Växelvis kall och varm i händerna

MissFideli

Trådstartare
Testar att fråga här.
Jag har i många år haft problem med mina händer/fingrar. Dom blir helt plötsligt kalla för att 10-20 min senare (eller nått, har inte tagit tid) bli varma igen. Jag har sällan problem sommartid, men det börjar märkas igen när graderna går under +20. Ibland får jag ont, så där ont det kan göra när man frusit massor och blir varm igen.
Jag har blivit utredd, dom har kollat nerver och att jag reagerar normalt på beröring och kyla/värme. Där fanns det inget onormalt. Men jag har inte problem jämt, det kan gå dagar utan problem och sen har blir det kallt/varmt/kallt/varm en hel kväll.
Dom trodde då på problem i ryggen, men efter att ha läst ett svar här blir jag fundersam.

Vad kan man göra? Använda vantar förstås, blir jag riktigt kall kan jag få ont i flera dagar. Men var kan jag söka mer hjälp?
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Tack! Det var första diagnosen, men sen föll det tydligen på att mina fingrar inte blir vita.
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Så där har jag med! Jag trodde det var normalt så jag har inte kollat upp det någon gång. Vad skulle det kunna ha med ryggen att göra?
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Jag har Raynauds men får sällan "attacker" om jag kommer ihåg att hålla fötter och huvud varma. Glömmer jag det kan jag räkna med läskigt blå fingrar, ibland även handflatan, ungefär en dag senare. Och dom blir jättelätt vita när dom är kalla såklart. Första gången det hände åkte vi in till akuten, tänkte att det typ var en blodpropp eller nåt. Inget jag lider av, jobbigare med ledvärken när jag kylt ner mig. Men det ser lite läskigt ut helt klart.

Men dom blir aldrig, aldrig för varma. Men menar TS att dom går från kall-normal-kall-normal? Eller kall-varm-kall-varm?
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Jag skulle nog säga att dom blir kalla-varma-normala. När dom är varma känns det som om dom är svullna nästan.
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Jag har nåt liknande. Mina händer sväller upp nåt enormt ibland, främst fingrarna. Det gör t.ex. väldigt ont att knyta näven, då det känns som om huden skulle spricka. Då är de väldigt varma också.

Har ofta väldigt kalla händer också "utan orsak".
 
Sv: Växelvis kall och varm i händerna

Jag har också ofta kalla händer, men inte så jag känner att jag är kall utan att ta på dom så att säga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 293
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp