Vegan/vegetarian

Monkie

Trådstartare
Själv har jag dragit ner mycket på kött och äter mer vegetariskt, men skulle vilja äta ännu mer vegetariskt. I och med detta har jag också blivit nyfiken på vegankost, vad äter ni, hur strikta är ni?

Följer några vegankonton på Instagram och tycker maten ser supergod ut!

Det kött jag äter är mestadels närproducerat (säger man så om kött?) Tyvärr blir det en del kyckling pga familj som inte äter grönsaker.

Hur mår ni, märks någon skillnad?

Själv har jag dragit ner mycket på kött och äter mer vegetariskt, men skulle vilja äta ännu mer vegetariskt. I och med detta har jag också blivit nyfiken på vegankost, vad äter ni, hur strikta är ni?

Följer några vegankonton på Instagram och tycker maten ser supergod ut!

Det kött jag äter är mestadels närproducerat (säger man så om kött?) Tyvärr blir det en del kyckling pga familj som inte äter grönsaker.

Hur mår ni, märks någon skillnad?

Jag känner mig fräschare! Gav bort mitt sista kött (kyckling) för 2 veckor sen ungefär.

Kommer byta ut laktosfria produkter mot växtbaserat sen också..
Fortsätter äta ost, ägg och eventuellt fisk.

Jag upplever att någon form av socialt tryck omkring mig numera driver mig mot att äta mer och mer vegant. Jag delar dock INTE uppfattningen att det mesta av de vegana recept som sprids på nätet är bra, tvärtom. Många veganer verkar ropa hurra över maten bara för att den är just vegan.

Men givetvis kan man enkelt laga god vegan mat! Det är bara det att många veganer inte verkar vara särskilt bra på att laga mat, men det gäller ju även för många omnivorer.

Jag känner mig fräschare! Gav bort mitt sista kött (kyckling) för 2 veckor sen ungefär.

Kommer byta ut laktosfria produkter mot växtbaserat sen också..
Fortsätter äta ost, ägg och eventuellt fisk.
Härligt! Märker du någon skillnad på huden?

Jag upplever att någon form av socialt tryck omkring mig numera driver mig mot att äta mer och mer vegant. Jag delar dock INTE uppfattningen att det mesta av de vegana recept som sprids på nätet är bra, tvärtom. Många veganer verkar ropa hurra över maten bara för att den är just vegan.

Men givetvis kan man enkelt laga god vegan mat! Det är bara det att många veganer inte verkar vara särskilt bra på att laga mat, men det gäller ju även för många omnivorer.
Vad är det som gör att du upplever att recepten inte är bra? Det jag kommer över innehåller oftast bönor, linser, ris, sötpotatis och avocado. Är det näringsmässigt eller smakmässigt du menar?

Jag känner inte en enda vegan utan har mer tryck på mig att "inte krångla, ät allt".

Vad är det som gör att du upplever att recepten inte är bra? Det jag kommer över innehåller oftast bönor, linser, ris, sötpotatis och avocado. Är det näringsmässigt eller smakmässigt du menar?

Jag känner inte en enda vegan utan har mer tryck på mig att "inte krångla, ät allt".
I ett par grupper för veganer på fb är recepten av karaktären vegan sojakorv plus ketchup. Sen skriver folk att det är suuuupergott.

Jag ÄR en person som inte krånglar och som äter allt. Sådan vill jag vara och jag äter kött då och då av just det skälet.

Men på jobbet. Lunchen där brukar jag äta samtidigt som ungefär 10-15 kollegor. Av dem är väl ungefär 5 veganer och ungefär lika många vegetarianer. Och vi andra äter vegetariskt oftare än vi äter vi kött. Jag har alltid ätit lite kött, men numera drar jag mer och mer åt att inte äta animalier alls. (Jag är laktosintolerant, så en del mejeriprodukter byter jag med fördel ut mot vegana alternativ, dessutom.)

Är inte strikt vegetarian men äter vegetarisk för att jag tycker det är godare. Slutade äta kött för att jag inte gillar smaken men jag äter fisk ibland. Är laktosintolerant också så blir att jag går mer och mer mot växtbaserade produkter.

Vet inte om jag känner någon direkt skillnad, minns inte hur det kändes innan så att säga.

Äter veganskt, hatar fortfarande att laga mat, men lagar ändå bättre mat än när jag åt kött. Rent hälsomässigt mår jag väl så gott som likadant. Plockade bort kött men åt mejeriprodukter för 12 år sedan, blev helt vegetariskt för sex år sedan.

Jag har inte ätit kött sedan jag var 14-15 år, är strax över 30 år nu. Varit helt vegan i perioder, men inte mer än ett par år i taget.
Bortsett från ost och choklad så äter jag i stort sett veganskt, just ost har jag svårt att sluta med. Jag mår dock bättre när jag även utesluter ost och godis. Tyvärr kan man äta hyfsat onyttigt även som vegan, så jag hade nog kunnat må bättre om jag skärpte till mig.

Äter som jag gör av främst miljöskäl, därför tänker jag alltid till en extra gång innan jag köper något som inte är veganskt. Klimatångesten finns alltid i bakgrunden.

Tror jag ska tänka ännu mer vegetariskt/veganskt. Näringsmässigt, om man är helvegan behöver man väl tänka lite på tillskott vad jag förstått. Men med animaliska produkter då och då bör man väl få i sig det man behöver.

Ikväll ska jag provgrilla aubergine, till det bakad sötpotatis och hummus och sallad till det.

Åt några bitar godis innan, det är ju gelatin i och icke veganskt. Vad hade varit ett veganskt alternativ till lördagsgodis?

Tror jag ska tänka ännu mer vegetariskt/veganskt. Näringsmässigt, om man är helvegan behöver man väl tänka lite på tillskott vad jag förstått. Men med animaliska produkter då och då bör man väl få i sig det man behöver.
Ät B12 om du äter mestadels veganskt. Finns billiga tabletter och det ska man inte chansa med. Även d-vitamin under vintern kan vara bra.

Ikväll ska jag provgrilla aubergine, till det bakad sötpotatis och hummus och sallad till det.

Åt några bitar godis innan, det är ju gelatin i och icke veganskt. Vad hade varit ett veganskt alternativ till lördagsgodis?

Jag köpte lösgodis igår, som min veganvän åt av :) gäller bara att lusläsa innehållsförteckningen.

Jag har ätit hyfsat strikt veganskt i ca 10 år nu. Undantag honung och att jag inte alltid brytt mig om vin, öl, tandkräm och såna saker. Äter multivitaminer lite sporadiskt. Har hela tiden kört efter att känns det bra så fortsätter jag. Än så länge mår jag bra tycker jag. :) (Men framför allt känns det väldigt skönt mentalt. Jag pallar inte den kognitiva dissonansen jag annars drabbas av.)

Jag har inte ätit kött sedan jag var 14-15 år, är strax över 30 år nu. Varit helt vegan i perioder, men inte mer än ett par år i taget.
Bortsett från ost och choklad så äter jag i stort sett veganskt, just ost har jag svårt att sluta med. Jag mår dock bättre när jag även utesluter ost och godis. Tyvärr kan man äta hyfsat onyttigt även som vegan, så jag hade nog kunnat må bättre om jag skärpte till mig.

Äter som jag gör av främst miljöskäl, därför tänker jag alltid till en extra gång innan jag köper något som inte är veganskt. Klimatångesten finns alltid i bakgrunden.
Men om du nu har viss klimatångest, så ser jag det som ett skäl att åta sådan mat som kan produceras i Sverige, och med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Om vi får en stor andel av befolkningen, som mest äter importerad mat, så ligger vi sämre till inför framtiden.

Många importerade vegetabilier är lindrigt sagt tveksamma ur miljösynpunkt, det kan handla om bevattningsbehov, om transporter/transportsätt, uppvärmning av växthus, jorderosion beroende på jordbrukssätt, nerhuggning av naturskogar/regnskogar för att skapa odlingsmark, flitig användning av herbicider/pesticider...

Det är svårt, oavsett om vill vara vegan/vegetarian/omnivor att äta med så låg miljöpåverkan som möjligt.

Men om du nu har viss klimatångest, så ser jag det som ett skäl att åta sådan mat som kan produceras i Sverige, och med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Om vi får en stor andel av befolkningen, som mest äter importerad mat, så ligger vi sämre till inför framtiden.

Många importerade vegetabilier är lindrigt sagt tveksamma ur miljösynpunkt, det kan handla om bevattningsbehov, om transporter/transportsätt, uppvärmning av växthus, jorderosion beroende på jordbrukssätt, nerhuggning av naturskogar/regnskogar för att skapa odlingsmark, flitig användning av herbicider/pesticider...

Det är svårt, oavsett om vill vara vegan/vegetarian/omnivor att äta med så låg miljöpåverkan som möjligt.
Man behöver verkligen inte äta massor av importerade eller tveksamt producerade grönsaker bara för att man inte äter djur.

Jag är vegetarian, men äter till stor del vegant. I teorin vill jag gärna anamma en vegan livsstil, men jag vet att det inte funkar för mig just nu. Kompromissar med mig själv på så vis att jag ”får” baka med smör och ägg, väljer vegant på restaurang om det finns och om inte så blir det vegetariskt, och äter så mycket mjölkchoklad jag vill. Hemma är det vegan mat som gäller. För mig var det inga större konstigheter att byta mjölken/grädden mot havremjölk/grädde, och sen jag upptäckte Oatlys På mackan saknar jag inte ens hårdost till frukost. Jag gillar att laga mat och ser det lite som en utmaning att laga riktigt god vegan mat, det finns ju så mycket mer än ledsen sojakorv och smuliga kikärtsbiffar! Även om dessa såklart också har sin plats. Vill du smyga in i det vegana köket så skulle jag nog börja med att byta ut mjölkprodukterna, och/eller laga mycket indiskt eller thailändskt som ofta är lätta att göra vegana, om de inte redan är det.

Jag har varit vegetarian sedan jag var liten (med undantag för en gång varannat år när min älskade farmor gör lax i ugn till jul till mig, vartannat år gör hon quorn :heart), och min upplevelse är att det blir lättare ju längre man gör det. Tror det till stor del handlar om vana. Och om familjen vägrar ge upp kyckling, kolla om du kan få tag på Fry’s chicken strips. Jag tycker nästa det är läskigt att äta dem för det är så likt kyckling.

Jag försöker äta så svenskt jag kan, byter ut kikärtor mot gula ärtor i falafel och liknande. Men absolut, jag hade helt kunnat utesluta allt importerat, men jag gör så gott jag kan. Min ekonomi ligger under existensminimum för tillfället så jag äter en del importerat.
Dock tror jag att jag är mer medveten om mina matvanors klimatpåverkan är den genomsnittliga köttätaren, försöker också göra något åt det mer än vad gemene man gör.

Man behöver verkligen inte äta massor av importerade eller tveksamt producerade grönsaker bara för att man inte äter djur.
Absolut, man behöver inte konsumera tveksamma råvaror, men tyvärr har jag sett att det finns en hel del personer som är vego (nånting), att man inte väljer bland de vegetariska råvarorna med ett klimat/hållberhetsperspektiv, utan nöjer sig med att att hävda att allt vego är alltid bättre än allt icke-vego, även ur klimat perspektiv. Riktigt så enkelt är det inte...

Det finns såväl inhemska som importerade vegetabilier, som är mindre bra ur hållbarhets- och klimatperspektiv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 536
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Funderar lite såhär på kvällskvisten. Jag har länge funderat på att bli vegetarian. Mina skäl är : 1. Jag är djurvän. Jag kan tänka mig...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 637
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 214
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar