Växande unghäst

Sv: Växande unghäst

Dessutom vänjs fölen av för tidigt, innan magarna är fullt utvecklade att tillgodogöra sig vanlig mat till 100%.
Ja, det håller jag med om. Jag har hört vissa säga att det är helt ok att vänja av fölen vid 4 månaders ålder ifall stoet verkar vara trött på fölet. :crazy:

Visst, man leder dem in och ut i en box, men i ärlighetens namn: Hur många ställer upp varje häst på gången varje dag och visiterar dem? Inte gjorde jag det när jag hade hästarna på stall iaf. Jag gör det inte nu heller, men istället har vi betydligt mer tid att spendera med hästarna - tid som jag tidigare la på mockning, utfodring etc.
Jag tog tiden att varje dag borsta igenom fölen/åringarna som stod inne på natten. Det är enligt mig viktigt att de får så mycket hantering som möjligt första året. Det gör det betydligt lättare att rida in dem sedan. Hade de någon grej, tex gillade inte att få fötterna lyfta eller tagna på öronen etc så la jag alltid en stund på det också.

Hästarna är också mycket mer sociala och harmoniska i lösdriften, vilket gör att fler människor gillar att umgås med dem :).
Fast får de inte samma sociala harmonitet om de är ute i flock på dagen trots att de står på box på natten?? Jag har aldrig upplevt mina hästar som osociala eller oharmoniska.

Där har jag då, en enda nackdel med lösdriften: Man styr inte hur mycket de äter. Hade jag haft dem på box så hade jag kunnat dra ner till en sån som rusar iväg för snabbt.
Det var det jag menade när jag skrev att jag hade de ståendes på box för den extra kollen.

Något som det är forskats mkt på är just nedärvning (dvs det genetiska) av mankhöjd och man VET at det har stor betydelse. Sedan påverkar det (självklart!) med foder, klimat mm, men det finns en mkt stor genetisk korrelation mellan föräldrarnas mankhöjd och avkommans mankhöjd.
Klart att det finns ett stor genetiskt samband, men som du själv skriver så är det självklart att foder, klimat mm betyder mycket. Jag har sett med egna ögon hur hästar kan fodras stora. Utan att därför växa ojämt eller hackigt.

Jag kan förstå att man inte vill ha det klimatet som är på Irland under en hel vinter, fuktigt, regningt och lerigt, alltså det vädret som vi har på hösten/våren. Men långt ifrån alla har det så hela vintern här i Sverige.
Långt ifrån alla? Största andelen hästar och största andelen uppfödare finns i södra Sverige. Här har vi precis likadant väder, om inte värre. Vi hade aldrig den leran på Irland som jag upplever här i hagarna!! Det är en sak som är säker. Men det är antagligen för att hagarna är 10 ggr större än de flesta hagarna jag sett i Sverige och att man har de väl dränerade.

Har de bara tillgång till en torr, välbäddad liggplats och bra grovfoder så är min erfarenhet att de mår mkt bra på lösdrift.
Jag säger ingenting om att de mår dåligt på lösdriften, för det tror jag verkligen inte att det gör. Men jag tror att de mår bra av att komma in i en box och liksom bara slappna av där inne. Där behöver de inte hålla koll, de behöver inte flytta på sig för någon annan skull etc. De får vara ifred och äta i den takten de vill. Har man flertalet hästar så är det svårt att ha en såpass stor ligghall att alla blir uppbundna och får äta i sin takt. Det fungerar om man har 5-6 st. Men har man 15-16 st är det inte lika enkelt.

Sedan undrar jag om det har ett självändamål för en 1 åring att se "färdig" ut?? Varför då? Att mina hästar får päls ser jag som ett hälsotecken, bara de har ett gott hull och har glansig (dock lång/tät) päls.

Det viktigaste för mig är att min fölunge växer jämnt, håller hullet, är pigg och frisk.
Det du skriver är det jag menar. Att fölungen inte ser helt upp och nedvänd ut, utan att den växer jämt, att den har bra lyster i pälsen, att den ser ut som en "färdig" 1-åring. Inte en upp och nedvänd 1-åring. Det är skillnad på det.

Päls är det jättebra att de sätter, det säger jag absolut ingenting om. De ska ju sätta päls. Vart fick du ifrån att jag inte tyckte att det var bra?

Det vet jag inte. Men kornet de har är liksom flagor. Inte som kross eller helt.
Hittade en bra bild. Såhär ser den ut.
Barley%20Flakes.JPG

Jag har själv använt det till mina hästar och det gör verkligen skillnad. Hästarna går upp i vikt eller håller hullet enormt mycket bättre än med kross. Nackdelen är att man måste hälla kokande vatten på det så att det sväller. När jag fodrade med rullat korn så fodrade jag hästarna till att ha superfina överlinjer och lystern de hade i pälsen var liknande glansspray. Varför det gör skillnad vet jag inte, men skillnad gör det!

Det var intressant!Jag har aldrig sett det tidigare. Finns det i Sverige?
/U

Fast får de inte samma sociala harmonitet om de är ute i flock på dagen trots att de står på box på natten?? Jag har aldrig upplevt mina hästar som osociala eller oharmoniska.

Det hade inte jag heller - förrän jag började med lösdrift. Nu ser jag skillnaden :).

Jag säger ingenting om att de mår dåligt på lösdriften, för det tror jag verkligen inte att det gör. Men jag tror att de mår bra av att komma in i en box och liksom bara slappna av där inne. Där behöver de inte hålla koll, de behöver inte flytta på sig för någon annan skull etc. De får vara ifred och äta i den takten de vill. Har man flertalet hästar så är det svårt att ha en såpass stor ligghall att alla blir uppbundna och får äta i sin takt. Det fungerar om man har 5-6 st. Men har man 15-16 st är det inte lika enkelt.

Våra som går på lösdrift kopplar av och sover djupt ofta. Dock är flockarna väldigt harmoniska och ingen är utstött.

Det var intressant!Jag har aldrig sett det tidigare. Finns det i Sverige?
/U
Jag letade efter det i våras, men hittade det inte. Men det borde väl finnas någonstans tycker jag. Om man vet vart man ska leta så hittar man det nog. Jag känner mig som en nybörjare ibland i Sverige för jag inte vet vart jag hittar saker eller vart jag ska vänta mig om jag har problem. Nu, efter 2,5 år i Sverige börjar jag komma in i systemet lite bättre och har koll på vilka fodersorter det finns, vad som är bra etc.

Valsat korn kan det heta ja, men ven sjuttsiken säljer sådant? Hittar det bara som ingrediens i müslieblandningar? Är det bättre hållbarhet på det än knäckt/krossad korn? (som inte håller så länge (minns dock inte HUR länge))
/U

Vi har två föl och två äldre valacker (ena 8 mån fölisens mamma har just flyttat för avvänjning, den andra kom till oss när han var ett halvår) ihop på lösdriften. Ligghallen är uppdelad med en del creepfeeding där bara fölen kan komma in och där fodrar jag kraftfoder de dagar jag inte tar in dem i stallet och fodrar där.

Jag ser absolut ingen skillnad i kollen om mina skulle stå på box på natten eller ej. De visiteras och fodras kraftfoder 2 ggr om dagen hursomhelst.
De har inga problem att slappna av när de ligger i den halmade ligghallen (eller för den delen när de brer ut sig i hösilagebalen och de andra hästarna får äta runt dem....)

Det jag däremot har märkt var att fölisen som kom till oss ett tag föredrog att sova inne i "fölavdelningen" där han var helt "skyddad" istället för resterande del av ligghallen.

En av fölen har rullat fast i boxen inne så jag ser det som en större risk att ha dem inne på box om de skulle rulla fast sig på natten.

De är båda två ytterst sociala men det skulle de ju kunna vara om de stod på box också!

min 08:a hemma e 150 hög nu =/ han e född i maj...
han e gigantisk mot va sin nu 4 åriga yster va i den åldern.
hon var 136 cm när hon va 9 mån.

han får inte alls mkt kraft fode rutan nästan bara hö eftersm värdet på vårt hösilage e så bra. han håller sej super =)

Min 8 mån hingstföl är också totalt avslappnad ihop med sina "kollegor" i lösdriften. Han går ibland ifrån flocken och lägger sig själv i ligghallen. Lägger sig också ibland mitt i hösilaget när dom andra står runt och äter.
En dag när jag kom så låg han i ligghallen och sov så djupt att han inte hörde när jag ropade. :D

Jag tror lösdrift är ett superbra alternativ för unghästar att växa upp på men även för vilka andra hästar som helst. Givetvis inte för alla hästar men för dom flesta.

Det är ju dock viktigt att flocken fungerar och att den är väl sammansatt. Jag kan tänka mig att det kan vara lite svårare att koppla av lika bra om det enbart är typ 2-åriga hingstar. Eller har jag fel där?

Det är ju också jätteviktigt förstås att det är en genomtänkt lösdrift och inte bara "en lada med en öppning".

I "min" lösdrift är det alla fall en fröjd och se hur lugna och harmoniska dom är.:banana:

Jag har också mycket hellre en flock med blandad ålder (av samma kön) med minst en jämnårig lekkamrat än bara "småligister". De får då gratis uppfostran av de äldre herrarna istället för att starkast vinner som det lätt kan bli i en helt homogen åldersgrupp.

Jag har dock förstått att det inte är helt lämpligt att blanda 2-årshingstar med åringar eftersom 2-åringarna har större lekbehov och lätt leker lite för tufft för de små.

Det är inte i Sverige, så du behöver inte oroa dig. Men det är dock väldigt naivt att tro att alla hästar får gå i stora hagar och får mycket utevistelse i Sverige. Det är långt ifrån verkligheten.

Jag är inte ett dugg naiv - jag VET förstås att det inte är så att alla hästar får det. Men det är något som jag pratar mycket om och som jag på så sätt försöker påverka. Det borde vara förbjudet med annan hästhållning/hästuppfödning än att man har möjlighet till stora, kuperade hagar - det är min åsikt.

Då menar jag hästverksamhet men även enskilda hästägare. Att ha häst på villatomten, som blivit allt vanligare, förespråkar jag inte och att ha hästar ute ett par timmar om dagen i 15x15 meters hagar ÄR inte bra. Det vet jag för så mycket skador som jag VET att hästar fått under tider de haft sådana förhållanden - så många skador har inte mina hästar haft under deras livstid.

Senast ändrad av en moderator:

"Rätt fodrad"= Bra utvecklad... Det som alla skriver är ju att grovfodret är oerhört viktigt för de avvanda fölen/nyblivna åringarna, sen hästar på lösdrift måste fodras med mera kraftfoder pga mer rörelse, mer ute i kallt klimat/regn och rusk, större grupper etc. Man behöver inte vara så hysteriskt rädd för att fodra på sina föl och unghästar med kraftfoder bara man använder rätt kraftfoder till sitt grovfoder, samt läser av hur unghästarnas hull och kotor ser ut.

Genetiken styr hur stor en unghäst skall bli, men vi kan styra hur snabbt den växer och HUR den växer. Snålar man med fodret första året hindrar man tillväxttakten något, MEN detta resulterar i att när unghästen/åringen släpps på ett bra bete så kommer den att kompensera svälten under vintern och växa snabbt och ikapp det den skulle ha växt om den blivit bra och ordentligt fodrat under vintermånaderna. DETTA ÄR INTE BRA eller OPTIMALT, då kan tillväxtrubbningar ske i skelettet.
Jag har tagit del av forskningsresultat muntligt via Jan Jönsson som var på en föreläsning i England-06 eller-07, där det tydligt påvisas att hästar som föds upp på lösdrift har större sentäthet och hållbarare skelett än hästar som i referensgrupperna föddes upp traditionellt, dvs ute ca 8-10 timmar/dag samt grupp 3 som enbart föddes upp på box, den gruppen slaktades i princip alla hästarna pga hållbarhetsproblem vad gäller leder, senor ligament som aldrig blivit belastade i den viktigaste åldern, dvs som föl och unghästar.

Så Rätt Fodrad och lösdrift ger en hållbarare individ i förlängningen.

Det vet jag inte. Men kornet de har är liksom flagor. Inte som kross eller helt.
Hittade en bra bild. Såhär ser den ut.
Barley%20Flakes.JPG

Jag har själv använt det till mina hästar och det gör verkligen skillnad. Hästarna går upp i vikt eller håller hullet enormt mycket bättre än med kross. Nackdelen är att man måste hälla kokande vatten på det så att det sväller. När jag fodrade med rullat korn så fodrade jag hästarna till att ha superfina överlinjer och lystern de hade i pälsen var liknande glansspray. Varför det gör skillnad vet jag inte, men skillnad gör det!

Kornet på billedet er ikke bare valset korn men også mikroniseret så det er lettere for dem at optage.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Foder & Strö Hej! Jag söker nytt foder till min 2.5 åriga unghäst. Han är jättehingstig och hoppar på en ibland. Och jag funderar på att hitta ett...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka