Vegetabilier resp. animalier i hundfoder

Sv: Vegetabilier resp. animalier i hundfoder

Skämt å sido, men dom som barfar olika vegetabilier gör väl det för att det ska efterlikna vad vargen får i sig när den äter magsäck av exempelvis rådjur? Rådjuren kan ju beta på sädesfält.

Eller har jag missuppfattat?

Ja det stämmer, det är iaf den uppfattning jag har fått. Just magsäcken är väl vad jag hört något av det första en varg riktar in sig på när den fällt ett byte.
Jag gav dessutom min hund grönsaker (rårivna) som bulk då hon är den hungriga typen som lätt lägger på sig.

MrsScabtree + Trollet

Ok! Då var jag halvt ute och cyklade, kan man kanske säga ;)

Jag undrar en sak också, jag bytte nyligen foder till båda hundarna och satt och jämförde många foder i säkert 2 dagar för att vara säker på att jag fick ett bra foder till ett bra pris som också var svensktillverkat. När jag fick hem säcken som Narmo skulle ha av (och jag kan inte fatta att jag inte såg det innan) så såg jag att innehållsförteckningen såg ut såhär:

Fullkornsvete, kycklingköttmjöl, animaliskt fett, köttbenmjöl, betfiber, vetekli, fullkornshavre, linfrö, mineraler och vitaminer.

För det första så är det mest fullkornsvete i och för det andra så ser det ut att vara mycket vegetabilier för övrigt också. Så... ni som kan det här, vad säger ni om det?

Han har ätit det lite för kort tid för att kunna utvärdera huruvida han "ser ut" att fungera på fodret. Dock håller han vikten bra so far.

Jag skulle inte ge min hund det, när det finns så mycket spannmål i maten har de flesta hundar en tendens till att bajsa väldigt mycket mer och att fisa riktigt mycket. Sen är det naturligtvis individuellt också, men överlag har jag den erfarenheten :)

Ok, tack! Än så länge är han bättre än med standardt trotts den snabba övergången. :)
Men jag kikar efter andra foder.

Ja det stämmer, det är iaf den uppfattning jag har fått. Just magsäcken är väl vad jag hört något av det första en varg riktar in sig på när den fällt ett byte.
Jag gav dessutom min hund grönsaker (rårivna) som bulk då hon är den hungriga typen som lätt lägger på sig.

Därom råder delade meningar:
carnivor skrev:
Runar Naess vargforskare säger: Att vargarna gärna sliter sönder magarna, 4 st. på
idisslare men lämnar innehållet i magen orört. Rovdjuren äter däremot ofta
magväggarna. När eller om hunden skulle äta innehållet i vommen eller nätmagen så
skulle den få äta ospjälkad, halvjästa vegetabilier. När maten först når bladmagen och
slutligen löpmagen är födan så pass bearbetad så att den skulle kunna vara av
eventuellt värde för en carnivor. Fåglarna punkterar dessA ofta, men DE ÄR definitivt
orörda av rovdjur.
Mindre herbivorer, bl a harar eller omnivorer, grävling är situationen densamma orörda
magar. Hjärta, lever njurar är uppätna, men magsäcken ligger kvar.
Vargar äter avföringen från herbivorer och hundar äter gärna avföring. Även sin egen,
faktiskt. Avföring är rikt på enzymer och goda tarmbakterier och det är snarare dessa
vargen och hunden vill åt än de osmälta växtdelarna. Men de äter också avföring för
att det smakar gott… Att en carnivor då och då äter något som inte är animaliskt är
inte vara bevis för att den är en omnivor.

Vargar äter gräs och växter oftast på att de vill kräkas. Om hunden äter gräs kommer
det ut osmält antingen som spya eller i avföringen.

Blåbär, lingon,kråkbär, hallon är det enda ur växtriket som det är känt att vargar
äter.

För att förtydliga hundar och vargar producerar egna kolhydrater. Det behöver inte
tillföras käket.
Jag skulle aldrig ge mina hundar bestprutat spannmål i sitt käk som bönderna odlar på
dispens från JVB för att få större skördar.

Jag Barfar mina hundar och skulle aldrig ge ett foder med svenskt eller utländskt vete
eller korn som kolhydrat.
Lantmännen har alltid tystat ner vad de gör de. Tänker bara på att inte förlora
pengar.

Googla på besprutat vete eller miljögifter i barnmat.

De lovar i sin reklam att det är svensk livsmedelskvalitet och inga
konserveringsmedel. Vad spelar det för roll när ALLT är besprutat oavsett till
människa eller till djur.
Citerat från AoH http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=32&t=89777

Folk som stoppar i sina hundar vegetabilier vill gärna använda det som argument. Men nyare studier visar att vargen inte äter bytesdjurets maginnehåll överhuvudtaget. Det är alldeles för starkt syrat.. Ett och annat blåbär är väl det vargar får i sig i från växtriket :).

Enligt artikeln skulle alla sjukdomar som finns hos hund härledas tillbaka till vegetabilier i maten! Personen som skrivit det där verkar inte ha någon som helst utbildning inom veterinärmedicin. Hennes källor är dessutom två internetsidor med info om humanmedicin.

ALLA sjukdomar kanske är fel ordval (står det verkligen så?), men nog tror jag många sjukdomar hos hund beror på maten. Problem med leder, immunförsvar etc. för att hunden inte får i sig den näring den behöver. Dels pga att vi ger upphettat behandlat torrfoder vilket påverkar vitaminer och sånt negativt men som dessutom ofta innehåller mer vegetabilier än animalier (endast animaliskt fett och protein innehåller fullständiga syra kedjor för hund och varg). Många sjuka hundar som får "starta om" på nytt med 100 % kött kan ju helt plötsligt bli friska igen efter en tid (när immunförsvar, ledvätska m.m. äntligen får rätt näring). Foder kan dessutom påverka arvsmassan negativt i generationer framåt, det har man forskat om på människor och givetvis borde samma sak gälla för djur (?). Så jag tycker inte alls denna tanke är dum/konstig men jag kan tänka mig den motarbetas friskt av alla foderjättar som drygar ut sina foder med mängder av vegetabilier för att tjäna sina pengar :).

Jag fick ett intryck av författaren att i princip alla sjukdomar beror på vegetabilier i maten. Dessutom verkar personen rätt okunnig när det kommer till grundläggande fakta om veterinärmedicin. Detta betyder naturligtvis inte att det inte finns några samband mellan vissa sjukdomar och det hunden äter,men långt i från alla sjukdomar och det är verkligen inte bara kolhydraterna eller vegetabilerna som ställer till det.
Dessutom kan en hund inte bara klara sig på 100% kött utan att få brister eller överskott av något. Barf består ju inte heller bara av kött.
I alla fall så är det ingen artikel att källhänvisa till, och det var det jag ville säga.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 591
Senast: fijja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 431
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning