Veka bakkotor

TITTI

Trådstartare
Jag har en 2åring hemma som nu har fått veka bakkotor. Jag såg tendens redan i sommras, men tycker det varit i preioder.
Som föl såg man ingen antydan till det. Just nu är det lite mera, och mer på ena benet som han även vilar på lite mer än det andra.
Han växer nog just nu, och har hela tiden varit ca 4 cm högre bak, om det kan påverka kanske.
Han är ett sv.halvlod. Har alltid haft korrekt foderstat, med analyserat foder osv...

Jag undrar varför det blivit så här? Ärftligt? Foder?

Vad kan man göra åt det? Hovslagaren kommer i morgon, så jag ska diskutera med honom, kanske ringskor?

Sv: Veka bakkotor

Puttar upp

Jag har sökt här på forumet men inte hittat så mycket.

Så snälla, någon som kan tipsa om vad man ska göra åt det.

Jag skulle vara mkt noga med valet av hovslagare och täta verkningar om du tycker att det varierat i perioder. Så att det inte blir att han verkas med för långa tår och för kort trakt så att de blir understuckna.
Har han långa kotor också?

Har stoet eller hingsten samma problematik?

För att trösta kan jag säga att jag hellre tar för veka kotor än för straka rent ridningsmässigt. Du får oftast ett skönare gung!

Tack för ditt svar.

Ja jag tänkte med så med verkningarna, täta och hålla koll på tårna och trakterna.

Kotorna tycker jag är normallånga.

Stoet har inte det. Han är efter Cardento- Akribori, och har ett himla mjukt och bra steg, så jag har redan konstaterat att han blir bekväm att rida, speciellt för en reumatiker som jag är.

Hoppas verkligen att jag kan få bukt med det och att det inte blir mer, för han hoppar super, och jag vill ju gärna att han ska hålla för det med.

Mer än så kan du inte göra, speciellt eftersom du varit noga med fodret etc.

Sedan rekommenderar jag förstås så mkt utevistelse som möjligt, gärna leda på hårt underlag m.m. för att stärka senor etc. maximalt.

Ok, tack.

Hovis har precis varit här, och han sa samma. Och att hans trakter är för slitna. Vi kommer nog att lägga på skor nästa gång han är här. Han ska hit igen om 2 veckor och ta resten av gänget.

Sen är det väl bara att be en bön då att det inte blir mer.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar