Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

Sv: Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

*knapplån*

Mina dricker bara ur hink. De har två 20 liters hinkar var, upphängda på runt meters höjd. Min häst sprattlar med sina långa ben när han sover och jag är trött på att byta trasiga hinkar på löpande band.
Vattenkoppar lämnar sällan tillräckliga mängder tillräckligt fort, man ser inte hur mycket de dricker heller för den delen.

Två av hästarna äte4r sitt silage ur 90-liters murarbaljor men Mulle tycker att det är roligare att dra ut maten ur baljan än att äta ur den så han äter direkt från marken, allra helst ur höpåsen som står utanför boxdörren...
En av hästarna har hönät med halm i, står hon på halm ser hon ut som en boll... Dock väljer jag de lite sämre näten där ringarna ger sig vid belastning.

Hönät används inte, har för länge sedan hört något om att de använder inte sina tuggtänder på rätt sätt om höet serveras i hönät en bit ovanför marken, hurvida det stämmer vet jag ej.

Vi kör med vattenspannar av den enkla annledningen att vi vill ha full koll på hur mkt de dricker, och det är väldigt indv. beroende på häst. Men jag tycker de är ett super bra sätt att veta hur mkt vatten sin häst dricker, man kan då lätt upptäcka om något är fel etc.
Våra hästar har två stora spannar upphägda en bit upp i sina boxar. Det är aldrig någon risk att de står utan vatten.

Vi använder balja i boxen, av den slags som man kan trampe på och inte går sönder. Har set undersökninger från utlandet var man har undersökt hästens drikkerutin, man kom frem till att många häster drickar i tid, inte i liter, om ni förstår. hästen känder sig törstig, och då drikker den i x antal minutter, inte x antal liter.
I dom undersökninger kom man även frem till at vattenkoppar med rek. vattenflöde inte var bra ändå.

Vi använder hönät, då specielt lillemanden tramper rundt sit hösilage i hela boxen, och då äter han det självklart inte. Vi har gjort lite ändringer på det, så att det lösner lätt om häste skulle fasta. Hamlsnöre är en vidunder meddel i stallet :D

Mycke grejer är farlige för hästar om inte man tänker sig om.

Murbaljer kan spricka om hästen lekar lite vildt med dem och då kan dom fasta i dom sprickar, dette är set fler gångar, med stora skåder tillfölge.

Hur månge av er använder karabinhaker (vet ej om dom heter så på svenska) til tx. upphängning av vatten hink eller på stallgången
Jag gör inte
full

Har inte läst hela tråden!

Jag föredrar vattenhink. Då min häst dricker mer när jag har hink än kopp. Dock har jag hinkarna strax ovanför boghöjd för annars bajsar hon i dem och sen kan hon inte dricka vattnet. Tror inte att det stjälper henne så mycket att det inte är i naturlig höjd då hon äter grovfoder från marken och likaså när hon dricker ute i hagen är det också från marken.

Hönät använder jag inte eftersom jag tycker det är onödigt att utsätta hästen att fastna.

Vattenkopp är bekvämt och att föredra för ens egen kropp om man håller på med många hästar, men då ska man kontrollera som rutin att det kommer vatten, så hästen inte torkar ut.

Egentligen tycker jag det är bäst att ha vattenhink. Då ser man hur mycket hästen dricker. Beror mycket på hur många hästar man har ifall jag skulle ha det tror jag.

Får för mig eller har hört att de dricker bättre ur ljusa hinkar än ex svarta. Någon som har nå kommentarer?

Jo! Min dricker absolut bättre ur vita hinkar, Varför vet jag inte! Har både ens vart och en vit hink i boxen och han väljer ALLTID den minsta vita då han dricker.. samma ute i hagen. Någon som vet varför? För att det syns bättre och så?

Hönät, farligt och onaturlig ätställning för hästen.

Vattenhink är ju att föredra, men vattenkopp med bra (minst 8L/min) flöde är ok. Min häst har både och nu pga mkt dåligt flöde i vattenkoppen (gissningsvis 1 L/min)

En del svarta hinkar luktar :devil: när de är nya, kanske har det med materialet att göra?

det kan det absolut ha med att göra! Nu har han dock haft den svarta i 1 ½ år typ. Så den borde inte lukta nu. Men gjorde kanske det från början och därför fortf inte väljer den?

hönät är guld... min häst sprider runt allt och äter inte "smutsig" mat... så det går bara med hönät! helst skulle jag ha det på golvet för att det är naturligast + att tänderna ska hamna "jämnt" vilket de inte gör om hästen håller upp huvudet, + att hon är krubbitare, så det skulle passa att ha det på golvet för den sakens skull med!
Hänger nätet ung 1.20-1.30m upp... bredvid krubban i ett hörn, hon kan typ omöjligt fastna i det + att det går sönder OM hon skulle göra det. Hon är inte typen som rullar hysteriskt med fötterna i vädret, däremot ligger hon raklång och sover ibland..

vattenhink!!!! kontroll över hur mycket de dricker, man gör rent "per automatik" varje dag (lätt att slarva men koll :o)
Man riskerar inte att vattenflödet är för långsamt!
nackdel: FRYSER... men det kan ju ej isolerade koppar göra oxå så...
jag har två hinkar på sommaren eller om hon dricker mkt i perioder.

kan tillägga att jag inte har hönät i transporten (om hon inte ska åka långt, vilket aldrig händer)
hon får frukosthö på golvet + lunchen ute på golvet.. ute i hage ca 9h = pular på marken....
så hon är rätt "naturlig" iaf...

Senast ändrad:

Allt ät och drickbart serveras i marknivå hos mig...

Vatten i hink.
Hö i foderhäck utomhus och i höhörnet i boxen.
Kraftfoder i hink.

Jag anväder faktiskt både och, men jag har hinken upphängd brevid vattenkoppen, free choice!

I vårat stall har alla hästar vattenhinkar. Jag tycker det fungerar bra med hinkar om man har en eller ett par hästar, men har man själv eller jobbar i ett stall med flera hästar så är vattenkoppar väldigt praktiskt. Men som ägare till en häst som jag mockar och byter vatten till själv varje dag så föredrar jag vanliga hinkar. Det är väldigt sällan vattnet fryser i vårt stall, i år har det inte frusit alls. Jag ser dessutom hur mycket vatten min häst dricker, och jag är noggrann med att rengöra hinkarna varje dag. Jag serverar ljummet vatten när jag byter vatten eftersom de föredrar det (dricker oftast mer då) .

Har man vattenkopp (har haft min häst i stall med vattenkopp förut) så ska man ändå rengöra den varje dag, och man ska se till så att det är ordentligt flöde i vattenkoppen annars får hästen inte i sig tillräckligt. Jag har för mig rekommendationen ligger på ca 8-10 liter i minuten. Men när jag hade vattenkopp hade jag hink också så min häst fick välja var hon ville dricka.

Jag har inte mina hinkar på golvet utan de sitter fast på väggen, detta för att dels minska skaderisken - ska man ha vattenhinkarna
på golvet så kan de fastna i handtagen (blir ganska opraktiskt att bära de utan handtag) , dessutom kommer det nog lättare i mer smuts där och min skulle säkerligen välta omkull sin hink.

Jag har två sådana här hinkar med tillhörande väggfäste i min hästs box:
5260.jpg

5261.jpg

Jag tycker de funkar jättebra, är ganska lätthanterligt trots att hinkarna är tunga när de är fyllda med vatten.

Min häst får kvällshöet i hönät med små maskor, det fungerar jättebra tycker jag. Min häst äter upp allt sitt foder fortare en genomsnittet eftersom hon fått dåligt med mat tidigare. Med hennes hönät tar det längre tid eftersom maskorna är små och hon får "pilla lite" för att få ut sin mat, så jag tycker mitt nät är kanon. I och med att det är små maskor är skaderisken också betydligt lägre en vad det skulle vara om det var vanlig storlek på dessa. Detta gör också att jag inte behöver hänga nätet fullt så högt upp som jag skulle vara tvungen till att göra annars, tänkte jag kunde ta en bild i stallet på hur jag hänger mitt nät någon dag :) Nätet är dessutom rymligare en de flesta, jag får i runt 7-8 kg vanligt torr hö i det.

Övriga hömål får min häst på golvet så då står hon i naturlig ställning, de mål som serveras i hagen får hon i badkar (som står på marken) för att inte all mat ska hamna i leran och hon ev. inte ska trampa ner det. Ute har hon också en stor vattenbalja med vatten. Denna fyller jag på och rengör ett par gånger i veckan. När det är minusgrader tar stallpersonalen med en 10 liters hink med vatten ut i samband med lunchfodringen.

Senast ändrad:

Å fy vad äckligt!!

Vi använder hållare till våra spannar, en ring som man stoppar spannen i, ringen är fastskruvad på väggen.

Har faktiskt inte karbinhakar över huvudtaget, har dock aldrig vetat att något sådant kan hända, men hästar lyckas med allt!

det kan det absolut ha med att göra! Nu har han dock haft den svarta i 1 ½ år typ. Så den borde inte lukta nu. Men gjorde kanske det från början och därför fortf inte väljer den?

Kanske.. fast det verkar ju lite långsint... fast de har ju bättre luktsinne än vi. Ibland hade det vart bra om de kunde prata!

Hönär använder vi åt hästar som behöver fri tillgång (1 just nu). På grund av att de drar runt allt i boxen annars.

När jag hade egen häst hängde jag in hink även om det fanns kopp. Eftersom hon var så dålig på att dricka ur kopp.

Där jag jobbar nu har vi närmare 30 hästar, och att vattna alla dem med hink skulle ta hela dagen. Därför har vi bara hink när det behövs, och det gör det hos en häst nu. När jag började här hade 6 hästar hink och det tog evigheter att fixa allt på morgonen när hinkarna skulle diskas ur och fyllas på.

Jag har vattenkoppar i "varm" stallet och uteboxarna och lösdriften är det vatten hinkar.

Jag använder hö nät till min ena pga av att han drar runt allt hö i boxen!

Min häst har en blå och en grön hink. Har känslan att han dricker mer ur den gröna, oavsett om jag byter plats på dem!

En vacker dag ska jag göra en statistisk undersökning! :smirk:

KL

Vi håller på att bygga om lite i stallet och har bestämt oss för att börja använda vattenkoppar igen då jag inte bor hemma längre och mamma sköter om våra shettisar. Hon har fibramylogi och bärandet fram och tillbaka med vattnet vill jag inte att hon ska pyssla med.

Iallafall, har någon en riktigt bra vattenkopp på lut?
Vill ha en stor (i diametern och i liter/minut) och helst så man kan ha tempererat vatten.

På ts fråga:
Jag använder inte hönät pga, som många nämnt, att det är ganska lätt hänt att hästarna fastnar i det, vi har höhäckar men använder de aldrig då hästarna föredrar att äta från marken, i vårt gamla stall hade vi ett gammalt ko-foderbord och det var suveränt! De åt från en bra höjd och man slap allt spill, det blir ju en del.

Vattenkopp vs hink, jag föredrar absolut hink, man har koll på hur mycket de dricker och de kan dricka sig "mätta" utan att behöva vänta på att koppen ska fyllas upp, men ack, det är så smidigt med vattenkoppar, speciellt när man har en snäll mamma som man är rädd om...:)

Min häst föredrar helst vattenkopp, hon har cushings syndrom som gör att hon dricker ännu mer än en normal häst så hon dricker mycket och ofta.

Jag har haft både hink och vattenkopp men hon vill heldre dricka ur vattenkoppen än ur hink.
/R

Min häst har en blå och en grön hink. Har känslan att han dricker mer ur den gröna, oavsett om jag byter plats på dem!

En vacker dag ska jag göra en statistisk undersökning! :smirk:

Intressant!! Du får gärna rapportera utfallet!

Sorry för ot

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka