Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

Sv: Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

Hönät använder jag bara om jag ska ge hö i transporten.

Ang vattenhink/vattenkopp så tycker jag att vattenhink är att föredra! Dels för att man har koll på hur mycket hästen dricker och så för att hästar rent allmänt brukar föredra hink där de kan dricka i sin egen takt (som oftast är snabbare än vad flödet i koppen är)
Min egen har både vattenhink och vattenkopp och jag tror att han dricker ur båda. Senaste tiden verkar han av någon anledning ha gått över allt mer till att dricka ur koppen.. Men jag fyller alltid hinken iallafall, ifall att han vill dricka ur den :)

hade hönät förut men inte längre..
jag tycker att vattenhink är mkt bättre, man ser hur mycket hästen har druckit osv. finns en vattenkopp i boxen men den har vi gjort så att den inte funkar. I hagen har hästarna däremot vattenkopp, väldigt bekvämt;) men vi har även ett badkar där.

jag tycker att vattenhink är mkt bättre, man ser hur mycket hästen har druckit osv

Min har en 20 l vattenhink men han dricker upp den varje natt + att han dricker i vattenkoppen så jag har ändå ingen aning hur mycket han dricker. Bara att det är 20+ Ska någon dag sätta upp en till hängare till en till 20 l hink :)

Mina hästar har vattenkopp hemma och hink på tävling. Jag tycker att hink egentligen är det bästa, men då mina hästar föredrar att dricka ur kopp så kan jag ju inte tvinga dom till hinken. Om dom har både och rör dom inte ens hinken.

Nu har vi foderautomater i stallet, vilket är det absolut bästa, men i stallet där jag stod förut hade min häst dock hönät. Detta var ingen bra lösning, två ggr hittade vi honom med frambenet i hönätet (trots att det hängde högt upp, förstår inte hur han fick upp benet så högt). Som tur var hände ingenting, han stod lugnt och väntade på att någon skulle ta loss honom, men jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hänt. :crazy:

Däremot finns det bra höpåsar man kan köpa, en tygpåse med ett litet hål i. Detta har min häst med sig på tävling som vi hänger upp i boxen, fungerar jättebra och inte alls lika stor risk att dom fastnar.

Jag vill inte ha vattenkopp för jag vill hålla koll på hur mycket min häst dricker. Hönät använder jag bara i transport.

Men man kan ju använda vattenslag med munstycke på så blir det inte tungt. Dessutom har vi en sån rulle som rullar upp slängen automastiskt när man rycker i den så det är jääte smidigt.

Vattenkopp
+ vattnet tar aldrig slut
+ vattnet är alltid hygieniskt och fräscht
-vattnet är oftast och alltid kallt om man ej har speciella värmeslingor och grejer
- vattenkoppen sitter i regel för högt upp
- hästen dricker inte lika mycket (vetenskapligt bevisat)
- vattnet tillströmmar för sakta i de flesta vattenkoppar (även det vetenskapligt bevisat)

Hink
+ man ser hur mycket hästen dricker
+ man kan se till att hästen får i sig ljummet vatten i så stor utsträckning som möjligt
+ vattenhinken kan stå på golvet, vilket är skonsammare mot hästen
+ hästen kan (om stor hink/balja) se spegelbild och blir då tryggare vad gäller flyktinstinkten
+ mer inbjudande
- måga hästar: mycket slit
- vattnet blir snabbt ohygieniskt om det kommer i spån/jord eller liknande
- begränsad tillgång

själv har man inte mycket val då hästen inte dricker ur vattenkoppen om det inte är nödfall

Knapplån.

Har ändrat mig nu, då stallägaren blev störd inne i sitt hus då vattenkoppen användes så skruvade han ner trycket jättemycket. Så jag har stängt av koppen helt nu och pålle har istället en 42 l tubtrug-hink på golvet. Byter vattnet varje dag (han brukar lämna ca 8-10 l) så att det är lika fräscht varje natt. Tycker det fungerar jättebra och det är roligt att se hur mycket han dricker.

Vattenhink :) då vet jag hur hästarna mår. Vi fyller på 4 ggr om dagen. Vi har 5 hästar nu, men bygger ut till 9. Men inga vattenkoppar här inte! Tycker nte det är jobbigt pga det blivit rutin.. det går av bara farten, att skura hinkar var dag. Sen har vi en slang och fyller med.
Hönät är bra då det absolut behövs. Men jag hänger alltid upp det i en ögla av balsnöre ( av lin) så hästen kommer loss om den fasnar.
Men mycket sällan jag använder hönät, har höpåse nu i stället. Men bara i transport under längre tävlingsdagar

Har bara hönät om jag är på tävling eller någonstans där hästen står längre stunder i transporten så hon får tugga lite...
har aldrig det i boxen pga som många andra sagt, onödig risk ..

jag föredrar hink före vattenkopp, då har man koll på om / hur mycket hästen dricker.
har hört ngt om att det finns en mätare man kan sätta på vattenkoppen ... men vet inte om jag skulle lita på den.

dessutom har jag fått lära mig att det ska komma 8liter vatten per minut från en vattenkopp för att det ska vara som att dricka ur hink eller liknande för hästen.

:)

- hästen dricker inte lika mycket (vetenskapligt bevisat)
- vattnet tillströmmar för sakta i de flesta vattenkoppar (även det vetenskapligt bevisat)
Visa gärna var man hittar dom bevisen.

För några år sedan, var det en studerande som gjorde nån slags avhandling i ämnet vattenkoppar. Där påstods delvis det du skriver. Tyvärr var den avhandlingen mediokert utförd.
I den avhandlingen drack hästarna lika mycket vatten ur vattenkopp som ur hink, om flödet till vattenkoppen var tillräckligt!

Om det är den avhandlingen du refererar till, så är dom uppgifterna inte vetenskapligt bevisade.

LIA

Jag använer endast hönät när jag är på tävling och pållen ska stå i transporten länge!

Men jag använder där emot vattenkopp! Eftersom att min pålle lika gärna dricker ur vattenkoppen så ser jag ingen anldening med att slita med en hink varje dag.
dessutom kan jag vara säker på att han alltid har vatten!:idea:

Men i hagen har vi 2 hinkar (två ponnysar). Men han dricker inte mycket mer i den än vad han gör i koppen då det första han gör när han kommer ut i hagen är att dricka ur hinken. Men det är också det första han gör när han kommer in i stallet dricka ur vattenkoppen!

Antingen så är han en udda ponny som dricker lika mycket ur vad som helst eller också så stämmer inte det att de dricker mer ur hink än kopp till 100% :smirk:

Jag tycker personligen om det bästa är om man kan ge vatten ur hink och hö på golvet/marken. Dels har jag märkt att iaf mina hästar dricker mycket mindre när dom har vattenkopp.
Hönät använder jag bara i transport och så hade vi det till min gamla häst som åt upp maten så snabbt och roade sig med att förstöra boxen istället:p

Använder bara hönät i transporten, hästen är så duktig att han inte sprider ut hösilaget i boxen :)

Har haft vattenkopp rätt länge, men fick nog för några månader sen.. Fick ta ut kärra efter kärra med blött spån eftersom hästen gärna leker med koppen genom att trycka men inte dricka.. Nu har han hink som hänger ca en meter upp. Kan inte stå på backen eftersom han sparkar omkull den..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka