Växtvärk

Kalaspinglan

Trådstartare
Min lilla plutt har växtvärk (tror jag). Han är lite pipig men det finns inget klart samband när han piper eller inte, och jag upplever inte att det är för att få uppmärksamhet eftersom han lika gärna kan pipa när han ligger bredvid mig i soffan och jag klappar honom.

Finns det något sätt jag kan hjälpa honom på? Massage?

Pinglan

Sv: Växtvärk

Jag har först två frågor till dig, har du en storvuxen ras och hur gammal är den?

Växtvärk drabbar oftast större raser mellan ca. 6 mån och 2 år. Symtom: är värk i benen (kan variera i olika ben), öm vid palpation (beröring), eventuel hälta.
Diagnos: ställer man genom symtombilden och ev. röntga.
Behandling: vila (ev. koppelrasta), värme (ev. smärtstillande, hellst inte men kan förekomma), ev. foderbyte.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite iallafall. Om massag är bra lr inte vet jag inte, men då det står att de har ont vid palpation (beröring) undrar jag om det kanske inte är så bra....

Hej hej!

Han är 12 veckor och är en Rhodesian Ridgeback och han växer så det knakar! Jag är noga med att inte motionera honom alltför mycket, har en promenad per dag annars försöker jag att bara "kissa" honom. Vi bär honom också i trappor och i väldigt kuperad terräng.

Han kanske är en riktig pip-olle i alla fall??! För på din beskrivning låter det inte som det är växtvärk han lider av... ;)

Pinglan

Senast ändrad:

Han han övertrött? Stressad? Svårt att varva ned? Mina hundar brukar pipa inne när de är mycket uppe i varv och inte riktigt kan slappna av.

okej, den beskrivningen jag gav dig är vad vi har lärt oss i skolan, så jag har fått den av en djursjukvårdare (vet. assistent)... men, det kan ju vara nåt annat... mitt förslag är att kanske avvakta ett tag och se om det löser sig själv, annars kontakta vet... men, hur reagerar hunden om du ignorerar den när den piper och håller på..? vissa hundar vill ju bara ha uppmärksamhet ;)

Tippan, svårt att svara på. Jag upplever inte honom som stressad, men å andra sidan har vi ju bara haft honom i fyra veckor hos oss...
Han brukar pipa lite grand när han är trött och lägger sig för att sova, men kan likaväl gnälla när han precis vaknat efter att ha sovit någon timme. Som sagt, det är svårt att se någon direkt samband när han piper... Men jag ska från och med nu försöka vara lite mer observant på det.

Pinglan

Doneloge; när han piper brukar vi vara noga med att ignorera honom just för att det inte ska bli en grej för honom att få uppmärksamhet. Däremot brukar vi när han vaknar mitt i natten och piper och han sitter upp lyfta ut honom så han får pinka, sedan lägger han sig ned och fortsätter att sova.
Men när jag sitter i soffan och han har sitt huvud i mitt knä och börjar pipa vet jag inte riktigt vad det är för fel?!

Pinglan

jag kan tänka mig att mycket är uppmärksamhet, det är en ung hund som håller på lär sig gränserna och så... vi hade en hund förut som var samma, hon satt och pep hela tiden och destu äldre hon blev, detu värre blev hon. Hon kunde gnälla hela tiden för ingenting.... Är jätte glad för att min nuvarande vovve inte gör så. Men, han har aldrig varit en "gnällig" hund. Jag tror att det nästan är lite medfött på nått sett.... Men, håll koll på att det verkligen inte är nåt fel på hunden, men jag tycker inte att det låter så...

Ridgebacken är en pratglad (läs: pippig vilket gör en oxtokig :devil: ) ras.
Min hane (2,5år) har vait jätte pratig och vi testade att ignorera vilket alla så fint kallade hundpsykologer sa åt oss att göra. Blev det bättre då...absolut inte, snarare tvärtom. Jag höll på att bli galen på honom. Men så bestämde jag mig för att säga åt honom när han pep, bara rösten fungerade verkligen inte i vissa lägen så då var jag tvungen att ta tag i honom. Så fort han slutade pipa, även om det bara var för en sekund så berömde jag jätte mycket. Nu har han blivit mkt bättre. Han kan fortfarande pipa ibland, men nu går det att korrigera honom så han slutar.

Men du kan ju alltid testa med att ignorera först och se om det hjälper. Gör det inte det så får du se till att han blir tyst och berömma så fort han tystnar.

OBS! Bäst att skriva till en extra rad om att se till att hunden inte piper pga smärta eller stress. Då får du se till att utreda det först.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar