Vbl travarens mentalitet?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
M

Marshal

Hej,
är det bara jag som haft otur el. har travarens mentalitet försämrats?
Hade första travaren 1980, sen sporadisk kontakt med dem fram till 2002. Nu har vi 3 egna+mkt kontakt med andras.
Det jag reagerar över är att den så förr "snälla lätthanterliga" travaren tycks ha förvandlats till ett prestationsinriktat monster....
Överhetsiga, nervösa, ibland rent elaka!
När man är och glor runt lite i stallarna så upplever jag att över hälften har någon form av "opassande" beteende.

Jag kan bara se till mina egna, inte så lätta att köra in, inte så trevliga att hålla på med (sko, vacc, borsta etc).
Sen får man ju ofta höra kommentaren som: Den där blir bra, den har ett jävla humör :crazy:

Är det bara jag som tycker så här?
Ifall inte: Är det aveln el. vår hästhållning?

Sv: Vbl travarens mentalitet?

Jag måste säga att jag tycker helt tvärtom....det är stor skillnad på hästarna nu mot på 80 talet......och om jag går till mina egna uppfödningar så är dom så lätthanterliga att dom nästan vet innan vad vagnar o inkörning är innan man påbörjat utbildningen...visst finns det väl hästar med humör, men är det samma mamma på dina hästar så kanske det kommer därifrån?

Jag tror det är olika beroende på var de fgått sin fostran. Jag har haft ett antal hästar från en uppfödare under åren. Ett tag var de mycket nerviga och hetsiga, men när uppfödaren bytte "inkörare" blev hästarna otroligt mycket trevligare och mer välbalanserade.

jag tcyker helt ttvärt om hingstarna som finns nu att välja bland är så mycketbättre i temperament än förr i tiden.går inte ens att jämföra...

måste ju vara dålig uppffosrtan.

våra är hur snälla som helst hemma men kan va lite hetsiga på tävling. spec valacken vill gärna visa upp sig och kromar sig extra mycket men han e varken elak eller farlig att hantera. på banan är han het och i duschen efteråt beter han sig som en kung men de e bara för att han vet att han varit duktig. men som sagt jag han är lite hetsig men varken elak/farlig eller ohanterbar. (då skulle vi aldrig starta)

Måste här "sella" mig till Marthas och övrigas skara,och tycka att travaren idag är m.k.t. mer lätthanterlig och sympatisk en tidigare....

Herregud vilka idoiter man skött tidigare.....

O vilka skenturer man utsatt sig för...

Nu e många så snälla o trevliga att de nästan selar på sig själva och e inkörda på stubinen....

Kan ju iochförsig oxå bero på den utveckling som skett vad beträffar hästhanteringen.....

Jag har inte så mycket erfarenheter av varmblodet bakåt i tiden, men av dom som stått i vårt stall så har en av kanske 10 st varit knepig att hantera.
Dom andra har alltid varit stencoola (tom hingsten) och lätthanterliga.

Tror iofs det mest har med uppfostran att göra, kanske inte så mycket avel direkt.

Min grabb är kanon att sko, ge sprutor och hantera. En aning tjurig ibland bara :p

Jag kan heller inte säga emot, om jag jämför med hästarna i mitten av 70-talet och framåt är de jag har nu jättetrevliga. Den värsta hade jag iofs i början av 90-talet. Snäll men totalt nervvrak.

Motiverade men inte heta (men sånt beror mer på träningsmetoder tror jag), coola, lugna (för det mesta) och tolererar i princip allt.

/// ghost

Jag minns mest avkommor efter blazing hanover, atlanta georgia, pecka jr och såna hemskheter :eek: .....jag tror mest på att aveln har utvecklats...förr så tömkörde man väldigt mycket mot idag..men det var alltid vilda western och för att inte prata om när man skulle ha dom i vagn...idag är det som att dom "redan" kan detta...klart det finns hästar som är krångliga i dag också, men inte så mycket som det var förr.....

Vår grabb på 9 månader kan "allt" åtminstone tror han det. :eek: Coolare häst har jag aldrig träffat i den åldern.

Kliver runt bland vagnarna, tycker bett är skitkul och saker på kroppen är ingenting. (Alla två gånger vi har lekt, vagnarna leker han med själv)

Vi hade en ståtlig herre efter Highmark :o en gång i tiden, han gick aldrig att köra in på grund av att han var i princip obildbar. Två år efter inridning kunde han fortfarande bara "hänga svans" på framförvarande...

Samtidigt tror jag att min kunskap ökat med åren...

/// ghost

Tycker oxå de är MKT mer lättare att hantera nu för tiden....
De är snälla, coola och vet vad som förväntas utan att man behöver göra så stor affär av det....de jag har verkar kunna käka ton av havre å är lika snälla för det.....
Sen finns det ju vissa avelslinjer man ska passa sig för, som inom kallblodsavel : Pålex K...(har själv haft en) MÅNGA av hans avkommor är rena rama livsfarorna och jag kommer ALDRIG mer befatta mig med hästar med honom i ledet ( eller pål best) Självklart menar jag itne att ALLA är så, men OFANTLIGT många, har ett tiotal exempel, som till och med slutat med dödsfall..... :(
Usch usch.....
På vbl sidan är det väl många efter Somatic som har lite smått hysteriska personligheter om jag inte mminns fel, men inte i närhetn av Pålex K :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka