Veka kotor

the_connemara

Trådstartare
Hur påverkar det gången? Och vad gör man för att bäst träna en häst som fått omdömet veka kotor? Känns ju som att man vill stärka hästen rätt o inte bädda för senskador o dyl.

Sv: Veka kotor

Hej! Jag har "oxå" en häst med veka kotor. Det gör att de får mer schvung i steget men som du säger har lättare att skada sig. Skulle själv vilja veta mer om detta så jag hänger på tråden. Själv lindar jag benen på henne när jag tränar hårdare för att avbelasta senor och dyligt lite.

Veka kotor påverkar hållbarheten på sikt. Särskilt besvärligt blir det om hästen även är rak i haserna/veka kotor.

Förr sa man alltid om veka kotor:

Man förlorar en poäng på benen, men tjänar två på gången...

Han får oftast omdömet vinklad i hasen :D Hur påverkar det förresten?

Stämmer nog bra med poängen där :angel:

Men iaf, jag vill ju han ska hålla tills han är 35 (minst! ;) ) så nu frågar jag alla omkring mig om hur man på bästa sätt undviker att belasta honom fel. Hittills har jag fått tips om att inte rida på för djupa underlag o träna (succesivt) på hårdare underlag o asfalt samt att inte låta honom bli för tjock. Jag rider aldrig på bana utan bara på grusvägar/fält så djupa underlag är lätta att undvika. Asfalt ingår mer eller mindre i alla våra rundor o vissa bitar av grusvägar är ju rätt hårda så där kan man lägga in lite lugn balanserad trav på de bättre ställena. Tjock undrar jag om han kan bli, iaf inte på en bra foderstat. Longerar gör jag förresten inte alls.

Mer?

Du verkar vara på rätt vähg med din träning.
En hållbar häst är ju även en häst som är noggrant uppbyggd från början, dvs mkt stärkande och kondiotionsarbete.

Sedan spelar även uppväxtmiljön en stor roll i hållbarheten anser jag. en unghäst som inte haft möjlighet att springa i kuperad terräng, som stått inne väldigt mkt, kanske inte fått mineraler osv, har ju redan från början ett sämre utgångsläge.

Så det gäller alltså att kolla noga om man väljer att köpa en unghäst!
En billig häst kan ibland bli mycket dyr i längden:angel:

Jo det har jag fått uppleva med mitt xx sto... Billig =dyr. Men hon är ju oxå underbar. Bra tips det där med underlaget. Sen så hoppas jag henne inte komemr ev löshoppa, för borde inte det slita mycket på dom?

Mmmm jag försöker arbeta honom ofta men lite o öka på kraven mer och mer vad gäller underlag, tempo o längd.

Han var nog billlig men är uppfödd bra. Har gått ute mycket i bra hagar o fått rätt foder från start. Jag har nog inte vågat köpa unghäst av någon jag inte känner/vet något om :crazy:

Jo det har jag fått uppleva med mitt xx sto... Billig =dyr. Men hon är ju oxå underbar. Bra tips det där med underlaget. Sen så hoppas jag henne inte komemr ev löshoppa, för borde inte det slita mycket på dom?

Löshoppning är ju endel av en unghästs utbildning och (tycker jag) ger så mycket tillbaka (om det görs rätt!) att det är värt slitaget. Dock är jag väldigt noga med att enbart träna för en duktig tränare och inte bara låta honom hoppa för hoppandets skull. Han matchas noga av tränaren inför kommande unghästtest o fortsatt inhoppning under ryttare. Ex så har han hittat sin ryggverksamhet bra under löshoppningen o blivit väldigt stabil på hinder så när jag hoppade från ryggen första gången betedde han sig som vilken hopphäst som helst, ingen tvekan eller obalans mer än i galoppen :angel: Vi har bara galopperat på stooora fält o i skogen tidigare.

Intressant att läsa om andra hästägare vars hästar är veka i kotorna. Min älskling Modesty (född -03 e: Quite Easy ue: Modesto) är väldigt vek bak och det är min ständiga oro. Det där med att man tjänar på gången stämmer nog, för skritten är inte av denna jord.. Tyvärr så kommer nästa problem där, då hon är expert på att kliva av sig skorna. Suck, tur att hovarna är bra i övrigt, "exemplariska" brukar hovis säga.
Så till mina funderingar:
- Någon som vet ifall Quite Easy nedärver kotor av detta slag? Hade nämligen Modestys mamma också, och hon var inte vek.
- Är det någon annan som har problemet att hästen kliver av skorna pga 40 cm övertramp, och vad har ni för skor på era kusar? Blev tipsad om flapskor av en hovslagare, så ska göra en ordentlig utredning där. Börjar bli för dyrt att slå på tappskor, även om jag kan slå på själv de få gånger an hittar igen dem..
- Någon som har märkt att träning på hårdare underlag i kombination med arbetsbandage, linimentering osv gett resultat när det gäller att stärka dessa veka kotor? Jag försöker hålla den linjen så gott det går, eftersom det verkar vara det allmänna tipset + att hon faktiskt blir mer gallig på bana.

Ett tips jag kan komma med, som jag märkt gör skillnad, är att låta hovslagaren lägga ut skorna extra bak i trakterna. Hade inte funkat fram på min häst pga ovannämnda problem, men i och med att skon "sticker ut" en extra cm så avlastar det kotan då de inte trampar igenom lika långt. Känner att det blev en lite tjorvig förklaring, men har ni en seriös hovslagare så fråga denna - den vet nog vad jag menar.

min förra häst (7åring e: Donnerfly) hade veka kotor... visst fick han ett jäkla steg men det är oxå pga av dom där j*kla kotorna som hans gaffelband blev utslitna o därför han inte längre finns hos mej utan var tvungen att vandra vidare den 26/8 i år...

Jag fick tipset att sko med ringsko som sticker ut ca 2cm i trakterna samt att alltid ha stöd när jag red.... o kanske även i hagen, beroende på hur kotan ser ut...

min hade väldigt veka kotor...o rak i hasen.. = inget bra alls!! :(

Det där med övertram kan ju även ha med att göra att hästan är kvadratisk i formen och därför alltså har kort rygg. Det har mitt fullblod problem med, inte för artt hon har värsta övertrampet men hon slår i skorna när hon skrittar. Även hon tar av sig skorna titt som tätt om man inte har ordentligt koll på när hon behövs skos. Tack för tipsen ang skoningen för övrigt!

Inom travet ser man inte med speciell oro på veka kotor, min tvåårings mamma hade det och hon var aldrig halt förrän hon fick en hovbensfraktur. :love::love:

Sen får det givetvis inte gå till ytterligheter så att de trampar igenom i varje steg, en sån häst måste få ont.

Hur påverkar det gången? Och vad gör man för att bäst träna en häst som fått omdömet veka kotor? Känns ju som att man vill stärka hästen rätt o inte bädda för senskador o dyl.

Om de inte är alltför veka hade jag ridit som vanligt. Trampar hästen igenom mycket ökar slitaget hur man än gör, särskilt i dressyr där målet är att hästen förskjuter vikten till bakbenen. En vinklad has minskar ofta hästens förmåga att bära upp vikt och trampa under sig. I och med att din häst har båda defekterna tror jag att de veka kotorna klarar sig lite bättre, hasen tar nog mer stryk och den leden är ganska stryktålig, vad jag har förstått.

Min dotters 20-åriga ponny har veka kotor. Har ingen speciellt bra gång för det, helt ok är den men inget extra.

Däremot, som sagt är ponnyn 20 år gammal och har aldrig haft problem av det, så det måste inte innebära att hästen går sönder. Tror inte heller att någon har tagit någon speciell hänsyn till hennes träning pga kotorna utan hon rids och tränas normalt.

Såklart finns det ju en gradskillnd i HUR veka kotorna är också, det finns ju de som har så veka så de slår i backen rejält och så är det säkerligen ett problem.

*delvis kl*

Tack för alla svar! Det är inte sååå illa med hans kotor, men utställningsdomare ska ju ha något att skriva :angel: Tränare o dyl tycker de ser helt ok ut och att han rör sig bra. Ska höra med hovis oxå, han är himla duktigt o lägger redan nu ut skorna bra men det skadar ju aldrig att prata med honom :)

Det där med övertram kan ju även ha med att göra att hästan är kvadratisk i formen och därför alltså har kort rygg. Det har mitt fullblod problem med, inte för artt hon har värsta övertrampet men hon slår i skorna när hon skrittar. Även hon tar av sig skorna titt som tätt om man inte har ordentligt koll på när hon behövs skos. Tack för tipsen ang skoningen för övrigt!

Jepp, pärlan är definitivt modell kort i ryggen :D Ska vi skoningen nu ev prova flapskor fram för detta med sko-avtrampningen.
Kilskor ska ju också vara bra för att stödja kotorna, men tror inte att det är någon höjdare på min då även bakskorna ryker ibland (hon har en stor hage där hon roar sig med att löshoppa sigsjälv över stock och sten ibland..)

Jag har en häst med både veka kotor och väldigt rak has. På honom har problemen kommit i bakknäet ist. Har inte tränat på ngt särskilt sätt och han är även hoppad upp till 130. Problemen började när han var 15 år, då har han blivit riden sen 6-års åldern. Han är idag 17 och endast promenadhäst för tillfället. Han skos idag med ngt hög trakt och utlägg bak, vilket fungerar relativt bra.

Dålig bild på bakbenen.
Danne_ben.jpg

Tror på de tipsen som skrivits tidigare och hade Danne varit ung hade jag nog gjort ngt sådant.

Den Quite Easy häst jag har hemma är vek i sina koter. Vet dock ej om mamman hade det.
Nu är hon bara 3 år så jag hoppas att hon genom rätt ridning kommer att stärka sina ben och på så vis minska vekheten lite.

Jag har hört att man inte ska ha kilsulor på en häst med veka kotor. Att det då blir större belstning på senor och ligament.

Det bästa är väl att linda med ordentligt stöd för kotan + ordentligt med traktstöd (inte för korta traktarmar). Kanske kortare tå fram för att överullningen ska bli snabbare och hon hinner undan fram.

Men det är bara vad jag själv tror, är ingen hovslagare!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: jennylu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka