Vegetabilier resp. animalier i hundfoder

Jenka

Trådstartare
Läser en kurs som bla. handlar om hundars utfodring för tillfället.

Tycker dock att litteraturen rekommenderar massa kolhydrater och vegetabilier jämfört med vad jag lärt mig på andra håll.

Vad säger ni att kolhydrater gör för skada resp. nytta?

Hur stor del av fodret bör bestå av animaliska produkter?
Hur stor del av vegetabiliska?

Sv: Vegetabilier resp. animalier i hundfoder

Tycker dock att litteraturen rekommenderar massa kolhydrater och vegetabilier jämfört med vad jag lärt mig på andra håll.

Antar att du läser den via SKK och att ni har Sallanders bok som kurslitteratur? Det råder delade meningar om kolhydraterna idag Vad vi VET och som även den boken bekräftar är att hundar klarar sig utmärkt utan kolhydrat. Men! kolhydrat som i grönsaker ger jag gärna till mina hundar, pureade i maten. Tarmfloran mår bra av grönsakerna och är det redan normalt eller tillagat kan hunden tillgodgöra sig kolhydraten (vilket inte är möjligt annars) också och använda den som energi.

Skada tror jag bara spannmålet gör( bla pga gluten), även om MÅNGA hundar funkar bra på spannmålsbaserade foder. Många brukar dock reagera på det efter ett tag. Sedan är "bör" en bra fråga. Där tycker jag att man ska se till individen och VAD det är för typ av vegetabilier. Frolic som innehåller massor med "snusk" (läs spannmål,betor,restprodukter,socker etc) bör hundar enligt min mening bara få som skräpmat (godis). Likaså de flesta foder som är spannmålsbaserade. Är dock vegetabilierna växtfibertråd,grönsak osv ser jag inget problem med att ha det i fodret om majoriteten av proteinerna kommer från animalier. Många foder luras ju med sina höga proteinhalt där kanske bara 10 procent utvinns ur animalierna. Då är det ej fullvärdigt för hunden.

Det är alltid knepigt att avgöra vad som är sant och inte. Det handlar ju mycket om att granska källorna - varifrån kommer påståendena? Finns det bra dokumentation bakom, vilka studier har gjorts?

Hunden har inget näringsbehov av kolhydrater, men kan ändå må bra av en viss del lätsmälta sådana.
Det beror lite på ålder, aktivitet, hälsa, miljö mm.

Hunden har ingen glädje av gluten eller fytinsyra. Gluten finns i ex vete, korn och råg.
Bättre är ex vitt ris och bovete.

Fytinsyra finns i fullkornsprodukter och ärtor.
Fytinsyra hämmar upptag av bl a protein och kalcium.

Den har ingen direkt nytta av kolhydraterna, men vid nedsatt ämnesomsättning kan det vara bra att fylla ut med lättsmält ris för att sänka proteinnivån.

En normalaktiv hund ("Svensson hund") bör ha minst 50% animalier i sin kost.
En arbetande hund eller avelshund ska ha betydligt mer.

Fråga din lärare på vilket sätt kolhydrater skullke vara nödvändiga för hunden.
Fråga även om h*n vet när kolhydratintaget bör minskas eller ökas.

Tack för svaren. Går kursen via SLU (alltså inte SKK) och har Sallanders bok som litteratur ja. Det är distanskurs så den mesta "undervisningen" utgår från denna.

I den (och vissa andra delar av kurslitteraturen) ska mellan 67 och 75% av energin komma från vegetabilier. Att grönsaker skulle vara bättre än spannmål nämns ingenstans. Att animaliska proteiner sägs vara bättre nämns också.

Att hunden inte har ett egentligt behov av kolhydrater sägs även i litteraturen, dock att kolhydrater för "sällskapshundar" (dvs de flesta som inte är extremt aktiva) är bra att ha i fodret för att undvika övervikt (mer mättnad till mindre energi).

TantEsther: Jadå, granska källor är jag van vid. Nu har jag visserligen inte kollat alla referenser som boken och artiklar hänvisar till men visst ser jag både boken och kursen som pålitliga källor egentligen. Jag är däremot så förvånad över att det verkar skilja så mycket från det jag läst mig till tidigare, bla. här på buke (och buke är att se som mindre tillförlitlig källa ja, men alla har verkat vara överrens (även utanför buke) fram tills nu).
Därför är jag förvirrad!

Kolhydrater har jag redan frågat och fått svar om (dock inte frågat om nackdelar), vegetabilier har jag frågat men inte hunnit få svar än.

Rose: Vad kommer din siffra ifrån?

Håller med, dock ger jag inte Frolc öht, jag ger Magnussons M&B som belöningsgodis.

Dräktiga o lakterande tikar bör ges 10 % kolhydrater i kosten, eftersom hormonpåslaget kan störa hundens egen förmåga att producera de kolhydrater som behövs för centtrala nervsystemet.

Skada tror jag bara spannmålet gör( bla pga gluten), även om MÅNGA hundar funkar bra på spannmålsbaserade foder..

Menar du här att gluten gör skada i sig? Att hundar skulle vara överkänsliga mot gluten precis som vissa människor? Jag tänker att gluten har blivit ett laddat ord eftersom många foder använder det som en proteinkälla.
Gluten innehåller billiga proteiner och det är fullt möjligt att skriva att ett foder innehåller 36-22 tex samtidigt som större delen av proteinerna kommer från gluten. Proteiner av vegetabiliskt ursprung är inte fullvärdiga för hundar, och de som äter foder baserade på vegetabliska proteiner kommer inte få i sig alla aminosyror de behöver.

Det är alltid knepigt att avgöra vad som är sant och inte. Det handlar ju mycket om att granska källorna - varifrån kommer påståendena? Finns det bra dokumentation bakom, vilka studier har gjorts?

Så sant, så sant!

Jag jobbar själv i "hundmatsvärlden" och ser dagligen att det många gånger är skillnad mellan vad fodertillverkare och forskning presenterar. Så, man ska alltid granska den fakta man får presenterad. Vad har budbäraren för syfte. Att sälja av sitt eget foder, och skapa vinst åt sig själv!? Detta gäller ju för allt, inte enbart hundfoder.

Inte för att låta vrång nu men varför skulle ett av världens främsta universitet i husdjursvetenskapliga ämnen referera till icke vetenskapliga studier, källor och referenser?

Varför skulle de klamra sig fast vid tänket att kolhydrater fungerar för ex. Sällskaphundar om det nu inte vore sant? Varför skulle de inte också förkasta spannmålsbaserat torrfoder om det nu fanns tillförlitliga studier som pekar på att det är skräp? De har framstående forskare som jobbar på deras instutitioner, forskare som håller sig uppdaterade och insatta i hundars matsmältning och forskningen som bedrivs. Jag har träffat dessa människor själv och de är mycket kunniga i sitt ämne men framförallt ödmjuka inför nya upptäckter.

Jag har mer förtroende för sveriges främsta forskare och experter inom hundutfodring än vad jag har för någon holistisk veterinär i USA.

går samma kurs som du, och slåss med samma funderingar :) tycker boken är, inte bara LITE, luddig på frågan om kolhydrater, precis som du har jag läst mig till tidigare om att fettbaserad (och animalisk...) mat är mer naturlig, och att kolhydrater inte "behövs", ska bli kul att se hur lärarna kommenterar den frågan :)

fortsätter följa tråden och hoppas på fler tankar och åsikter!

Det man måste skilja på är fodertillverkarnas egna finansierade forskning eller oberoende forskning.

Den oberoende och vetenskapliga forskningan finns alltid publicerad. Då kan man själv läsa och granska hur utformandet av experimenten har skett. Dessa artiklar är dessutom granskade genom peer review.

Foderföretagens egna forskning får man aldrig se, bara en massa påståenden om att det funkar si och så. Då ska man dra öronen åt sig.

Det man måste skilja på är fodertillverkarnas egna finansierade forskning eller oberoende forskning.

Den oberoende och vetenskapliga forskningan finns alltid publicerad. Då kan man själv läsa och granska hur utformandet av experimenten har skett. Dessa artiklar är dessutom granskade genom peer review.

Foderföretagens egna forskning får man aldrig se, bara en massa påståenden om att det funkar si och så. Då ska man dra öronen åt sig.

Jag skulle precis gå in och skriva detta, men du hann före mig!

Fast på just hund och foder forskas det väl ganska lite? Har just läst hund och kattnutrition och det fanns ingen på institutionen som ville leda kursen utom en doktorand med inriktning på fisk. Han hade själv hundar och var intresserad av foder men hade ingen ytterligare utbildning än det agronomprogrammet erbjuder. Anledningen till att det är så svårt att få forskningspengar till hund är väl att det inte finns några pengar att tjäna som på produktionssidan.

Därför att den forskningen är lite gammal och förlegad och misstänkligen lite sponsrad av foderföretagen också.

Inte för att låta vrång nu men varför skulle ett av världens främsta universitet i husdjursvetenskapliga ämnen referera till icke vetenskapliga studier, källor och referenser?

Varför skulle de klamra sig fast vid tänket att kolhydrater fungerar för ex. Sällskaphundar om det nu inte vore sant? Varför skulle de inte också förkasta spannmålsbaserat torrfoder om det nu fanns tillförlitliga studier som pekar på att det är skräp? De har framstående forskare som jobbar på deras instutitioner, forskare som håller sig uppdaterade och insatta i hundars matsmältning och forskningen som bedrivs. Jag har träffat dessa människor själv och de är mycket kunniga i sitt ämne men framförallt ödmjuka inför nya upptäckter.

Jag har mer förtroende för sveriges främsta forskare och experter inom hundutfodring än vad jag har för någon holistisk veterinär i USA.

Har jag sagt det? Nej! Jag har sagt att jag litar på källorna men är förvirrad över att det går emot allt jag lärt mig tidigare.

Tillägg: Att en studie är publicerad i vetenskaplig tidsskrift betyder dock inte att allt automatiskt är tillförlitligt och säger inte så mycket om vem som sponsrat forskningen.

Senast ändrad:

Boken kommer ut i ny version i år och det är den jag har. Vet dock inte hur gamla studierna är (har fortfarande inte haft tid att kolla).

Laa: Nämen, vad kul! Säg till om ni får till nån bra diskussion om det i din grupp (förutsatt att du inte är grupp 2). Argumentera för att använda kolhydrater i fodret kan jag utifrån litteraturen men någon bra diskussion kring kolhydraternas vara eller icke vara har jag/min grupp inte fått till.

Du kan ju fråga vad de anser om Vom og Hundmat som helfoder till hund?
Är det ett fullgott alternativ att utfodra sin hund med?

Menar du här att gluten gör skada i sig? Att hundar skulle vara överkänsliga mot gluten precis som vissa människor? Jag tänker att gluten har blivit ett laddat ord eftersom många foder använder det som en proteinkälla.
Gluten innehåller billiga proteiner och det är fullt möjligt att skriva att ett foder innehåller 36-22 tex samtidigt som större delen av proteinerna kommer från gluten. Proteiner av vegetabiliskt ursprung är inte fullvärdiga för hundar, och de som äter foder baserade på vegetabliska proteiner kommer inte få i sig alla aminosyror de behöver.

Jag ställer om den här frågan eftersom jag är nyfiken på svaret.

Ja hundar kan, precis som människor, vara Glutenintoleranta. Men det betyder inte att alla hundar är det, så nej gluten gör ingen skada i sig. Om det nu var den frågan du ville ha svar på.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 591
Senast: fijja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 431
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18