Vattenfödsel

turbofling

Trådstartare
Nu ser det ut som jag kommer föda mitt andra barn här i Österrike och inte i Sverige som vi först hade planerat.

Det görs en del "reklam" här för vattenfödsel, alltsa att man föder barnet i vatten. Jag har blivit lite nyfiken pa det och det verkar ganska mysigt.
Men vad jag har förstat är det inte tillatet i Sverige, men i manga andra länder bla här.

Är det ngn som vet lite mer om vattenfödsel eller kanske har egen erfarenhet?

Sv: Vattenfödsel

Det är ju inte så att det inte är tillåtet här, men det förekommer inte på förlossningsavdelningarna pga förmodad infektionsrisk (som visst inte är särskilt stor ändå). Många som föder hemma hyr en födelsepool.

Jag har själv fött i vatten (eller hemma alls) men skulle absolut kunna tänka mig det!

Är vattnet rent så varför inte. Jag har använt varma handdukar som smärtlindring så ett varmt bad borde ju ge samma effekt.

Finns lite filmer på youtube, men vet inte om jag skulle göra det hemma.

Hemma vill jag inte föda, det verkar farligt. Tror det gar att fa betydligt renare ocksa i "poolen" pa sjukhuset än badkaret hemma (iof verkar det ga att hyra "förlossningspool" ocksa.

Ska prata lite med min läkare om det, vet att man bara far göra det om man är helt frisk och allt är okomplicerat och jag är inte helt okompicerad (högt blodtryck) sa jag kanske inte ens far föda i vatten.

När Emilia födes var jag jättevarm, fick panik av en vetekudde för att det blev sa varmt. Provade aldrig att bada (badkaret var inte ledigt), men ducha var skönt i början.

Men jag upptäckte en annan bra sak, en anledning till att jag inte velat föda här är att man "maste" stanna pa sjukhuset i flera dagar, dela rum och pappan far inte stanna. Men sa upptäckte vi att det finns ngt som kallas blandning mellan hemförlossning och sjukhusförlossning. Man aker till sjukhuset och föder och sen om allt är bra med mamma och barn far man aka hem direkt. Man har innan tagit kontakt med en barnmorska och en barnläkare som sen kommer hem till en. Det ska vi ocksa ta reda pa mer om för det later perfekt.

När jag gick den där förberedande "föräldrakursen" inför förlossningen berättade BM att man i Sverige bestämt att inte tillåta det inom den statliga sjukvården efter att ett barn faktiskt drunknade för några år sedan. Jag antar att något gick snett så att förlossningen gick snabbare än väntat eller något o ingen tog emot barnet o mamman var för omtöcknad eller så.

Det har jag också för mig att vi fick lära oss. Men samtidigt låter det konstigt att ett barn drunknar vid förlossningen efter att ha legat i vatten i 9 mån?

Här i Schweiz är det också möjligt att föda i vatten på både sjukhus och 'geburtshaus' (vet inte om de finns i Österrike också, endast BM i huset och ingen medicinsk smärtlindring, får åka till sjukhus om ngt går snett/verkar konstigt). Kanske hemma med, det kollade jag inte upp för det var inte aktuellt för mig. De brukar inte ha badkar i alla salar, men i mer än hälften iaf. Jag hade tänkt att det kunde passa mig, men i slutändan gick vattnet 7v för tidigt så då fick jag inte pga infektionsrisken. Annars tror jag att det kan vara bra för att lösa spänningar och kunna slappna av mer mellan värkarna. Man är ju lite tyngdlös i vattnet också. Det sägs att födslarna går fortare, men vet ej om det stämmer. Vet inte om det passar dig om du inte gillar när det är varmt, men man kan väl anpassa temperaturen på vattnet.

Senast ändrad:

När jag skulle föda mina 2 äldsta så kunde man ligga i bubbelpoolen under i af öppningsskedet och eftersom jag gillar att bada varmt så testade jag givetvis detta och :eek: säger jag bara.

Det var vedervärdigt :crazy:

Vet inte alls varför jag upplevde det så för jag :love: som sagt att bada och bada varmt i normala fall, men då upplevde jag det bara som obehagligt av nån anledning.

Du kan ju prova ett tag under öppningsskedet i alla fall, så får du känna hur det känns. Känns det helfel så kliv ur och föd på "torra land" ;)

Men med tanke på ditt höga blodtryck vet jag inte om jag velat åka hem direkt efter.... Jag fick ca 30 h efter förlossningen så högt blodtryck att jag fick mediciner intravenöst... Det kanske inte är så enkelt om man åkt hem... Jag mådde super samma dag som jag födde :)
Annars låter det ju ödligt trist att ligga ensam efteråt... så jag förstår dig så sett...

Vattenfödsel vet jag ingenting om- jag hann inte ens duscha när jag höll på.

Än sa länge är blodtrycket inte för högt, bara högt inom det normala. Lag ungefär samma under förra gravideteten, inget jag matt daligt av. Men vi far väl se hur det utvecklar sig. Sa klart kommer jag inte aka hem om jag eller bebisen inte mar bra. Men stanna i nästan en vecka pa sjukhuset om allt är bra vill jag inte.

Gnist- Jag tror att det kan bli sa för mig ocksa, älskar värma bad i vanliga fall med under förra förlossningen ville jag ha kallt. Ett kallt bad kanske? :)
Men kanske är det annorlunda den här gangen.

Sambon och jag har pratat lite och kommit fram till att vattenfödsel nog inte är ngt för oss. Men ligga i badkar länge under öppningsskedet vill jag prova om det finns möjlighet.

Jag låg i badkar och sniffade lustgas hur länge som helst. Sen öppnade jag mig ju ingenting iallafall, men skönt var det! :D

Det har jag också för mig att vi fick lära oss. Men samtidigt låter det konstigt att ett barn drunknar vid förlossningen efter att ha legat i vatten i 9 mån?

Är det inte så, att när bebisen passerar genom "kanalen" ut ur mamman, pressas bebisens kropp ihop, lungorna likaså, och allt fostervatten som finns i barnet trycks ut. När barnet sen är ute, tar det istället sitt första andetag luft, helt naturligt. Jag tror att reflexen gör att den normalt sett inte ska andas in vattnet i bassängen men det förekommer.
Varför ska man föda i vatten? Är det verkligen en sådan lindring för mamman??

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 699
Senast: Skralt
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 425
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ni som använder/har använt femcap som preventivmedel vad har ni för erfarenheter av det? Efter att jag nu slutat amma andra barnet och...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur