Väver hästen?

J

JN84

Vi har fått en ny häst i vårt stall som tidigare gått på travet (vet inte om han är startad).

Hur som helst, han har en ovana att slänga runt med huvudet ibland, särskilt i samband med fodring, något som har lett till heta diskussioner kring om han med detta väver eller inte. Jag trodde vävning var att hästen stod och liksom gungade med huvudet och halsen från sida till sida. Men det han gör är att slänga upp och runt med huvudet som i en cirkel. Lite som de gör när de vill få med andra hästar att leka ute i hagen. Är detta en form av vävning? Och borde jag i sånt fall vara rädd att min häst (8 år) som är boxgranne tar efter detta beteende?

Hjälp mig att få ett slut på den otrevliga stämningen i stallet!

Sv: Väver hästen?

Detta kallar inte jag personligen för vävning! men det du beskriver är ett ganska vanligt fenomen hos travare har jag märkt.

Min häst är vävare och hon håller på precis som DU beskrev att en vävare gör!

Väver gör den inte, men det är säkert ett beteende med samma källa, om än i mycket lindrigare form.

En häst som väver gungar "monotont" (kan man säga det om en rörelse?;) ) från sida till sida, ibland med nästan lite kastande rörelser med hals och huvud.

Väver gör den inte, men det är säkert ett beteende med samma källa, om än i mycket lindrigare form.

En häst som väver gungar "monotont" (kan man säga det om en rörelse?;) ) från sida till sida, ibland med nästan lite kastande rörelser med hals och huvud.

Men det är lite kastande rörelser han gör. Fast inte från sida till sida utan runt runt med huvudet högt upp. Typ som en människa skulle göra om hon rullar med huvudet, fast en mycket häftigare rörelse.

Jag förstår precis hur rörelsen ser ut, har sett den många gånger, speciellt hos travare... (Varför just på travare?:confused: )

Med kastande rörelse menar jag att vävare ibland ser ut att "ta fart" i sidled genom att kasta iväg halsen åt sidan.:)

Jag har en travare som har gått ett antal starter innan hon skadade bakbenet, hon slänger med huvudet 1 gång går sen 1 varv i boxen och sen äter hon... Jag kallar inte henne för vävare, för det händer inget mer. Detta är just när man ger maten och sen inget....... Är hon en vävare då?:confused:

Jag har en travare som har gått ett antal starter innan hon skadade bakbenet, hon slänger med huvudet 1 gång går sen 1 varv i boxen och sen äter hon... Jag kallar inte henne för vävare, för det händer inget mer. Detta är just när man ger maten och sen inget....... Är hon en vävare då?:confused:

nej, det är hon inte, visst det är en beteende rubbning kan man väl kalla det om det ofta händer men vävning är det inte.. ja skulle nästan filmat min dam och lagt in det här men vet inte hur man gör, nån annan kanske vet?

en häst som väver gungar me huvudet fram och tillbaka, exempelvis ut genom boxgallret o gungar liksom från ben till ben (fram alltså:D )

Det är ju helt klart en form av beteendestörning, men vävning vet jag inte om jag hade kallat det.

Hästar som jag har kommit i kontakt med har vävt i situationer när dom blivit stressade, t.ex blivit lämnade ensamma. Och då har det varit som någon skrev monotona rörelser från sida till sida, hästen ser ut att försvinna in i sin egna lilla värld och är inte riktigt kontaktbar.

Kommer det bara i samband med fodring? Kanske kan vara en form av "frustation" över att maten inte kommer tillräckligt fort?

/Madde

Håller med.
Min häst och ponny i stallet (bara 2 i stallet) går så vid intag och vid fordringar.... Kastar liksom lite med huvudet och går gärna i en cirkel... Tror det betyder "come on - snabbare"... Alltså - "ta in och snabbare och ge oss mat fortare"... Tror inte det är lika allvarligt som vävning/krubbitning utan bara dåligt tålamod eller typ?

KL

Ursäkta om jag kommer in och frågar, har läst hela tråden och jag kan inte mycket om dessa ovanor. (Aldrig varit med om hästar som gör det) Men vad kan hända/är dåligt med att hästen väver/krubbiter? :o

Jag har en häst som gör precis som du beskriver. Hon gör så innan hon får mat och om hon känner sig stressad. (Det är inte så ofta.) Om hon står på gången i kättingarna och tycker att allt går för långsamt, i hennes tycke, lyfter hon ena frambenet och står så. Hon är 23 år nu och verkar inte tagit skada av denna rörelse. Några av de andra hästarna i stallet står just och lyfter på ena frambenet när de fått mat. Visst; det är vad somliga kallar en beteenderubbning det också men det är ingen annan häst som har har tagit efter och börjat med samma rörelser i mitt stall. Vissa hästar har lite egna saker för sig. Men din häst är inte vävare. Det skulle vara att kalla en häst som står och knager trä och grenar för krubbitare. Ett tips för hästar som är rastlösa i boxen kan vara leksaker. Jag har hängt in gamla sopborstar (utan skaft) och petflaskor med lite melassvatten i till mina hästar och en del av dem uppskattar det och leker med dessa. En basketboll i boxen kan också vara rolig.

hm. vad för typ av beteendestörning är det då? och varför? Min kallblodstarvare gör detta ibland (slänger med huvudet alltså). T.ex. när man kommer med täcken (hon gillar inte täcken), när hon blir lämnad ensam och i liknande situationer. När hon liksom visar sitt missnöje. Hon gör det dock inte i samband med fodringar. Jag har aldrig kopplat ihop detta som något problem eller någon typ av beteendestörning.

Vävning och krubbitning är beteenden som hästar kan lägga sig till med om de inte får sina starkaste grundbehov tillgodosedda, dvs tuggande, rörelse och flockgemenskap.

Att hästen öht har dessa beteenden är ett tecken på att den förmodligen mått dåligt en längre tid, men det kan ge ytterligare problem. Vävning kan t.ex ge förslitningar i frambenen och krubbitning kan ge problem med tänder och mage.

Tack för alla svar!

Får bara hoppas att det är denna rörelse de syftar på när de säger att han väver så att det inte är så att han väver "på riktigt" också. =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka