Vegan/vegetarian

Jag är vegetarian sen typ 20 år tillbaka, skulle helst vilja bli vegan men livet utan ost ter sig skrämmande och mörkt ;) Ersätter dock de flesta mjölkprodukter med veganska alternativ. Det som slår mig är hur sjukt mycket enklare det är att vara vegan/vegetarian nu än mot tidigare. Finns alternativ på de flesta restauranger och ett utbud i affärerna jag bara kunde drömma om för tio år sen :up:

Angående diskussionen om att lägga sig i vad folk äter kan jag ju säga att jag aldrig drar upp den diskussionen, däremot får jag höra blandätare dels urskulda sig, dels halvaggro försvara sina matval i tid och otid. Jag bryr mig som sagt inte ett skit vad andra äter och skulle uppskatta om de inte la sig i vad jag äter heller :meh:

Själv har jag dragit ner mycket på kött och äter mer vegetariskt, men skulle vilja äta ännu mer vegetariskt. I och med detta har jag också blivit nyfiken på vegankost, vad äter ni, hur strikta är ni?

Följer några vegankonton på Instagram och tycker maten ser supergod ut!

Det kött jag äter är mestadels närproducerat (säger man så om kött?) Tyvärr blir det en del kyckling pga familj som inte äter grönsaker.

Hur mår ni, märks någon skillnad?

Jag lagar veganskt hemma, äter vegetariskt ute på stan, på resor etc, av bekvämlighetsskäl.

Jag har ingen minnesbild av nån klar skiljelinje mellan köttis-veg-varandet, så ingen tydlig upplevelse av någon skillnad i måendet.

Hälsovinsten handlar om att bli mer uppmärksam på maten tror jag, utöver att du automatiskt får i dig mer fibrer om du äter mer grönsaker. Men in princip kan du ju som vegan leva på cola och chips, och aktivt undvika alla positiva delar.

Cheap lazy vegan - tips på tuben, mkt koreanskinspirerad mat, som är lättlagad och god.
The happy pear - tuben, många lättlagade och goda recept, mkt grytor och stabbigare maträtter.

Jag fattar egentligen inte ens det där att vegan mat skulle vara en särskild sorts mat som är svårare/annorlunda att laga än omnivor mat. De allra flesta råvaror är ju vegana. Grönsaker, rotfrukter, frukt, spannmål osv.

Sen finns det mejerivaror och kött får ett fåtal djurslag.

Ändå är det vegant/vegetariskt som folk finner det svårt att få till? Jag tycker att det är lite konstigt.

Jag fattar egentligen inte ens det där att vegan mat skulle vara en särskild sorts mat som är svårare/annorlunda att laga än omnivor mat. De allra flesta råvaror är ju vegana. Grönsaker, rotfrukter, frukt, spannmål osv.

Ändå är det vegant/vegetariskt som folk finner det svårt att få till? Jag tycker att det är lite konstigt.

Jag skulle tro att det handlar om ovana, väldigt många är uppvuxna på mat innehållandes kött/mjölkprodukter och då blir det svårt att tänka itanför boxen. Så är det i alla fall för mig, försöker äta vegetariskt några dagar i veckan men finner det rätt svårt till och från att komma på vad jag ska laga!

Jag skulle tro att det handlar om ovana, väldigt många är uppvuxna på mat innehållandes kött/mjölkprodukter och då blir det svårt att tänka itanför boxen. Så är det i alla fall för mig, försöker äta vegetariskt några dagar i veckan men finner det rätt svårt till och från att komma på vad jag ska laga!
Ja, så säger ju många, så så är det väl. Jag tänker snarare att även om kött ingår i en måltid så är ju alla övriga ingredienser vegetariska och de flesta vegana.

Ja, så säger ju många, så så är det väl. Jag tänker snarare att även om kött ingår i en måltid så är ju alla övriga ingredienser vegetariska och de flesta vegana.

Absolut men att bara äta potatis, brunsås och sallad är inte jättemumsigt, svårigheten är ju att byta ut köttet mot något annat. Att bara ta bort köttet från en rätt är ju inte så svårt :)

Varför talas det i termer av att byta ut kött o fisk? Jag är varken vegan eller vegetarian, däremot äter jag sällan kött o fisk bl. a. p.g.a. att gott o etiskt kött/fisk är snordyrt. Så det blir typ 10 - 12 ggr/år.
Äter i princip inte köttersättningsprodukter.

Absolut men att bara äta potatis, brunsås och sallad är inte jättemumsigt, svårigheten är ju att byta ut köttet mot något annat. Att bara ta bort köttet från en rätt är ju inte så svårt :)
Jag ser ärligt talat väldigt sällan någon som äter kött, sås och potatis på det viset längre. Särskilt inte som standard. Senast jag kom i kontakt med det var nog i Småland för över 30 år sedan. Men om det är vad man uppfattar som standardmat, så fattar jag knappt ens att man ger sig på att bli vegan. Utifrån sådana matvanor måste det ju vara obegripligt att det finns så mycket grönsaker och bönor och sådant i butikerna.

De köttätare jag känner, de är så otroligt vana vid att planera måltiderna kring just köttet.

På frågan "vad ska du äta idag" blir det ofta svar i stil med "Ja.. hm... Kanske köttfärs med något... eller kanske det vore gott med lamm?" osv. Det är verkligen äta kött och ha allt det andra som tillbehör till köttet, och med den utgångspunkten blir det såklart som att börja på noll och ingenting om man inte ska ha med något kött.

Jag ser ärligt talat väldigt sällan någon som äter kött, sås och potatis på det viset längre. Särskilt inte som standard. Senast jag kom i kontakt med det var nog i Småland för över 30 år sedan. Men om det är vad man uppfattar som standardmat, så fattar jag knappt ens att man ger sig på att bli vegan. Utifrån sådana matvanor måste det ju vara obegripligt att det finns så mycket grönsaker och bönor och sådant i butikerna.
Det ser jag! Folk som käkar typ pasta, ketchup och köttbullar. Det de kallar sallad är isbergssallad, gurka och tomat.

Varför talas det i termer av att byta ut kött o fisk? Jag är varken vegan eller vegetarian, däremot äter jag sällan kött o fisk bl. a. p.g.a. att gott o etiskt kött/fisk är snordyrt. Så det blir typ 10 - 12 ggr/år.
För att som många äter blir måltiden inte särskilt vettig om köttet bara tas bort. Jag äter sällan köttersättningsprodukter som färs, korv och liknande men ersätter kött i köttfärssås med linser osv.

Jag äter så vegetariskt jag orkar. Jag har en jäkla dipp med stress och ångest så nu går mycket tillbaka till "förr". Nu syndar jag med tex leverpastej.

Annars försöker jag äta vilt eller vegetariskt. Veganskt är i mina ögon vegetarisk mat och en matchande livsstil, och den livsstilen orkar jag inte ha just nu. Jag försöker göra det jag kan, ffa för miljön.

Det finns några i min närhet som gärna pushar på om hur dålig jag är som äter kött och hur fruktansvärt djuren har det. Den ena flyger jorden runt i tid och otid och den andra äter själv importkött utan att blinka (men det stackars rådjuret med fina ögon kan hon inte i sin vildaste fantasi förstå hur någon kan vara så barbarisk och skjuta). Vi värderar olika, helt enkelt.

Det är superpopulärt att från veganernas håll klaga jättemycket på de som äter kött, oavsett vilken typ av kött de äter. Även de som bara äter vilt och närproducerat får höra att det är extremt dåligt för miljön att äta kött. Någonstans får liksom veganerna acceptera att folk är lite trötta på det och får tåla att de själva inte heller är så himla miljömedvetna och bra.

För veganerna finns det inget att sköta sig själv och låta andra människor ta ansvar för sina egna liv, utan det ska alltid köras upp i ansiktet på köttätare hur hemska de är, att allting de gör är vidrigt, etc. #crueltyfree har blivit ett sätt att skuldbelägga istället för att vara en morot och någonting som man såg som duktigt.

Själv fick jag världens utskällning av en vegan för att jag sålde en ponny, och att jag dessutom gjorde förtjänst på det var det vidrigaste hon hade hört. Så när vi köttätare "alltid" får skit för att vi äter kött skapar det en viss frustration och det är lätt att ge mothugg. Och i detta fall med sojan så är det ett mycket relevant argument.
Ett hett tips, skilj på militanta veganer och helt normala människor som väljer att inte äta animalier. Militanta veganer hade precis lika gärna kunnat vara radikala inom någon annan grupp och radikala människor går alltid över gränsen, det hör liksom till. Militanta veganer och de som väljer bort animalier har inget gemensamt alls.

Jag har varit vegetarian i över 35 år och har aldrig någonsin kommenterat eller frågat hur någon kan äta ditt eller datt. Jag blir däremot ifrågasatt 99 gånger av 100 i nya sällskap. De "vänliga" säger att jag ger dem dåligt samvete, de flesta beter sig som du och börjar försvara sig mot något ingen mer än de själva ens har pratat om, en liten del börjar prata om hur gott kött är, som om något jag har valt bort för att jag tycker det till både smak och konsistens är vidrigt skulle kunna läska mig? Jag bryr mig inte om vad du stoppar i munnen, du behöver inte bry dig om vad jag stoppar i munnen.

Vad gäller sojan så hoppas jag att du inte äter mejeriprodukter om du är oroad över hur den framställs. Det går åt bra mycket mer soja till mjölkkor än vad alla vegetarianer i hela Sverige hade klarat av att äta tillsammans. Så nej, det är inte ett relevant argument.

Om jag svarar för mig själv så tänker jag att man ju tar bort proteinkällan. Jag är inte superbra på matlagning eller superförtjust i bönor.

Om jag svarar för mig själv så tänker jag att man ju tar bort proteinkällan. Jag är inte superbra på matlagning eller superförtjust i bönor.

:)

1523795672381.webp

Jo jag har sett sånt i vegangrupper. Och äter man så, förstår jag att man tänker att köttet måste ersättas.
Ja, där så att säga utgår man väl från ganska trista omnivora matvanor och tar tristessen med sig till de vegana vanorna. Och det är ju begripligt så sett, långt ifrån alla är ju intresserade av mat i nämnvärd omfattning.

Min sambos familj äter nästan bara kött sås och potatis, eller jo de äter andra saker med men väldigt ofta (flera ggr i veckan) så äter de så. Jag är van att tex äta kyckling, fisk, köttfärs och så vidare. Men det är ju olika hur man är förstås :) men jag vill äta mer vegetariskt, brukar försöka googla recept för insperation!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 536
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Funderar lite såhär på kvällskvisten. Jag har länge funderat på att bli vegetarian. Mina skäl är : 1. Jag är djurvän. Jag kan tänka mig...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 637
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 214
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar