Vävning och krubbitning

Sv: Vävning och krubbitning

Blev den kurbbitare hos dig, annars kanske det sitter kvar från gammalt?

Till ts: Finns MASSOR trådar om det här med massor bra information, iaf förra året när jag hade en krubbitare i stallet ;) Jag tror inte det smittar men de andra i stallet trodde det så var tvungen att sätta på honom en rem för att de skulle lugnar ner sig :crazy: Någon på buke har gjortett erbe när hon pluggade som jag fick av henne, jättebra var det.

nej han var krubbitare när jag köpte honom. Han gör det jätte mkt utan rem men med rem är han jätte lugn och försöker inte alls. Det är precis som han kopplar av mentalt när han får på sig remmen. Det är nästan som det är en trygghet för honom.

Snor sista

Tack för alla jättebra svar! Det är så här att vi fått in två nya hästar i stallet, varav en är vävare och en är krubbitare. Ingen av dom har gått i hage förr, men de går ute hela dagarna hos oss, så jag antar att det är något dom fått med sig från sina förra stall.
Blev bara lite orolig över om min pålle skulle kunna ta efter dessa beteenden. Han är ranghög och inte särskilt lättstressad. Men ni har lugnat mig. Tack :)

Stress behöver inte betyda att de är hyperaktiva utan de kan mycket väl se lungna ut och ändå vara stressade. Stress har att göra med hur mycket stresshormon man har i kroppen (kommer inte ihåg vilka de är nu det var ett tag sedan jag var på föreläsningen).

Sen behöver det inte vara just nu som gör att hästen krubbiter. Den kan ha börjat för länge sedan och bara fortsatt. Det är inte alltid som det är stresrelaterat. I mitt förra stall så var det en som började krubbita när han var runt 5 år efter en kraftig antibiotikabehandling.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar