts att den som är "rätyt" ägare har alla papper i ordning annars blir det svårt.

Detta är en av riskerna med att lämna ut hästar på foder.

Denna var ju inte köpt någonstans, den var ju stulen, så ingen har köpt den i god tro. Me likväl blev det en härva med stöld från tredje part och hästen får inte hämtas hem till denna...

Korrektion, såg nu att jag skrivit fel, den är inte stulen AV fodervärden utan FRÅN fodervärden.... Den som stal den trodde att fodervärden ägde den och stal den för att skipa egen rättvisa (...) och tog hästen som betalning för gamla skulder....

Den rätta ägaren får inte hämta den, för den 'ingår' i polisutredningen,

Korrektion, såg nu att jag skrivit fel, den är inte stulen AV fodervärden utan FRÅN fodervärden.... Den som stal den trodde att fodervärden ägde den och stal den för att skipa egen rättvisa (...) och tog hästen som betalning för gamla skulder....

Men vad konstigt, den kan väl stå var som helst och ändå ingå i utredningen :confused: Är det polisen som säger att den inte får flyttas?

Men vad konstigt, den kan väl stå var som helst och ändå ingå i utredningen :confused: Är det polisen som säger att den inte får flyttas?

Det är lagen som säger att den inte får flyttas, ev muntligt förmedlad av polisen. Om man hämtar en häst som man anser att man äger, innan det är avgjort hur rättsläget ser ut, gör den personen sig skyldig till ett brott som i sig är åtalbart oavsett hur "rätt" man har.

Jag hoppas någon som är jurist kollar detta, men som jag har förstått det är det stor skillnad om ägaren lämnat ut hästen frivilligt eller om den är stulen.

Om ägeren lämat ifrån sig hästen till en fodervärd som sedan säljer hästen har ägaren rätt att lösa in den från köparen. Om hästen däremot är stulen och sedan såld har ägaren rätt att få tillbaka hästen utan ersättning till köparen. Hur det blir när hästen är stulen från en fodervärd har jag ingen aning om!

Åhh, jag skrev ett långt inlägg å datorn hängde sig... :devil:

Självtäkt heter det att ta sin egen egendom då den är i en annans besittning. Det finns beskrivet i 8 kap 9 § brottsbalken. "Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader."

Man kan gå fri från ansvar med hänvisning till 24 kap 1 § brottsbalken om man återtar sin egendom, men det är under förutsättning att egendomen återtas då det sker på bar gärning d v s det ska i princip vara en pågående gärning.

Olovligt förfogande (såsom att sälja annans häst) och stöld är naturligtvis olagliga gärningar. Då det pågår en utredning kan man nog inte säga att gärningen är pågående - utan man får vänta tills utredningen är klar om polisen inte är villig att ge handräckning.

En egendom kan ju vara i en annans besittning exvis om man har leasat ut den eller lånat ut den. (Ville bara vara tydlig eftersom det är gamla uttryck.)

Det var lite kort från mig.

Vad som händer beror på ifall köparen var i ond eller god tro. Är det så att köparen inte hade någon aning så kan det bli så att denne får behålla hästen, och att ägaren till hästen får kräva ersättning från fodervärden.

Är köparen dock i ond tro går köpet helt sonika tillbaka, ägaren får sin häst och fodervärden måste betala tillbaka pengarna till köparen.

Fast det där gäller stöldgods. Du kan aldrig godtrosförvärva stöldgods. Men FV har ju inte stulit hästen och därför är ett godtrosförvärv möjligt.

TS
Det Ramona skriver stämmer.

Det är lagen som säger att den inte får flyttas, ev muntligt förmedlad av polisen. Om man hämtar en häst som man anser att man äger, innan det är avgjort hur rättsläget ser ut, gör den personen sig skyldig till ett brott som i sig är åtalbart oavsett hur "rätt" man har.

Men var finns hästen nu då? Hos den som sägs ha stulit den? I såfall är lagen konstig för den personen har ju lika lite rätt att ha hästen under tiden som utredningen pågår, eller :confused:

Jag har för mig att den ursprungliga ägaren har rätt att få tillbaka hästen men vid ett godtrosförvärv måste lösa in den, pengar som sen får krävas tillbaka av den som olovligen sålde hästen.

Jag har hamnat i en ganska liknanade situation. Jag lånade en häst av en tjej, låt oss kalla henne Mia och hästen för Gullan. När vi kollade upp vem stog som ägare på Gullan stog fortfarande uppfödaren kvar. Vi bad då Mia att få se på ägarbytespapper, detta var omöjligt. De hade tydligen kommit bort i en flytt, men vi kände ju Mia sedan innan och tog glatt Gullan på foder.

Tre månader kämpade vi för att få se ägarbytet på Gullan, men fick aldrig fram något från Mia. Min mamma ringde uppfödaren och han berättade att nej, han ägde ju fortfarande Gullan, men ville vi kunde vi få köpa honom. Sagt och gjort. Nya papper skrev och Gullan blev min.

Problemet uppstod när Mia fick reda på detta. Samma kväll kom hon och två-tre kompisar till vårat stall med hästtransport och skulle hämnta hem Gullan, för det var minsan Mias häst. Nu, tre månader senare, stog hon med ägarbytespapprena i handen. Ägarbytesapper som var påskrivet av både uppfödaren och Mia, sedan mer än ett halvår tillbaka.

Det slutade med att polisen fick kopplas in, för att Mia och hennes vänner skulle lämna gården den natten. Dagen efter satte sig mamma, Mia och stallägaren ner och pratade. Dagen efter åkte Gullan.

Vi pratade med polisen och frågade vad som skulle hända om vi drog upp detta i tingsrätten. De svarade att Mia skulle till slut få ta hem Gullan, för hon hade det äldsta ägarbeviset..

Vi hade gett 170 kr handpenning och skulle betala totalt 1000, så resterande skulle in på hans konto. Han avböjde från dessa pengar och gav oss en annan häst..

Fast det där gäller stöldgods. Du kan aldrig godtrosförvärva stöldgods. Men FV har ju inte stulit hästen och därför är ett godtrosförvärv möjligt.

TS
Det Ramona skriver stämmer.

Fast köper man av KF så är det väl i god tro? Eller?

Säljer man en annans häst så är det stöld i min värld.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka