Vegan/vegetarian

Vi är lakto-ovo i vår familj men äter mest veganskt. Det är av djurrättsskäl men också för att det är rätt äckligt att äta kroppsdelar.
Jag är helt övertygad om att vi äter nyttigare och godare än de flesta.
Vi äter mycket bönor, linser, rotfrukter och sojaprodukter typ tofu. Sojakorv, färs och annan färdigmat är nödlösningar.
Jag tänker att man måste tänka lite annorlunda än den typiska kött, potatis, sås och grönsakertallriken.
Ost och choklad är svårt att låta bli och vi äter ägg från egna höns.
Någon gång och förhoppningsvis i år vill jag lyckas utesluta alla djurprodukter ur min kost.

Senast ändrad:
Jag lägger till en del till mitt inlägg. Tidsgränsen gick ut.

Vi är lakto-ovo i vår familj men äter mest veganskt. Det är av djurrättsskäl men också för att det är rätt äckligt att äta kroppsdelar.
Jag är helt övertygad om att vi äter nyttigare och godare än de flesta och vi mår väldigt bra av att äta som vi gör. Det var dock länge sedan jag åt kött så jag kan inte säga om det är någon skillnad. Däremot mår jag mycket bättre utan mjölkprodukter.
Vi äter mycket bönor, linser, rotfrukter och sojaprodukter typ tofu. Sojakorv, färs och annan färdigmat är nödlösningar.
Jag tänker att man måste tänka lite annorlunda än den typiska kött-, potatis-, sås- och grönsakstallriken. Måltiderna bygger ofta på flera enkla smårätter.
Ost och choklad är svårt att låta bli, tycker jag och vi äter ägg från egna höns.
Någon gång och förhoppningsvis i år vill jag lyckas utesluta alla djurprodukter ur min kost.

Man behöver verkligen inte äta massor av importerade eller tveksamt producerade grönsaker bara för att man inte äter djur.
Det är sant, men tyvärr är det så att de som är veganer gärna äter sojaprodukter och det är väldigt lite soja som är odlat i ens Europa. Och där det odlas, dvs Kina och Brasilien, är långt ifrån miljömedvetna på det viset vi i Europa vill att de ska vara. I Brasilien är stora områden av regnskog numer sojaplantager, eftersom efterfrågan är så stor. Och visst, det odlas soja för djurfoder där också, men oavsett så är det inte speciellt miljömedvetet med soja.

Samma sak med palmolja, vilket är en vanlig ingrediens i vegansk mat.

Bara för att man är vegan är man inte miljövän, även om veganerna gärna tror det.

Det är sant, men tyvärr är det så att de som är veganer gärna äter sojaprodukter och det är väldigt lite soja som är odlat i ens Europa. Och där det odlas, dvs Kina och Brasilien, är långt ifrån miljömedvetna på det viset vi i Europa vill att de ska vara. I Brasilien är stora områden av regnskog numer sojaplantager, eftersom efterfrågan är så stor. Och visst, det odlas soja för djurfoder där också, men oavsett så är det inte speciellt miljömedvetet med soja.

Samma sak med palmolja, vilket är en vanlig ingrediens i vegansk mat.

Bara för att man är vegan är man inte miljövän, även om veganerna gärna tror det.
Jag äter nästan enbart soja som garanterat inte är från regnskogsområden. Mycket är från Europa och Kanada. Vet många veganer som är noga med var sojan kommer ifrån, men det är tydligen superpopulärt att klaga på att veganer äter soja från regnskogsskövlade områden.

Jag tvivlar på att veganer generellt käkar mer palmolja än vilken blandkostare som helst.

Jag är vegetarian, men äter gärna veganskt. Tyvärr är mina matlagningskunskaper usla och mitt matlagnigsintresse obefintligt (kan ju hänga ihop...) så jag äter en del mejeriprodukter än så länge. Kött har jag inte ätit på 12 år. När det gäller mejeriprodukter är jag extrempetig med att det ska vara svenskt och ekologiskt.

När det gäller hälsan så är det svårt att säga något om kosten. Jag minns att jag kände mig "tung i magen/kroppen" efter att ha ätit måltider med kött, och kände mig mer bekvämt mätt efter vegetariska måltider. Mest skillnad är det dock psykiskt, men det har att göra med hur jag sett slaktdjur behandlas. Nu kan jag äta med betydligt bättre samvete.

Kan tillägga att jag ytterst sällan käkar soja/qourn heller.

Jag äter inte döda djur för att jag blev för äcklad av det. Någon gång om året kan jag göra undantag av olika anledningar men jag har inte lagat mat med kött till mig själv på flera år.

Jag som är road av matlagning har tyckt det varit roligt att lära mig nya sätt att tänka kring mat. Ur hälsosynpunkt har jag insett att en positiv bieffekt har varit att min ledvärk har dämpats till ca 75%.

Vet många veganer som är noga med var sojan kommer ifrån, men det är tydligen superpopulärt att klaga på att veganer äter soja från regnskogsskövlade områden.
Det är superpopulärt att från veganernas håll klaga jättemycket på de som äter kött, oavsett vilken typ av kött de äter. Även de som bara äter vilt och närproducerat får höra att det är extremt dåligt för miljön att äta kött. Någonstans får liksom veganerna acceptera att folk är lite trötta på det och får tåla att de själva inte heller är så himla miljömedvetna och bra.

För veganerna finns det inget att sköta sig själv och låta andra människor ta ansvar för sina egna liv, utan det ska alltid köras upp i ansiktet på köttätare hur hemska de är, att allting de gör är vidrigt, etc. #crueltyfree har blivit ett sätt att skuldbelägga istället för att vara en morot och någonting som man såg som duktigt.

Själv fick jag världens utskällning av en vegan för att jag sålde en ponny, och att jag dessutom gjorde förtjänst på det var det vidrigaste hon hade hört. Så när vi köttätare "alltid" får skit för att vi äter kött skapar det en viss frustration och det är lätt att ge mothugg. Och i detta fall med sojan så är det ett mycket relevant argument.

Det är superpopulärt att från veganernas håll klaga jättemycket på de som äter kött, oavsett vilken typ av kött de äter. Även de som bara äter vilt och närproducerat får höra att det är extremt dåligt för miljön att äta kött. Någonstans får liksom veganerna acceptera att folk är lite trötta på det och får tåla att de själva inte heller är så himla miljömedvetna och bra.

För veganerna finns det inget att sköta sig själv och låta andra människor ta ansvar för sina egna liv, utan det ska alltid köras upp i ansiktet på köttätare hur hemska de är, att allting de gör är vidrigt, etc. #crueltyfree har blivit ett sätt att skuldbelägga istället för att vara en morot och någonting som man såg som duktigt.

Själv fick jag världens utskällning av en vegan för att jag sålde en ponny, och att jag dessutom gjorde förtjänst på det var det vidrigaste hon hade hört. Så när vi köttätare "alltid" får skit för att vi äter kött skapar det en viss frustration och det är lätt att ge mothugg. Och i detta fall med sojan så är det ett mycket relevant argument.
Fast här var det väl ingen som klagade på blandkostare? Ändå dras det här med soja och importerade grönsaker upp som vanligt.

Alltså att äta kött är normen. Bryter man mot den blir man ifrågasatt, och bara att blandkostare är så otroligt många fler än veganer gör att veganer garanterat får fler kommentarer och ifrågasättanden än vad en blandkostare får.

Men oj vilket generaliserande. Du talar ju om veganer som att de är en enda homogen grupp. Inte schysst.

Jag äter lakto-ovo vegetariskt. Har inte ätit rött kött på 15 år och slutade med kyckling och fisk för ungefär 2 år sedan. Har vid något enstaka tillfälle ätit kyckling/fisk under den perioden, när farmor 86 år inte visste att jag slutat äta kyckling och hade lagt ner massa tid på att fixa middag.

Jag försöker köpa så mycket vegetabiliska alternativ till mjölkprodukter som möjligt och jag äter bara ägg från mammas höns. Det började med att jag inte gillade själva konsistensen av kött men har väl på senare år utvecklats mer till att vara mer ett etiskt ställningstagande mot djurproduktionen och - hållningen. Har egentligen inget emot folk som skjuter och äter vilt men vill inte göra det själv.

Jag tar tillskott i form av tabletter. Och som någon sa ovan, absolut går det att äta onyttigt ändå. Tyvärr :) det gäller att lära om litegrann vad gäller matlagningen. Man kan liksom inte på samma sätt utgå från köttet och sen bygga på därifrån. Jag märker att jag tänker mer ur ett helhetsperspektiv när jag lagar mat, och det är oftast många fler komponenter än bara kött, potatis, sås.

Till middag idag åt jag tex enchiladas fyllda med lök, svamp, svarta bönor och spenat. Till det grönsallad, guacamole och salsa.

Jag har inte ätit kött på så länge att jag vet inte hur måendet är utifrån den aspekten. Men jag mår ju såklart bättre när jag äter nyttigt, dvs inte massa snabba kolhydrater och oregelbundna måltider.

Jag äter mer kött än jag vill. Främst sedan jag upptäckte att min mage inte pallar varken lök, bönor eller linser i några större mängder ("ibs-light"). Är dessutom laktoskänslig och hade nog mått allra bäst på en gi-inspirerad kost. Att helt ta bort kött också blir mer omständligt än vad jag orkar hålla igång. Så det blir en del fågel och fisk och till nöds köttfärs.

Ungefär likställt med att de flesta vegetarianer och veganer snackar om köttätare som en homogen grupp. Det är inte heller schysst. Det är stor skillnad på kött och kött. Precis som det är på tomater och tomater.
Fast vad grundar du det på? Att de flesta som äter vegetariskt snackar på ett visst sätt? Jag tycker det låter som något du baserar på några arga inlägg i kommentarsfältet hos Djurens rätt eller liknande. Det finns väl massor med vegetarianer och veganer som aldrig yppar ett ord om hur andra bör leva sitt liv. Snarare blir det ju motsägelsefullt från ditt håll när du raljerar om vad veganer bör göra och tycka, men tycker det är fel när köttätare blir ifrågasatta.

Så enkelt livet blir när människor stoppas i lådor. Alla som yppar ordet "vegan" i den lådan, alla som yppar ordet "hen" i den lådan... osv. Plötsligt vet en allt om den människan; alla andra åsikter de också har - de har måhända inte uttryckt det, men fram med de färdiga motargumenten iaf.

Så tröttsamt.

Äsch då, de flesta som är vegansk eller vegetarisk bryr sig inte ett smack om vad andra äter.

Mjölkprodukter äter jag så lite av, bara mjölk i kaffet.

Jag har inte tänkt så mycket på klimatet när det kommer till funderingarna om mer vegetarisk kost, jag tycker mest synd om djuren. Uteslöt kött för ett tag sedan men föll tillbaka i vardagen.

Jag äter Det, b12, folsyra, magnesium, zink, järn vid mens och även " kvinna". Men omega 3 bör väl vara svårt att få i sig utan fisk?

Själv har jag dragit ner mycket på kött och äter mer vegetariskt, men skulle vilja äta ännu mer vegetariskt. I och med detta har jag också blivit nyfiken på vegankost, vad äter ni, hur strikta är ni?

Följer några vegankonton på Instagram och tycker maten ser supergod ut!

Det kött jag äter är mestadels närproducerat (säger man så om kött?) Tyvärr blir det en del kyckling pga familj som inte äter grönsaker.

Hur mår ni, märks någon skillnad?
Är uppvuxen med att kött är en obligatorisk del av måltiden och har länge sett det som en norm. På senare tid har jag dock mer och mer valt att äta mer vegetariskt. Hemma försöker vi få in fler och fler vegetariska rätter på menyn och har minst 3 vegetariska rätter per vecka, men försöker byta ut köttet mer och mer. Vi försöker också att välja så bra kött som möjligt. Det är allltid svenskt, men om vi hittar svenskt ekologiskt eller naturbeteskött väljer vi det.

På restaurang väljer jag ofta vegetariskt. Mest pga att köttet är mer anonymt på restaurang, men jag tycker att det vegetariska utbudet verkligen blommat upp de senaste åren och ofta är det vegetariska alternativet godare än kötträtterna.

Jag vill mest äta vegetariskt pga miljöskäl.

Fast vad grundar du det på? Att de flesta som äter vegetariskt snackar på ett visst sätt? Jag tycker det låter som något du baserar på några arga inlägg i kommentarsfältet hos Djurens rätt eller liknande. Det finns väl massor med vegetarianer och veganer som aldrig yppar ett ord om hur andra bör leva sitt liv. Snarare blir det ju motsägelsefullt från ditt håll när du raljerar om vad veganer bör göra och tycka, men tycker det är fel när köttätare blir ifrågasatta.
Håller med. Jag slutade äta kött för ett par månader sedan och äter nu lakto-ovovegetariskt och lite fisk kanske i snitt en gång i månaden. Jag slutade både av miljö-, djurskydds- och hälsoskäl och tycker nu att det är extremt svårt att prata med andra om det just för att inte låta som en "typisk vegan" och det är ju hur trist som helst. Det SKA gå att diskutera miljö- och djurskyddsproblem utan att bli anklagad för att bidra till skövling av regnskog.

För övrigt äter jag en hel del sojaprodukter där de flesta är märkta med någon etikett där det står att de inte bidrar till ny skövling, men faktum är att av det jag läst om soja och miljö så är soja bättre för miljön än kött i vilket fall. Det enkla faktum att jag behöver äta en bråkdel så mycket soja som en ko behöver är ju ganska avgörande, till exempel. Jag äter heller ingen palmolja, inte ens sådan som är miljömärkt av något slag.

Lägger till lite mer: kan inte påstå att jag äter det minsta nyttigare nu, snarare tvärtom nästan! "Allt" går ju fortfarande att äta, det finns gott om godis utan gelatin (och E120 om man inte vill äta det) och chips utan mjölkpulver osv. Däremot har jag haft problem med magen hela livet och haft sjukt ont flera gånger i veckan, men det har jag inte känt av på flera månader. Jag hoppas att det är relaterat till min nya kost :)

Mjölkprodukter äter jag så lite av, bara mjölk i kaffet.
Om du vill ha ett litet tips så finns det en jättebra sorts havremjölk som jag brukar ha i mitt te! Den heter iKaffe och märket är Oatly. Jag tycker det smakar precis som vanlig mjölk och går att skumma om man vill göra det (men det gör inte jag). Jag tycker personligen den är godast av alla veganska mjölksubstitut jag testat :)

Jag äter i stort sett veganskt sen något år tillbaka, och har varit lakto-ovovegetarian i över tio år innan dess. Jag är dock inte superstrikt utan kan göra undantag och äta mjölk, ägg och fisk ibland när jag blir bjuden, äter ute osv för att förenkla för mig själv och andra. Är inte så petig med tillsatser o dyl heller, slinker det ner lite gelatin någon gång så må det vara hänt.

Det är av djurrättsskäl jag väljer bort animalier i grund och botten, jag kan inte förlika mig med djurens villkor inom livsmedelsindustrin, men även miljöaspekten framstår förstås som allt viktigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 536
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Funderar lite såhär på kvällskvisten. Jag har länge funderat på att bli vegetarian. Mina skäl är : 1. Jag är djurvän. Jag kan tänka mig...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 637
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 214
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar