Vävning och krubbitning

Sv: Vävning och krubbitning

alla "box/spiltgrannar" tar inte efter beteendet, men vissa kan göra det. särskillt om dom står inne mkt. och har lite sysselsättning/halm/hö att "peta" i.

Det finns olika teorier om det. En del hävdar att det smittar. Men min vet och även jag själv tror att det inte smittar. Det är en betende störning och det är förknippat med hur hästen mår. Det finns oxå nya rön som säger att krubbitning skulle bero på magsår. Och om det nu är sant smittar det ju inte alls. Om flera hästar i ett och samma stall krubbar eller väver bör man nog se över rutinerna i det stallet istället. Det kan bero på att hästarna inte trivs i det stallet och inte så mkt med att beteendet i sig smittar.

Senast ändrad:

Hästar kan inte lära sej att härma en annan hästs beteende av att se den göra det den gör ex. krubbitning

Myten att det skulle smitta kommer ifrån att är det en häst som inte trivs i stallet så är det ganska troligt att det finns fler som inte trivs o när fler än en skaffar sej en beteendestörning är det enkelt o skylla på att det smittar istället för att erkänna att hästarna vantrivs.

Hästar kan inte lära sej att härma en annan hästs beteende av att se den göra det

Vill inte vara otrevlig och har inga djupare kunskaper om krubbitning/vävning men måste bara fråga:

Hur lär sig då fölet? Om det inte härmar mammans och andras hästars beteende?

du kommer inte ihåg vart du läst/hört de nyaste rönen?
vi har nämligen en häst i stallet som krubbiter, mest när han har mat att äta och ute i hagen :crazy: (borde det inte vara tvärtom?)

Det är i viss mån ärftligt. Eftersom det har att göra med bla stresshantering så ärver fölet det från mamman. Har även läst att vissa magproblem (tex magsår) är i viss mån ärftligt (kan ha att göra med stresstoleransen) och därför är det så att föl och mamma ser ut att härma varnadra.

Har läst någon form av studie om detta. Tror att det var länkad härifrån (från Buke alltså). Någon som har bättre minne?

Mvh

Tora

Jag kan tala om att min ena häst härmar en krubbitare i mitt stall.

Han har också kommit på att man kan tugga på trästolparna ute, precis som krubbitaren gör och jag kan garantera i mitt fall att det inte handlar om stress eller vantrivsel.
:rofl:

Tycker också att det verkar logiskt att fölet ärver psykiskdisposition från sina föräldrar. Men min poäng var mer generell och handlade om lärande generellt:
Om fölet inte lär sig genom att härma beteende, hur lär det sig då. Bara instinkt?

Och om fölet/hästen kan lära sig andra saker genom att härma varför skulle den då inte kunna lära sig krubbbitning och vävning. Ungefär så gick min tankegång.

Det är i viss mån ärftligt. Eftersom det har att göra med bla stresshantering så ärver fölet det från mamman. Har även läst att vissa magproblem (tex magsår) är i viss mån ärftligt (kan ha att göra med stresstoleransen) och därför är det så att föl och mamma ser ut att härma varnadra.

Har läst någon form av studie om detta. Tror att det var länkad härifrån (från Buke alltså). Någon som har bättre minne?

Mvh

Tora

Jag kan tala om att min ena häst härmar en krubbitare i mitt stall.

Han har också kommit på att man kan tugga på trästolparna ute, precis som krubbitaren gör och jag kan garantera i mitt fall att det inte handlar om stress eller vantrivsel.
:rofl:

Eller så är trästolparna det godaste som finns att tugga på i hagen?
Alla hästar har ett tuggbehov o somliga tar staket i brist på annat för att tillfredställa sitt behov.
Att dom har samma behov betyder inte att d härmar varandra..

men då kanske du kan förklara för mig varför våra hästar äter staket (ser ut som om bävrar varit i farten) :rofl: dom gnager längst ner på stolpen.

det går en 15 årig ponny i flocken (sammanlagt 6 st) som alltid(under 11 år hon stått här) ätit på stolparna trots att h*n alltid gått i kuperade hagar med mkt. skog/sly och ridits reg. då h*n tävlat hoppning upp tom. L.A.

alla hästar hon går med tar efter hennes beteende. just nu är det 2 halvblod och 3 shettisar. kan tillägga att hagen dom går i nu är större än 5 ha(vet inte exakt då vi just delat av den) och dom har ligghall och fri tillgång på hösilage och halm och motioneras reg.

det kan ju knappast vara ärftligt och med ett sådant behov borde träd och sly vara "godare" ;)

mina hästar tuggar inte på stolpar för att de inte har att göra.
Krubbitaren började nervöst tugga på stolpar, sedan "härmade" den andra hästen beteéndet..

Tror inte hästar lär sig av varandra, utan att de är nån brist/magstörning. Har en häst som krubbiter, började som föl (egen uppfödning, mamman och syskon biter inte) och gör de även om han får chansen när han går i en gräshage. Inga andra hästar i stallet har tagit efter honom.

*lånar*

Har varit en stor diskussion om detta på hund. Det verkade i alla fall som om renodlad härmning är en mycket komplicerat och svårt beteende som i princip bara vissa apor och människor kan göra. Däremot kan hästar "härma" ett naturligt beteende men då är det inte ett renodlat härmande utan det är nedärvda beteende som kommer fram.

Det där med staketätande är ett bra exempel. Det är helt naturligt för hästen att knapra på trä. I våran hage har hästarna nästan skalat ett helt träd fast de har en jättestor kuperad hage att gå i. Men just det där trädet är tydligen favoritträdet. Alla hästarna står och knaprar på det. I viss mån är det ju härmning men beteendet i sig är naturligt. Det är knappast vävning och krubbitning som är sterotypa (tror jag det heter, rätta mig annars) och alltså inte naturliga.

Jämför det med en hund som man skall lära sitta. Den lär sig inte genom att titta på en annan hund och tänka "Aha han får godis när han sätter sig ner om jag gör likadant så får jag också godis".

Mvh

Tora

Vävning och krubbitning är en betendestörning hos hästen. Hästen börjar med detta när det är något som den saknar i sin omgivning ex för lite utevistelse, grovfoder osv. När hästen krubbiter så får den adrenalin och tillslut blir den beroende. Ungefär som en alkoholist eller en drog missbrukare. Den måste alltså ha mer. Ofta när man sätter krubbitar rem på en krubbitare så blir den vävare eller börjar med något annat beteende som inte är normalt. Krubbitning kan "Smitta" med andra ord , en häst som är osäker som individ eller har låg stressfaktor kan lätt ta efter och även andra individer också. Som grupptryck ungefär. Krubbitning är inte ärftligt.

Jag har hört att magsår hos föl utvecklar krubbitning då fölet försöker minska smärtan i magen genom att svälja luft. Fattade det inte som att vuxna hästar börjar krubbita vid magsår.
Min teori är att om en häst inte har tråkigt börjar den inte krubbita, HAR den däremot tråkigt kan den mycket väl ta efter andra hästar som krubbiter.
Jag hade en ponny som krubbet precis HELA tiden trots rem (men han svalde ju inte luft då). När jag hade honom i ett stall där de var ute 8-20 varje dag slutade han, när jag sedan flyttade och han var ute 9-16 började han igen.
Ingen annan häst som han bodde med/gick med i hagen började krubbita så det är uppenbarligen inte SÅ smittsamt.
Vad gäller att gnaga trä är det ju faktiskt en helt annan sak än att krubbita och det är jag övertygad om "smittar", sätt en eltråd över trästaketet så slutar de tugga : )

Jag kan tyvärr inte komma ihåg så här på rak arm....men jag har lite för mig att det var i typ ridsport, men det var ganska länge sen. Kan ha fel! Vet dock att det var en studie gjord i Tyskland.
Kontentan av det hela var att hästen krubba för att lindra svidandet i magen som kommer från magsåret. Så orsaken skulle vara att döva smärtan i magen, eftersom det utsöndrades något i kroppen vid krubbingen. Kommer inte ihåg exakt....lite luddigt nu när jag skriver. Men om jag kommer ihåg rätt skulle det vara så att magsyran sattes i produktion när de svalde luft och då förvärrades magsåret pga av krubbningen. Så det var i själva verket en ond cirkel där hästen försökte dämpa smärtan men förvärrade det istället. Jag kommer som sagt inte ihåg helt så ta det med en nypa salt :smirk:

*kl*

Något som jag funderat mkt på att dock det här med stress. Min häst är krubbitare. Han gör det aldrig med rem på. Han är dock jättelugn i boxen, står alltid och halvsover eller pillar lite i halmen. Han ser inte alls ut att vara en häst av den stessiga typen. Därför får jag inte ihop det med att det är ett stressbeteende.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar