Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

Sv: Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

min pålla har både vattenkopp och hink, men koppen använder hon bara för att doppa höt i innan hon äter det. hon bajsar hela tiden i vattenkoppen men aldrig i hinken, tror det är nån sorts symbolik från hennes sida att vattenkoppar är skit:angel:

nej men seriöst, de flesta hästar dricker sämre ur kopp och när de har hink vet man hur mkt de har druckit. så jag föredrar hink.:)

hönät använder jag bara ibland, då tar jag ett med små hål som pålla inte kan trampa in i. men den där påsen med hål verkar värsta smart ju:idea:

Hönät används inte annat än vid transportering...möjligen...dock inte på korta sträckor.

Jag har valt att använda hinkar åt mina hästar. Har kopplat en slang till kranen som räcker till alla boxar samt även till hagarna sommartid. Finns en risk med vattenkoppar att hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten och det är svårt att ha koll på hur mycket den dricker.

Jag har hink till alla mina pga några pyssliga damer som "tvättar" sitt hö i vattenkoppen och då lyckas fixa till en präktig översvämning i HELA stallet:eek: Så när vi renoverade stallet togs alla vattenkoppar bort och varje box fick två 20-liters hinkar istället!

Kl
Aldrig hönät, djävulens påfund, har bevittnat en ruskig olycka med hönät i en hästtransport. Hö serveras på golv, mark eller det gamla kofoderbordet. Då mina hästar alltid är hungrigare än den giva de får så finns inte ett enda strå kvar oavsett hur jag serverar det. Strör rikligt med halm som tilltugg.
I transporten har jag en hemmagjord "vagga" av pressenning, som det inte går att fastna i.
Vatten serveras ur sjön eller bäcken både vinter och sommar, fryser aldrig till, lyxigt. I stallet hink eller murarbalja som fylls på med slang, ryggvänligt. Det två fjordingarna dricker under natten vintertid omkring 20 liter=tom hink. Shettisen bara 5 liter. Så fort de kommer ut på morgonen går de på rad med bestämda steg bort till bäcken och dricker sida vid sida alla tre. Både jag och hästarna verkar trivas bra med den ordningen.

Vattenhink, för det blir mer naturligt för hästen.
Ända gången jag har använt hönät är när jag har varit i väg på tävling. Annars får de hö på baken.

KL

Min häst har både hink och vattenkopp. Anledningen till att jag har båda är att hon dricker lite dåligt i koppen, så jag vill ha koll på hur mycket hon får i sig. Oftast dricker hon ur hinken först, sen ur koppen. Slutsats, hon verkar föredra hink.

Hö ges på golvet i boxen, i hagen på ett lågt foderbord alt. på marken. Aldrig i hönät, jag ser inga fördelar med det plus att olycksrisken är stor.

Vattenhink - koll på hur mycket hästen dricker.
Hö på golvet - känns säkrare än hönät som hästen kan fastna om oturen är framme.

Skötisen har både hink och vattenkopp, dock inget i marknivå. Han får både hö och halm för att han alltid ska ha nåt att pyssla med (står på spån). Höet serveras på marken medan halmen läggs i liknande höpåse som misan beskrev.

Knapplån.

Har bara vattenkopp inne men jag brukar bju honom på en vattenhink innan/efter jag ridit och se om han vill ha. På sommarn får han vatten ute i antingen en stor balja eller ett badkar. Nu går det inte ge vatten ute, men jag har sett att han äter snö ibland då han står i hagen.

Min häst vägrar att trycka fram vatten i koppen. Jag har en balja åt henne i boxen, hon dricker mellan 30 och 40 liter under den tiden hon står inne. Jag tror inte att hon skulle idas trycka fram så mkt vatten själv i koppen heller.
Hö skall ges på på backen eller golvet. Har för mig att en tandläkare sa att tänderna slits bäst om dom tuggar med huvudet neråt, vilket ju är mest naturligt. Så man kan ju fråga sig om det är så bra att ställa ut stora balar i hagen.

Jag kompletterar vattenkopp med hink och han dricker ur båda men mest hinken. Skulle inte ha hönät. Bra att de käkar från marken.

Nu finns det ju lite delade meningar om hönät i speciellt transport där jag bara använder det! Hänger man nätet lite lägre ner tror jag inte det är så farligt som det sägs..

Gällande vattenkopp så föredrar jag vattenhink för att se hur mycket hästarna dricker.

Hönät tkr jag inte om eftersom hästen står och äter i en onaturlig vinkel... Vattenkopp är ju bra eftersom det inte tar slut, men flödet är ofta inte så bra som det borde :crazy:, vattenledningarna kan ju oxå frysa på vintern så det inte kommer något vatten i kopparna. Vattenhink är bra för då ser man hur mkt hästen har druckit, har man den upphängd en bit från golvet är det inte så stor risk att dom har sönder hinken lr gör illa sig på den :).

Jag har gett upp med hinkar och har en tunna på golvet till min häst. Han dricker nästan upp hela under natten, 40 liter.
Jag gillar inte dom som säger att dom har hink för att se hur mycket hästen dricker och sen bara ger den en hink på 10-15 liter som alltid är snustorr på morgonen. Då kan den ju lika gärna dricka ur kopp.
Håller med många andra som tycker att flödet oftast är alldeles för dåligt ur kopparna, flottörkoppar är helt klart sämst.
Finns gröna koppar med en "spole" i mitten som dom trycker på för att det ska komma vatten. Dom brukar ge tillräckligt förutsatt att vattentrycket räcker.

Ang hönät så tycker jag att har man ingen speciell anledning så ska man nog låta bli dom av säkerhetsskäl.
Har man hönät så måste man vara extremt noga hur dom hängs upp.
Jag har använt nät av följande skäl:
*häst vandrade i boxen och trampade ner höt i gödseln.
*hästens hö räckte längre och hästen vandrade mindre.
*höt dammade lite och hästen var kännslig så det var lätt att vattna i nätet och sen för stallägaren att bara hänga upp.

Hej!
Vad tycker Ni om hönät eller vattenkopp( vet inte vad det heter riktigt:S)
Men eftersom dom inte är i marknivå utan kanske midje(olika ibland) höjd.Det är ju fel för hästens naturliga sätt.Jag menar vildhästar dricker ju från "marken" i vatten drag och äter gräs från marken.
Blir det inte fel ställning för hästen?
Vad är då bäst; vattenhink eller vattenkopp?:)
Undrar över era tankar kring detta, är inte ute efter påhopp:p

Ber moderatorn flytta tråden om den ligger fel

Mvh Meya

Generellt så gillar jag inte hönät. Har man otur kan dem fastna och precis som du säger är det onaturligt för hästen att äta "där uppe". Däremot är det ju smidigt med finmaskigt hönät till hästar som drar runt sitt hö i boxen osv.

Vattenkopp är bra så länge hästen har hink OCKSÅ. Jag är helt anti att låta dem dricka enbart ur kopp, dem får aldrig i sig tillräckligt och för mig känns det befängt att hästarna ska behöva anstränga sig för att kunna dricka. Visst är det praktiskt om man har 15 hästar, men då ska man ha ett sjuhelsikes tryck i stora koppar där hästen i princip bara måste nudda med mulen. Jag har jobbat i tävlingsstall och i det ena hade vi bara hinkar, i det andra bara vattenkoppar. Och jag är visserligen arbetsmyra, men SÅ jobbigt var det inte att byta hinkarna varje morgon, man får snygg mage dessutom.

Har två 20 liters hinkar i boxen till min häst. Även om han bara dricker upp tpy hälften i båda så känns det endå bättre att han har möjligheten att dricka mer, och jag vet att han inte går ut törstig på morgonen, för han har inget vatten i hagen nu när det fryser.

Jag har en stor hink ståendes på golvet och dessutom en i mindre midjehöjd. Golvhinken är alltid tom på morgonen...
Höet serveras på golvet. I hagen är jag noga med att sprida ut det ordentligt istället för att dumpa det i en hög. Då får hästen dessutom "beta" och röra på sig, vilket känns mer naturligt. Då tar det lite längre tid att få i sig det också :P

Använder själv aldrig hönät då jag inte fattar vitsen med dessa,är ju rätt onödiga. lägger vårt hösilage på marken,ätvänligt för hästen. Ger våra hästar vatten ur hink. om man ska använda vattenkopp är det nödvändigt att den är avsedd för hästar och ger rätt vattenmängd så att de inte sväljer en massa luft.

*KL*

Använder ändast hönät i transporten.

I stallet är det vattenhink som gäller då jag vill se att hon verkligen får i sig vätska

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka