Sv: Vem äger hästen?
Jag har hamnat i en ganska liknanade situation. Jag lånade en häst av en tjej, låt oss kalla henne Mia och hästen för Gullan. När vi kollade upp vem stog som ägare på Gullan stog fortfarande uppfödaren kvar. Vi bad då Mia att få se på ägarbytespapper, detta var omöjligt. De hade tydligen kommit bort i en flytt, men vi kände ju Mia sedan innan och tog glatt Gullan på foder.
Tre månader kämpade vi för att få se ägarbytet på Gullan, men fick aldrig fram något från Mia. Min mamma ringde uppfödaren och han berättade att nej, han ägde ju fortfarande Gullan, men ville vi kunde vi få köpa honom. Sagt och gjort. Nya papper skrev och Gullan blev min.
Problemet uppstod när Mia fick reda på detta. Samma kväll kom hon och två-tre kompisar till vårat stall med hästtransport och skulle hämnta hem Gullan, för det var minsan Mias häst. Nu, tre månader senare, stog hon med ägarbytespapprena i handen. Ägarbytesapper som var påskrivet av både uppfödaren och Mia, sedan mer än ett halvår tillbaka.
Det slutade med att polisen fick kopplas in, för att Mia och hennes vänner skulle lämna gården den natten. Dagen efter satte sig mamma, Mia och stallägaren ner och pratade. Dagen efter åkte Gullan.
Vi pratade med polisen och frågade vad som skulle hända om vi drog upp detta i tingsrätten. De svarade att Mia skulle till slut få ta hem Gullan, för hon hade det äldsta ägarbeviset..