veka kotor - verkning?

nesjla

Trådstartare
Inspirerad av tråden "Hovvinklel" startar jag en egen om min hästs problem!

Jag har en häst som har långa och veka kotor. Fram tills nu har jag alltid lyssnat på min hovslagare som förespråkat låga trakter för just denna typen av problem. Nu är dock min häst halt å jag har börjat fundera över hur hennes hovar egentligen ser ut... :confused:

Jag tycker att trakterna är alldeles för låga och dessutom för långa. Med för långa menar jag att jag tycker det ser ut att vara långt från där trakten börjar till där själva hoven når marken. Enligt mig bör detta förlänga kotan sas.

När jag diskuterat detta med vet så håller hon med mig om att tån ska vara kortare och trakten högre.

Jag tycker det är så svårt att ifrågasätta hovslagarens arbete då jag själv inte har någon utbildning på området, men nu är jag orolig över min hästs fortsatta hälsa och känner att jag måste göra något.

Hade tänkt ställa mer specifika frågor om just min hästs hovar, men eftersom jag inte lyckades bifoga foton på dem (de ligger inte på nätet och då verkade det inte gå?) så frågar jag bara allmänt tills vidare. Om någon vill se fotona kan jag maila dem ist!

Så, hur ska man verka/sko bäst för att underlätta för en häst med långa/veka trakter?

Ser fram emot svar från alla kloka människor här på bukefalos!! :bump:

Tack på förhand! :bow:

Sv: veka kotor - verkning?

Min är skodd med hovvinkeln i linje med kotvinkeln, samt att hon tåriktas (dvs dessutom har en något KORTARE tå än normalt) för att underlätta överrullningen.

jag uppfattar som din häst har understuckna trakter när du menar att det är långt från att trakten börjar tills den når marken. det är ju aldrig bra med understuckna trakter.
en normal hovvinkel bör ligga runt 55grader men som du beskriver dina hovar kan dom ligga under 45 grader vilket är mycket påfrestande för speciellt böjsenor.
det jag tycker att du skall göra är att byta hovslagare, man skall ALDRIG bryta hästens egen vinkel i förhållande till extremeteterna vilket man gör om man har så små vinklar som din häst troligen har. jag skulle korta tån, kanske inte extremt men absolut ge stöd å trakterna med tex en ringsko! kan det vara så att din häst har haft för små skor på sig?? du skall inte försvara dig själv genom att tro att h*n haft lagoma skor, du måste lösa problemet! om h*n haft för små skor kan det vara orsaken till de understuckna trakterna.
om din häst har lite veka kotor så framhäver man och provocerar dessa ännumera genom att bryta vinkeln mot en mindre, du måste få upp hästen på kotorna och öka vinkeln! kna du inte försöka låna en hovvinkelmätare och mäta vinkeln på hovarna??
hoppas det ordnar sig, men kom ihåg - bryt aldrig hästens egna vinklar, det är det som orsakar slitege och skador!
MVH jennie

Alexandra_W skrev:
Min är skodd med hovvinkeln i linje med kotvinkeln, samt att hon tåriktas (dvs dessutom har en något KORTARE tå än normalt) för att underlätta överrullningen.

Det låter vettigare i mina öron och dessutom kan man länga traktarmarna (åtminstone går det på bak) för att få mer stöd bak i trakten, så att den inte sjunker ner för mycket i mjukt underlag. Om trakten sjunker ner så blir ju effekten av genomtrampet ännu större och böjsenan får ta ännu mer stryk av uttänjning. Ringskor skall också vara bra för att ge trakten mer stöd.

Hälsning Maja

Tack för ditt svar!

Jag tror att min hovslagare oxå försöker verka henne efter vinkeln i kotan. Men nu när hon har gått ett par veckor så är vinkeln mellan kota å hov mer eller mindre böjd neråt. Blir det så på din oxå? Hurdana är trakterna på den? Jag mailar gärna foton på henne om det skulle kunna hjälpa! Då är det kanske lättare att jämföra å se om vi är på rätt väg med hennes hovar eller helt fel ute... :crazy:

I tråden "Hovvinkel" var det någon som skrev:

"...Om du verkar en häst hög i trakterna så kommer vinkeln på kotan att räta upp sig. Även bogmuskulaturen och bogvinkeln ändrar sig på en häst som verkas hög i trakten tex. Att påstå att det går att verka en häst efter kot/bogvinkeln är ju knepigt...Säg att den under några år haft en hovslagare som inte verkat bra, så hoven har "rätat upp sig", dvs höga trakter och kort tå. Då kommer den hästen också att ha raka kotvinklar och en uppdragen bogvinkel. Skall man då fortsätta verka den hästen efter de vinklarna? i längden kommer ju det ge dig en häst med klubbfot!..."

Hur ser du på det? Jag vill ju att min hästs kotor ska bli mer uppräta (fast givetvis ingen klubbfot!). Funkar det så som den här personen skriver, så skulle jag ju vilja att min hovslagare gjorde så! Men det kanske bara "funkar" åt andra hållet...eller är det inget man ska sträva efter?

Jag känner att jag har massa frågor när det gäller det här, så alla svar och funderingar mottages tacksamt!! :bow:

Många intressanta synpunkter, tack!

Jag tror inte hon har haft för trånga skor. Har hela tiden varit noga med att han ska lägga ut dem ordentligt å har velat ha dem lite länge vid trakten just för att ge stöd. Men som sagt, jag kan ju inte så mycket om skoning så det är möjligt att det som för mig inte verkar vara för små skor kanske är just det... :( Ringskor låter dock som en bra idé!

Har funderat på att byta hovslagare men jag tycker det är så svårt å veta vem som är bra å inte. Om någon vet någon bra i närheten av Växjö som den kan rekommendera så vore jag tacksam!

Du pratar om det här med vinklar. Men hur är det, ska vinkeln på kotan å hoven vara densamma? Vad menar du med bruten vinkel? Är det det som jag beskriver i mitt förra inlägg? Isf har hon ju det. Kanske därför som hon har kotledsinflammation? :crazy:

Har jämfört min hästs hovar med andra de senaste veckorna å jag har nog inte sett någon som har så låga trakter som hon.
Jag ska försöka få tag på en sån där hovvinkelmätare å se vad det är för vinkel. Men antagligen är den inte så stor...

Hoppas jag inte låter alltför förvirrande, det är mycket å tänka på just nu..

Det här var en intressant diskussion!!
Jag skulle vara försiktig med ringskor då det gör att utvidgningen av hoven då den sätter ner den förhindras och då skadar strålen. Om hästen har understuckna trakter borde man ju verka hovarna så att det blir rena traktvinklar dvs. borde man inte ta mer på trakterna så att hästen kan belasta trakterna rätt? Samtidigt borde man ju korta tån också så att hästen kommer i med trakten först och som ni sade får fin överrullning.
Lite tips från mig, svara gärna om ni tycker jag helt är ute och cyklar... :crazy: :idea: ;)

Jo, det var understuckna trakter.

Jag håller med Glorfindel. För att få bukt med understuckna trakter måste man ta ned dem så mycket som möjligt och samtidigt korta tån.
MEN jag tycker inte de där trakterna såg så låga ut!

Äh, svårt att förklara hur jag menar. Hovarna är ju inte direkt friska. Trakterna understuckna och tårna långa.

Be hovisen lägga lädersulor några skoperioder, mellan sko och hov. (det gör att trakterna slits mindre mot skon) samt ta ner tårna lite.

Stopek skrev:
Det låter vettigare i mina öron och dessutom kan man länga traktarmarna (åtminstone går det på bak) för att få mer stöd bak i trakten, så att den inte sjunker ner för mycket i mjukt underlag. Om trakten sjunker ner så blir ju effekten av genomtrampet ännu större och böjsenan får ta ännu mer stryk av uttänjning. Ringskor skall också vara bra för att ge trakten mer stöd.

Hälsning Maja

Mm, jag & hovis har lite löst diskuterat det där för framtida bruk men eftersom damen bara är 2½ och ju inte går på mjuka/tunga underlag etc så förutom det jag nämnde gör vi 'inget mer' än det jag nämnde, förutom att (vilket jag glömde) vi har henne på kortare sko/verkningsintervall. Normalt så har jag 7-veckorsintervall men den där damen kortade vi ganska raskt intervallet på ner till 6 veckor, och för just nu en diskussion om att kanske ta ner henne till 5 veckor. Att vi har henne på 6 veckor är för att se till att man inte får någon större vinkelförändring pga 'långa hovar', och att 5 nu diskuteras är för att hennes hovar den här sommaren har växt som ogräs. Nu sista skoningen (förra veckan) hade hon ökat ½ skostorlek, gången innan dess ökade hon en hel skostorlek mellan två verkningar/skoning. Så nu är/känns (det är det vi diskuterar, om det ÄR det eller bara KÄNNS så *s*) det som vettigt att korta tiden lite till.

Senast ändrad:

Problemet är ju att trakterna måste NER för att få traktvinkeln/stödytan att flyttas bakåt. Lädersulor gör bara trakterna ännu mer understuckna eftersom dom får fortsätta växa fritt frammåt.

Tack för ditt svar!

Jag tror att min hovslagare oxå försöker verka henne efter vinkeln i kotan. Men nu när hon har gått ett par veckor så är vinkeln mellan kota å hov mer eller mindre böjd neråt. Blir det så på din oxå?

En viss vinkelförändring får man ju alltid mellan två skoningar/verkningar iom att hoven växer etc. Så min dam har KORTARE skointervall än normalt, för att se till att det inte blir några större vinkelförändringar. Hon tillåts t ex ALDRIG att bli lång i tårna etc. Hon tillåts knappt att se ut som vilken normal häst som helst gör dagen innan omskoning/verkning. Utan det ska för mitt (amatör)öga se likadant ut dagen vi skor om som dagen vi skodde sist. Hänger du med på hur jag menar?

Hurdana är trakterna på den? Jag mailar gärna foton på henne om det skulle kunna hjälpa! Då är det kanske lättare att jämföra å se om vi är på rätt väg med hennes hovar eller helt fel ute... :crazy:

Vi har lite trakttrassel pga belastning, men ena fram är normal och andra fram blir för hög pga att hon inte belastar fullt ut). Inga understuckna trakter, och är normal och inte för låg alltså.

Bilder hjälper inte mig, jag kan inte tillräckligt för att annat än generellt råda andra, men det finns jättekunniga människor här på forumet (och nu har du ju lagt ut bilder med).

"...Om du verkar en häst hög i trakterna så kommer vinkeln på kotan att räta upp sig. Även bogmuskulaturen och bogvinkeln ändrar sig på en häst som verkas hög i trakten tex. Att påstå att det går att verka en häst efter kot/bogvinkeln är ju knepigt...Säg att den under några år haft en hovslagare som inte verkat bra, så hoven har "rätat upp sig", dvs höga trakter och kort tå. Då kommer den hästen också att ha raka kotvinklar och en uppdragen bogvinkel. Skall man då fortsätta verka den hästen efter de vinklarna? i längden kommer ju det ge dig en häst med klubbfot!..."

Hur ser du på det?

Alldeles korrekt i sak. Samtidigt som JAG anser att en skicklig hovslagare ska kunna se när en vinkel är felaktig. Nu är ju mind am tacksam, det är en egen uppfödning och har varit under min hovis vingar sen hon var 8 dagar gammal och han filade på henens fötter första gången.

Men en häst med framtvingat fel bog/kotvinkel kommer visa symptom på att vinkeln är fel. I bästa fall kan hovis se det, men om inte annat så kommer de andra som (förhoppningsvis) finns kring en häst kunna konstatera det då det som sagt ger symptom. Jmf med kvinnor som går med högklackat dag ut och dag in, år ut och år in. Låt en läkare klämma, känna och titta lite på dem barfota så kommer han kunna konstatera att det t ex finns muskelförkortningar (brist på bättre ord, men du fattar) på vadmuskelns baksida osv. En vinkel som inte är naturlig för hästen kommer att sätta spår i resten av dess kropp.

Jag vill ju att min hästs kotor ska bli mer uppräta (fast givetvis ingen klubbfot!). Funkar det så som den här personen skriver, så skulle jag ju vilja att min hovslagare gjorde så! Men det kanske bara "funkar" åt andra hållet...eller är det inget man ska sträva efter?

Problemet med hovslagare är samma som för alla yrkeskategorier, det finns både bra och dåliga representanter för yrket... Men du kan ändra bog/kotvinklar åt bägge hållen genom att ändra hovvinkeln. Dock ska man vara VÄLDIGT försiktig med att börja mixtra med vinklarna på en häst som vuxit färdigt. Om du t ex sänker vinkeln så kommer du få påfrestning på senor etc på baksidan av benet. Och även om det är en FELAKTIG vinkel man tittar på så när det handlar om en vuxen häst så är det inte alltid det är det bästa att ändra den. Har hästen gått felvinklad 'hela sitt liv' utan problem och vi talar om en acceptabel felbinkling så är det många gånger bättre att låta den vara, än att ändra. Börja ändra och du löper t ex ganska stor risk att hästen blir halt etc.

Så jag skulle vilja vara VÄLDIGT säker på min hovslagare innan jag sa åt honom/tillät honom börja ändra vinklar på en vuxen häst. (Unghästar med förstår, men där är svårigheterna och riskerna lite på ett annat plan).

För att åskådliggöra hur jag resonerar så jag drabbas av ren och skär PANIK när hovis mumlar om att sluta sko. Jag vilL INTE att någon annan ska sko/verka mina! Båda mina har sina krämpor och jag är när det gäller te x valacken (T-märkt men otroligt fräsch jmf med oddsen han fick) VÄLDIGT rädd att en ny hovslagare på honom innebär nya ideer, en lite ändrad vinkel och sedär..hälta igen.

Sen finns det ju naturligtvis grader i helvetet med, man kan inte säga att ALLA felaktiga vinklar ska ändras lika lite som man kan säga att INGA felaktiga vinklar ska ändras. Men MIN amatöruppfattning är att det som på en vuxen, fungerande häst inte rättas med en korrekt verkning (och det sker ju inte på EN verkning, men du fattar) - det ska man ta och fundera en extra gång på om man verkligen ska ändra - alls.

Tack för alla råd och synpunkter! :bow: :bump:

Först några nya frågor som dykt upp efter att ha läst era inlägg:
Till Lucillehornline: Med understuckna trakter menar du då att trakten är lång och går in under hoven som den gör på min häst? När du skriver att vinkeln på hoven ska vara densamma som vinkeln på extremiteterna, menar du då att vinkeln på hoven och kotan ska vara densamma, eller hoven och hovbenet, som det var tal om i tråden "hovvinkel"?

Till Hanna Z: Du skriver att ”Problemet är ju att trakterna måste NER för att få traktvinkeln/stödytan att flyttas bakåt.” Det låter ju vettigt! Men hur ska man göra för att åstadkomma det? Genom att verka ner trakten som en del har skrivit? Men det låter ju lite motsägelsefullt, eller?

Till Alexandra_W: Tack för ditt utförliga svar! Det du skriver verkar vettigt å jag håller med dig om att man inte bör ändra vinklar hur som helst på en färdigvuxen häst. Problemet är att jag inte minns exakt hur hennes hovar å vinklarna på dem såg ut för nått år sedan. Om det är så att hon alltid haft dessa vinklar eller om de blivit ”sämre” på sistone då jag vet att min hovis förespråkar just låga trakter. Å så är det ju det att hon är halt…Man börjar ju fundera på vad som kan vara orsaken, å en av de saker jag misstänker nu är just de långa/veka kotorna. Det skulle ju vara hemskt om hon har blivit verkad så att de bara blivit sämre å sämre, genom att vinkeln på hoven ändrats å kotan då följt med! :( Vill isf bryta den onda cirkeln.

Ringskor tycker jag låter som en bra idé! Ska prata med hovis om det när han kommer nästa gång. Man kanske även kan tårikta henne?

Jag vet att det är en massa frågor men jag vill ju försöka få ordning på på hennes hovar nån gång :cry: , å det känns bättre att ha fått ta del av era synpunkter så att jag lättare kan ta en diskussion med hovis nästa gång han kommer! :devil:
Återigen, tack för alla svar! :love:

nesjla skrev:
Först några nya frågor som dykt upp efter att ha läst era inlägg:
Till Lucillehornline: Med understuckna trakter menar du då att trakten är lång och går in under hoven som den gör på min häst? När du skriver att vinkeln på hoven ska vara densamma som vinkeln på extremiteterna, menar du då att vinkeln på hoven och kotan ska vara densamma, eller hoven och hovbenet, som det var tal om i tråden "hovvinkel"?

ja din häst har understuckna trakter...
alltså det är svårt att förklara, har försökt ritat en bild på paint (inte helt LÄTT, hehe)så jag tror du förstår.
4640677.jpg

Jättebra bilder!!! :bow:

Enda kuggisen nu är väl om man vågar gå ut och titta extra noggrant på sina egna hästars hovvinklar eller inte... :o

/JES

Kassiopeja skrev:
Jättebra bilder!!! :bow:

Enda kuggisen nu är väl om man vågar gå ut och titta extra noggrant på sina egna hästars hovvinklar eller inte... :o

/JES

tack!
haha, ja det brukar ju vara så. men sen 3 år tillbaka har jag skott min häst själv så jag får henne verkad exakt som jag vill ha henne. det trivs jag med! jag blir alltid så missnöjd hur hon skos när jag anlitar hovslagare för dom gör aldrig som man säger. men dom borde ju lyssna på ägaren om h*n har någorlunda vettiga ideer eftersom det är h*n som känner hästen och vet hur den rör sig och hur den påverkas i leder och senor...
säger till er alla - stå upp för er själv och kräv av era hovslagare att dom skall utföra det jobb som dom får betalt för som NI vill ha det. det är ni som känner era hästar. men naturligtvis behöver man ha lite kunskap inom hovvård. men det är lätt fixat om man har intresse och tid (och några hästar att öva sig på :devil: hehe) annars kan man köpa döhovar på slakthuset för en billig peng :d ut och öva nu!!!

du har alldeles rätt.. för att få bak den långa trakten som lags sig ner får man ha bort så mkt d går av trakten och korta av tån.. då kommer den ha väldigt låga trakter i början men om man inte tar av dom kommer dom bortsätta växa på samma vis.. om man däremot tar av dom kommer dom börja växa neråt.. och då flyttar du hela belastningytan mer under hästens ben och kotorna kommer inte vara lika veka längre.. så som du har nu utgör en väldig belastning på hästens senor och du kommer få problem.. om det inte är av den aledningen din häst redan är halt..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 006
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama