Det är superpopulärt att från veganernas håll klaga jättemycket på de som äter kött, oavsett vilken typ av kött de äter. Även de som bara äter vilt och närproducerat får höra att det är extremt dåligt för miljön att äta kött. Någonstans får liksom veganerna acceptera att folk är lite trötta på det och får tåla att de själva inte heller är så himla miljömedvetna och bra.
För veganerna finns det inget att sköta sig själv och låta andra människor ta ansvar för sina egna liv, utan det ska alltid köras upp i ansiktet på köttätare hur hemska de är, att allting de gör är vidrigt, etc. #crueltyfree har blivit ett sätt att skuldbelägga istället för att vara en morot och någonting som man såg som duktigt.
Men oj vilket generaliserande. Du talar ju om veganer som att de är en enda homogen grupp. Inte schysst.
Jag äter lakto-ovo vegetariskt. Har inte ätit rött kött på 15 år och slutade med kyckling och fisk för ungefär 2 år sedan. Har vid något enstaka tillfälle ätit kyckling/fisk under den perioden, när farmor 86 år inte visste att jag slutat äta kyckling och hade lagt ner massa tid på att fixa middag.
Jag försöker köpa så mycket vegetabiliska alternativ till mjölkprodukter som möjligt och jag äter bara ägg från mammas höns. Det började med att jag inte gillade själva konsistensen av kött men har väl på senare år utvecklats mer till att vara mer ett etiskt ställningstagande mot djurproduktionen och - hållningen. Har egentligen inget emot folk som skjuter och äter vilt men vill inte göra det själv.
Jag tar tillskott i form av tabletter. Och som någon sa ovan, absolut går det att äta onyttigt ändå. Tyvärr
det gäller att lära om litegrann vad gäller matlagningen. Man kan liksom inte på samma sätt utgå från köttet och sen bygga på därifrån. Jag märker att jag tänker mer ur ett helhetsperspektiv när jag lagar mat, och det är oftast många fler komponenter än bara kött, potatis, sås.
Till middag idag åt jag tex enchiladas fyllda med lök, svamp, svarta bönor och spenat. Till det grönsallad, guacamole och salsa.
Jag har inte ätit kött på så länge att jag vet inte hur måendet är utifrån den aspekten. Men jag mår ju såklart bättre när jag äter nyttigt, dvs inte massa snabba kolhydrater och oregelbundna måltider.