Sv: Växande unghäst
Ja, det håller jag med om. Jag har hört vissa säga att det är helt ok att vänja av fölen vid 4 månaders ålder ifall stoet verkar vara trött på fölet.Dessutom vänjs fölen av för tidigt, innan magarna är fullt utvecklade att tillgodogöra sig vanlig mat till 100%.
Jag tog tiden att varje dag borsta igenom fölen/åringarna som stod inne på natten. Det är enligt mig viktigt att de får så mycket hantering som möjligt första året. Det gör det betydligt lättare att rida in dem sedan. Hade de någon grej, tex gillade inte att få fötterna lyfta eller tagna på öronen etc så la jag alltid en stund på det också.Visst, man leder dem in och ut i en box, men i ärlighetens namn: Hur många ställer upp varje häst på gången varje dag och visiterar dem? Inte gjorde jag det när jag hade hästarna på stall iaf. Jag gör det inte nu heller, men istället har vi betydligt mer tid att spendera med hästarna - tid som jag tidigare la på mockning, utfodring etc.
Fast får de inte samma sociala harmonitet om de är ute i flock på dagen trots att de står på box på natten?? Jag har aldrig upplevt mina hästar som osociala eller oharmoniska.Hästarna är också mycket mer sociala och harmoniska i lösdriften, vilket gör att fler människor gillar att umgås med dem .
Det var det jag menade när jag skrev att jag hade de ståendes på box för den extra kollen.Där har jag då, en enda nackdel med lösdriften: Man styr inte hur mycket de äter. Hade jag haft dem på box så hade jag kunnat dra ner till en sån som rusar iväg för snabbt.