Veka kotor, hovbeslag?

S

sarre_hall

Min häst har lite veka kotor, låga trakter.
vad kan man använda sig utav för ngt hovbelsag? Ringsko? Hålla tårna korta? Finns det ngt bra tips. Min hovslagare är en jättebra hovslagare, men jag känner att jag vill ha en liten dialog med honom, o veta lite olika saker man kan göra.

mvh sarre

Sv: Veka kotor, hovbeslag?

Min häst har veka kotor bak och trampar därför för djupt in och under sig.

Därför får hästen ont i ryggen. Nu är hon skodd genom att lägga skon bak och fram så att tån blir öppen istället. Då får hästen ett bättre stöd bak. Tror att man får en liknande effekt med en ringsko. Hör med din hovslagare.

Ringsko, äggbar (bak) eller förlängda traktarmar. Man kan även sko med längre traktarmar och fylla upp sulam med sulplast, allt för att ge hovens bakre del större support och avlastning i belastningsfasen vilket leder till mindre stress på senapparatur,ligament i hovens bakre del.

min tjej har ganska veka kotor bak... hovis sa att man ska bara hålla trakten hög å sen sko vanligt.. sen rådde han mej att ej rida på för mjuka underlag..

Hade en som var vek i kotan och låg i trakten. Tårna växte ordentligt. Vi fick ta ut hovis var tredje vecka, ta av skon, raspa bak tån och lägga på skon igen. Hästen blev bättre.

Hovis försökte lära mig göra jobbet själv men jag kände att jag inte vågade utan att ha först övat på x-antal slaktben.

Glömde säga, vi körde med lite längre traktarm också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 475
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2