vattna höt?

P

puckis

Vårat hö har blivit lite dammigt så för att slippa hosthästar vattnar jag det, vilket pållen tycker är jättesmaskens. Nu har dock en tjej i stallet varit på foderkurs och fått höra att man inte ska vattna höt för det var inte bra... Jag fick höra detta igår i andra hand så jag vet inte anledningen, vet någon här det? :confused:

För det första är det mögel som gör att höt dammar, alltså bör man inte fodra med det alls!

OM man ska vattna höt så dränker man det helt i 30 min, sen fodras det direkt. Då binds mest partiklar och minst näring försvinner, och inga bakterier hinner växa till sig.

Att vattna med kanna är meningslöst ur dammsynpunkt. Dessutom får det ofta ligga blött och då hinner massor av bakterier växa till sig som kan göra hästen dålig.

Vad är det för typ av partiklar som växer och blir dåliga?
jag gör alltid mina höpåsar dagen innan i ikea-påsar och häller sedan ut det överflödiga vattnet. Är det verkligen bättre att ge höt dammigt?

Du måste antagligen välja mellan pest och kolera, inget av alternativen är bra.

mvh Jessica

Tur att det snart är betesdags.. Usch denna vinter har vi verkligen inte haft tur. Först ett ensilage som hans lilla hästmage inte tålde utan han blev dålig och gick ned i vikt och nu ett dammigt hö! Ibland är det verkligen skit att stå i ett inackorderingsstall där man inte får köpa in sin egen mat.

Jag vet, det är sk*tjobbigt. Har själv råkat ut för dåligt hö som "vi var tvungna att köpa".

Vi (10 privathästägare) ställde till ett sådant hallå att föreningen var tvungna att låta oss köpa eget grovfoder. :devil:

Vi krävde hygieniska garantier och började prata veterinärräkningar som skulle få gå vidare till klubben. Det tog skruv.

mvh Jessica

Ja, och det verkar som om det håller i sig. Föreningen skulle nog inte komma på tanken att tvinga oss till att köpa dåligt grovfoder igen och det har ändå gått ca 4 år. :D

Det var ganska jobbigt när det var som värst, men det lönar sig, helt klart. ;)

mvh Jessica

Jag tror inte våran stallägare köper något mer ensilage nästa omgång men jag ska ligga i, man vill ju inte ha dåligt hö heller som vi fick nu...

Principen när man tillverkar hö är att mikroorganismernas framfart stoppas genom att man tar bort vattnet. Tillsätter man vatten igen sätter man igång mikroorganismerna.

Är man tvungen att fodra med ett dammigt (=mögligt) hö dränker man hela högivan i vatten. 30 minuter var länge rådande rekommendationer - dock har samma forskare utökat sina studier och kommit fram till att 30 min inte är optimal tid. Det skall vara kortare tid - dock har jag glömt att kolla upp studien! Återkommer...

Sv: Re: vattna höt?

Jag vet, det är sk*tjobbigt. Har själv råkat ut för dåligt hö som "vi var tvungna att köpa".

Vi (10 privathästägare) ställde till ett sådant hallå att föreningen var tvungna att låta oss köpa eget grovfoder. :devil:

Vi krävde hygieniska garantier och började prata veterinärräkningar som skulle få gå vidare till klubben. Det tog skruv.

mvh Jessica

:devil::devil::devil::devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 661
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka