Vegetariskt julbord

Googlade och hittade ett recept på champinjonpaté, har funderat i flera veckor på vad årets nyhet är på julbordet (vill alltid ha en ny grej för variation) tack!!! :love: ska ut i köket och kocka paté direkt. :D Extra fint att det blir en köttfri nyhet i år.

jul05-54-02_big__b468m.jpg

Det där låter ju väldigt spännande! Går det mån tro att byta ut hasselnötskärnorna mot t.ex pumpakärnor eller blir det konstigt?
 
Här är receptet!
Ansa och halvera 300g färsk brysselkål, stek gyllene i olja. Lägg på lock och låt stekas klar på lägre värme. Ringla ca 2 msk (efter smak) honung över brysselkålen och låt koka in. Tillsätt ca 1dl hackad persilja, finrivet skal från 1 citron, ca 2 msk pressad citronsaft, salt och svartpeppar. Blanda med sallad och färsk spenat innan servering. Toppa med granatäppelkärnor, färska eller tinade frysta. Om man vill kan man droppa på lite olja över salladen också.
Vill man ha halloumi till så steker man den som vanligt, separat, i skivor eller små kuber och blandar i.
Tell me more, tell me more!
Recept?
 
Vad har ni för vegetariska härligheter på era julbord? Med två nyblivna vegetarianer i familjen så behöver jag lite bra tips. :)
Rödkål, grönkål, ägghalvor, omelett, risgrynsgröt, ost, vörtbröd, potatis, rimligen måste det vara plättlätt att göra Janssons utan den läskiga ansjovisen (vi har då inte Janssons, men som idé).

Smörstekta morotsslantar är jättegott, det kunde passa. Koka först lätt och sedan stek.
 
https://kit.se/2015/12/11/23676/saf...gn=566af1d51af12&ksid=566af1d518497&onkit=923

SAFFRANSFALAFEL
2 dl torkade kikärtor
0,5 gul lök
1 tsk salt
0,5 g saffran
2 msk vetemjöl
1 knippe persilja
0,5-1 tsk chiliflakes
ungefär 1 liter neutral olja till fritering


PATÉ MED SVAMP OCH BORLOTTIBÖNOR
250 g färska champinjoner
2 dl valnötter
250 g borlottibönor (1 konservburk)
1 kokt potatis
1 liten gul lök
1 dl frysta lingon
5 torkade katrinplommon
0,5 dl tartex (gärna med örtsmak)
0,5 tsk örtsalt
1 krm kryddpeppar
1 krm salt
Olja

VEGANSKA JULSNITTAR
3 skivor fullkornsbröd
1 dl vegansk majonnäs
0,5 msk dijonsenap
1 röd lök
0,5 fänkål
100 g tofu
Skal från 0,5+0,5 citron
Chiliflakes, salt, olja


CASHEWGLASS MED PEPPARKAKSSMAK – 4 PORTIONER
3,5 dl naturella cashewnötter
3 dl vatten + vatten till blötläggning
1,5 dl palmsocker eller farinsocker
1 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk malda nejlikor
1 tsk färsk, riven ingefära
1 nypa salt

Topping:
2 dl mandel
2 dl socker
2 msk vatten
1 nypa salt
 
@cassiopeja: tack för svaret, däremot har jag nog bestämt mig för att fega ur :meh:. Så himla tråkigt att laga till något som jag sedan inte tycker om. Får försöka göra den tidigare på året och provsmaka den.
 
Jag har hittat ett recept på seitan-revbensspjäll som sonen och jag ska roa oss med imorgon. Vi får ju lägga viss möda på att skulptera degen så revbenen blir bra. :)
 
Ugnsomelett - jag gör med räkstuvning eftersom vegetarianerna äter fisk och skaldjur. Borde vara gott med svampstuvning också.
Grönkålspaj - jag gör ett lchf-pajskal på mandelmjöl och kokosmjöl och fyller det med uppfräst grönkål + valnötter + äggstanning. :d

Ugnsomelett med trattkantarellstuvning brukar vi alltid ha - supergott! Och även hos oss är grönkålspaj med valnötter ett "måste". Samt finsk morotslåda/kålrotslåda (föredrar varianten där man kokar morötterna i större bitar och sedan mosar dem. Ett år testade vi en variant där man först rev morötterna - men då blev ju konsistensen helt FEL!)

Ett helt gäng olika sallader har vi alltid också. Riven blomkål med västerbottensost är en höjdare, salladskål med mandariner och hasselnötter är barnfavoriten, rödkålssallad med "pizzadressing" passar till det mesta, samt rödbetssallad och coleslaw.
 
Jag har lite problem med att så många av de vegetariska julrecepten innehåller så mycket nötter. Jag gillar förvisso nötter, men maten blir ju galet mättsam på det viset.
 
Jag puttar upp den här tråden för lite inspiration. Just nu håller jag på att grava morötter. Det ska bli spännande att se vad det blir av det!
 
Jag kan rapportera att de gravade morötterna blev mycket bra. :up:
De kommer att finnas med på julbordet i fortsättningen.
 
Blev de bra? (Roat mig med att läsa igenom hela tråden igen :p )
Bra och bra. Det var ganska roligt att äta dem. Det spred en speciell stämning att knapra seitanköttet från kanelstängerna, kan man säga.

För mig är nog utgångsläget med de här vegetariska/vegana påhitten, att jag inte är särskilt förtjust i traditionell julmat. Det finns alltså för min del inte så mycket att förlora genom att utsätta julbordet för vegetariska/vegana experiment.

Om jag ville laga en vegetarisk middag som i första hand var god, snarare än liknade det traditionella julbordet, skulle jag snarare laga en massa meze eller tex indisk mat. Och motsvarande gäller för traditionell julmat: om det var i första hand god mat jag var ute efter, skulle jag inte servera sådant som skinka, köttbullar och korv.
 
Vi har alltid grönkålspaj! Och senapssill gjord på tofu, den är ca tusen gånger godare än vanlig sill som är så äckligt slemmig.
 
Jag kan rapportera att de gravade morötterna blev mycket bra. :up:
De kommer att finnas med på julbordet i fortsättningen.
Var gravade du dem i? När vi bodde i San Diego köpte vi alltid gravade morotsskivor på en pytteliten mexikansk restaurang, de var sanslöst goda; lagom knapriga och lite syrliga. Mums!!
 

Liknande trådar

Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
400
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: skogaliten
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Tjatter Hur många gånger är det vanliga att hämta mat vid julbord? Googlade och vanligaste svaret var 7 gånger. Men det har jag nog aldrig varit...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp