Vattkoppor

Mirre

Trådstartare
har Isak åkt på nu stackarn.
Dock har han klarat sig från feber än så länge.
Men har prickar i ansikte, nacken och på rumpan.

Någon som vet hur länge det kan hålla i sig?
Hur länge smittar det?
Behöver man ringa bvc eller ska vi avvakta?

Sv: Vattkoppor

Allt som allt var jag hemma med Tom i 14 dagar när hans vattkoppor slog till. Det började med Prickar på torsdagskvällen och på lördagen kom stora febertoppen, sen fick han vara hemma tills alla vattkoppor hade torkat. Vi använde potatismjöl och tavegyl för att lindra klådan. Alvedon för febern.

Det smittar tills sista koppan har torkat har jag hört, men det smittar redan innan första koppan kommer ochså!

Krya på er!

Sv: Vattkoppor

Smittan är från ca 2-3 dagar innan första koppan dyker upp tills sista koppan har torkat ut dvs ungefär 10-14 dagar.
Mina barn har klarat sig riktigt bra när de hade koppor. Febern var som högst 39 grader och deras koppor torkade ut fort. Min mellersta dotter hade kanske 50 st totalt till skillnad från sonen som var prickig precis överallt.

Bada och sen pudra med potatismjöl eller kylbalsam så det inte kliar så mycket. Tavegyl funkar också men kan göra de väldigt trötta (olika från barn till barn).
Bvc behöver du inte kontakta, men om du har ett sånt där kort där de skriver in vikt och längd så kan du själv notera att han har vattkoppor på det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 818
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 914
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar