Växande unghästar..

Iaraphel

Trådstartare
ett halvblod som är 2,5 år nu, har varit lite "sen i utvecklingen" (och väldigt ojämn, mycket på grund av att hon första 1,5 åren gick i en hage med väldigt lite mat..) växt ca 2dm på ett år..
Är nu runt 150-155 i manken och 163 på korset...

mamman var nog strax över 160 och pappan 164 (som4,5åring),

Går det att se på ett ungefär hur stor hon kommer att bli?
Om hon ska växa ifatt med manken så borde väl nästan baken växa lite till under tiden också va?

Är ju självklart orolig för att hon växer förfort, men då hon var väldigt svag när hon kom för ett år sedan så gjorde jag upp med veterinär och hon fick massa vitaminspruter och fodrades upp, har nu en "uträknad foderstat".

så någon som vill skriva vad ni tror?
Och om en häst blir högre än modern och fadern, beror det då på att den fått för kraftigt med foder? eller händer det att de blir större? och hur mycket i sådana fall?

Sv: Växande unghästar..

Hur hög en häst blir styrs av genetiken. Den kan aldrig blir högre än vad den är programmerad till. Däremot kan den bli lägre pga underutfodring. Om din häst nu får allt den behöver så blir den nog precis så stor den ska! Man kan ju göra tattarmåttet, men det är inget som stämmer till 100%. Vissa hästar växer fort i början och långsamt i slutet, andra tvärtom. Du får nog bara vänta och se!

ok, tack för svaret :bow:
men ska inte attarmåttet göras vid en viss ålder?
har för mig att jag gjorde det en gång och det visade 180... :devil:

med genteik menar du hur hög modern och fadern är eller?
och i sådana fall kommer hon att bara växa i manken nu framöver eller?
Men vi har ju en New-forest på 155... modern och fadern var D-ponnys...

hehe, japp det blir en spänd väntan :D

/Joiz-som egentligen bara bryr sig om att pollen inte ska ta skada av växandet :smirk: , men som köpte en ettåring som ingen knappt trodde skulle växa över ponnymåttet, när hon letade efter en häst som skulle bli minst 170 ;) . Men :love: slog till...

Tattarmåttet kan göras när som helst efter 18 mån ålder, vissa viktiga tiiväxtzoner måste ha slutit sig först (vilka?). Stämmer tyvärr sälla, men kan vara roligt att testa i alla fall. Just moderna, högställda hästar tror jag det blir helt fel på...

Nuförtiden visar ju tattarmåttet oftas fel, just pga att hästarna är så högställda. Så några 180 cm tror jag inte hästen blir!

Med genetiken är det inte bara föräldrarna som spelar in, utan även hästarna längre bak. En liten häst kan ge stort och tvärtom beroende på vad som finns bakom. Det är det som gör det så svårt!

Och din häst kommer naturligtvis inte bara att växa på manken i fortsättningen. Vissa hästar blir ju dessutom överbyggda som vuxna, dvs högre bak. Du får vänta och se!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 204
  • Låst
Hästvård Har en 2,5 åring, fullblod, som jag mätt till ca 157 i dagsläget men säkert 160+ i bakvagnen. Det säg att fullbloden växer snabbare...
2
Svar
20
· Visningar
5 678
Senast: Centaur
·
H
Träning hejsan! Någon som har lust att ge lite synpunkter på mina funderingar? Jag har en korsning mellan halvblod och tinker, lite nordsvensk...
2
Svar
30
· Visningar
3 479
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar