Vblsto - Nsvtravhingst...

IvoryTower

Trådstartare
... Vad tror ni om den kombinationen? :love: Kanske nån som har en sådan korsning? Fölet ska jag bara för eget bruk som rid o körhäst..

:bump:

Jag har ett kanonfint vbltravsto som jag vill ha föl efter. Det är inte utseendemässigt jag menar utan helt enkelt för hon är den mest lättlärda häst jag nånsin träffat. Många gånger har jag funderat på sälja henne till nån som vill satsa. Detta trots att hon är en travare!!! :o Sen är hon så otroligt cool i alla lägen. Finns inget som skrämmer henne. Så det är de egenskaperna som jag åtminstone vill försöka föra vidare. Och jag vill inte betäcka med en vbltravhingst, hmm.. Har inte sett en snygg OCH med bra psyke sen 80-talshästarna. Jag vill ha en lite grövre hingst med bra psyke o då passar ju en lättare nsvtrav tänkte jag. Känner en del hästar av den rasen. Och jag är "allergisk" mot halvblod. Och eftersom mina hästar stannar hos mej tills de dör så är det inget jag ska sälja vidare. Är verkligen en sån korsning så hemsk tro? :(

Det är utseendet

jag sett. Hur de varit i psyket kan jag inte uttala mig om.
Den jag kommer ihåg nu (längesedan jag såg någon sist) han var runt 170+ och smal - såg ut som om han blivit pressad mellan någonting. Mest varmblodslik men med hovskägg och mycket man.Och stort huvud.
Svårt att beskriva....

:D de finns fler såna än man tror :angel:

Förr innnan blodtypningen kom till så avlades det för fullt på dessa "korsningar" helt plötsligt dök det upp kbltravare som sopade totalt rent på banorna..... :D

HUR det blir kan ingen sia om, men det kan lika gärna bli en jättefin häst..

De norska kbltravarna har ett uns av arab blod i sina ådror, det är därför dom i allmänhet är mycket bättre än våra svenska.....

Re: Det är utseendet

Ja, jösses det kan bli enormt fel. Jag såg en bild en gång för länge sen. En tjuvbetäckning arab/ardenner. Ardennerns kropp, hals o huvud, men arabens ben!!!! Men den hästen fick avlivas när den var 6 år pga att den var slut i benen!!! Stackars (missfoster) häst. Men jag tänker på en liten o tunnare nordsvensk eftersom jag vill inte få nåt missfoster! Vill ju inte utsätta mitt sto för nån jätteklump heller. :o

Hade ingen aning om det, men det är väl egentligen inte så svårt att räkna ut när du väl säjer det... :smirk: Vet faktist inte nåt om de norska, men det var ju intressant... :d

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka