G
gogglen
det här känns inget vidare. hästen i fråga är ett 7 årigt halvblod, tränas och tävlas LA dressyr, ägt honom ett år nu, har sedan tidigare ett rejält överben höger fram på insidan av skenbenet från carpus och halva skenbenet ner, och säkert 1-2 cm tjockt.
Detta överben skulle enligt ägaren ha kommit då hästen halkat på lemmen vid lastning och slått i benet ordentligt.
Men, för några veckor sedan tyckte jag att jag kände en liten, liten bula på insidan av skenbenet på vänster fram, och idag tycker jag den känns lite större, som en liten ärta, känns hårt som ben, inte varm, öm och förövrigt är hästen fräsch och som vanligt.
Jag tycker det känns lite oroväckande att det också är på insidan av skenbenet precis som det andra.
Vad jag vet så har jag inte sett att hästen ska ha slagit i vänster fram där det nu börjar uppkomma ett överben, därimot vet jag att han gärna leker i hagen, slår knut på sina ben och kommer in med små sår titt som tätt, han kan ju kanske ha slått sig på skenbenet och därav att det nu kommer ett överben, men jag tycker ändå det är oroväckande att det nu är överben på insidan av båda skenbenen på frambenen.
Jag börjar ana ugglor i mossen att förra ägaren kanske inte har varit fullt ärlig, utan att det är hans fysik som gör att han fått överben, han är förövrigt något inåt-tåad båda fram när han går, men det är ytterst lite.