Veka kotor

Sv: Veka kotor

Utställningsdomarna skriver det :angel:

Vad tycker ni om att linda benen då? Jag är lite emot det... Fast jag vet inte vart jag ska dra gränsen. Jag vill givetvis ge stöd när det behövs men samtidigt vill jag att han ska stärka sig genom lagom belastning och inte få hjälp "i onödan". Jag tror inte på att linda ALLTID om hästen inte har grava problem, vilket han inte har.

Ex så lindar jag hans framben om vi ska rida på bana (hänt en gång :D) och kan t'nka mig att linda runt om nästa år när det blir lite mer arbete på bana inför kvaliten. Men annars då? Han rids aldrig så han blir konditions/muskulärt trött och skrittas alltid av vid hand. Konditionen kommer sakta men säkert utan konditionspass under ryttare o när han travar längre sträckor utan ryttare alt som handhäst i backar lindas han aldrig.

Vissa hästar har ju så veka kotor att vid ridning så trampar dom igenom/går i backen och då behöver dom skydd/stöd.

En del folk förväxlar lång kota med vek kota.
Min förra häst hade långa kotor men absolut inte veka kotor.

14658351.jpg

14658352.jpg

14658353.jpg

MEN- långa kotor kan enkelt bli till veka kotor med hästens stigande ålder:angel:

Inte alls ovanligt med knäledsproblem på häst med komb. veka kotor/raka hasar.

Men jag är mera "skrajsen" för korta,stumma kotor, än för veka...

min häst var björnfotad bak=inte bra! :(

det var därför som hans gaffelband var utslitna redan vid 7års ålder o jag var tvungen att ta bort honom.... O då var han ändå väldigt sparsamt tagen.. mend et sliter helt enkelt för mkt..

så köp inte en häst med det.. om ni vill ha den länge... :(

Den Quite Easy häst jag har hemma är vek i sina koter. Vet dock ej om mamman hade det.
Nu är hon bara 3 år så jag hoppas att hon genom rätt ridning kommer att stärka sina ben och på så vis minska vekheten lite.

Tack för det svaret, vore kul att höra hur din häst utvecklar sig. Gillar Quite Easy (han är ju "far till mitt barn":D) men är intresserad av att spåra roten av eländet.

Ancan - tuuusen tack för den kommentaren om att du är mer orolig för korta, stumma kotor :bow:

Bra bilder!! Men då har Tiger nog mer en kombination av lite lång o lite vek kota. Dock ser de rätt normala ut när han står still tycker jag, amatör som jag är :D

Min arab har veka kotor och är rakhasad. Hade kotledsinflammation förmodligen pga det i höstas, men har nu tävlats i hoppning och western precis hela sommaren och har hållt. :banana:

Hoppas att hon håller sej fräsh länge länge :)

Alltid när man har hästar så är ju konditionsuppbyggandet oerhört viktigt för hästens hållbarhet.
Särskilt viktigt är ju det när man har en häst med extriöra deffekter!

Hänger på lite här.

Det här med veka kotor, hur kan man märka sånt?
Min häst är ganska rak i haserna, hur kommer det att påverka honom i framtiden?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: jennylu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka