Vatten....

Sv: Vatten....

Grävd brunn kräver: grävning betongringar o lämpligt fyllnadsmaterial runt ringarna. Knappast under 20-30000 även om man har tur att hitta vatten på litet djup.
PL

Kanske ska du satsa på att ha hästarna hemma bara under betessäsongen, och ha dem inackorderade med tillgång till ligghall och vatten under vinterhalvåret?

Ja, nu menar jag förstås att de ska ha vatten och vindskydd även under sommaren. Men det blir ju lite lättare under den delen av året som vattnet inte fryser. Är betet bra klarar de sig utan att du behöver köra dit extrafoder också.

Ett annat alternativ, om man ska tänka i lite andra banor, kan ju också vara att undersöka möjligheten att arrendera mark så att du kan utöka hagen till att komma närmare en befintlig vattenkälla.

Nej, visste inte att lösdrifhästar behöver en box. De får ju en box, men då lite större, utan dörrar.... Men det räknas inte som box???

Nu går de på lösdrift, där finns ingen värme heller. Bara en stor `box` i en lådugård. Det fryser inne när det är kallt.

Jag har kollat efter solpaneler, belysning behöver jag i alla fall!

Senast ändrad av en moderator:

Ett annat alternativ, om man ska tänka i lite andra banor, kan ju också vara att undersöka möjligheten att arrendera mark så att du kan utöka hagen till att komma närmare en befintlig vattenkälla.

Jag förstår inte precis vad du menar:confused:

OK, jag försöker skriva lite enklare!

Finns det någon vattenkälla i närheten av hagen du tänkt flytta hästarna till? Om det till exempel ligger ett stall eller en ladugård en bit bort kanske du kan låna marken mellan hagen och stallet också? Alltså flytta staketet närmare en plats där det finns vatten.

En lösdriftshall kan inte klassas som en box. En box är ett utrymme med dörr utomhus eller inomhus. Du ska även ha tillgång till undersökningsplats med god belysning för hovslagare och veterinär med fast underlag.

Vatten är nog ditt minsta problem. Det går alltid att ha dunkar på en cykelkärra och fylla på varje dag. Ditt största problem är nog snarare att dina planer inte är godkända enligt svensk lag. En kontainer är deffenitivt inget bra alternativ till en ordentlig lösdriftshall. På sommaren lär hästarna koka om de ska stå där inne och på vintern blir det ruggigt kallt.

Jag skulle rekommendera att ha kvar hästarna på lösdriften där de redan bor. Man kan inte bara sätta upp en hage i skogen och knalla förbi med hunden en gång om dagen och tro att allt blir guld och gröna skogar. För god hästhållning krävs mer än så!

OK, jag försöker skriva lite enklare!

Finns det någon vattenkälla i närheten av hagen du tänkt flytta hästarna till? Om det till exempel ligger ett stall eller en ladugård en bit bort kanske du kan låna marken mellan hagen och stallet också? Alltså flytta staketet närmare en plats där det finns vatten.

Tack för din förklaring! Svenska är inte så lätt!:D:D:D Jag måste fråga ägaren från marken ändå... Ska kolla upp det.

En lösdriftshall kan inte klassas som en box. En box är ett utrymme med dörr utomhus eller inomhus. Du ska även ha tillgång till undersökningsplats med god belysning för hovslagare och veterinär med fast underlag.

Vatten är nog ditt minsta problem. Det går alltid att ha dunkar på en cykelkärra och fylla på varje dag. Ditt största problem är nog snarare att dina planer inte är godkända enligt svensk lag. En kontainer är deffenitivt inget bra alternativ till en ordentlig lösdriftshall. På sommaren lär hästarna koka om de ska stå där inne och på vintern blir det ruggigt kallt.

Jag skulle rekommendera att ha kvar hästarna på lösdriften där de redan bor. Man kan inte bara sätta upp en hage i skogen och knalla förbi med hunden en gång om dagen och tro att allt blir guld och gröna skogar. För god hästhållning krävs mer än så!

Men vad konstig då.... Känner 2 människor som har en container (en med tak i mellan). Kanske är lösdriften var hästarna står inte godkänd heller.... Kan jag kanske hitta reglarna någonstans? Nu är det också kallt, men de har en JÄTTETJOCK päls....

Nej, visste inte att lösdrifhästar behöver en box. De får ju en box, men då lite större, utan dörrar.... Men det räknas inte som box???

Nu går de på lösdrift, där finns ingen värme heller. Bara en stor `box` i en lådugård. Det fryser inne när det är kallt.

Jag har kollat efter solpaneler, belysning behöver jag i alla fall!

Några saker att känna till/tänka på/ta reda på:

Vad ska du göra med gödseln, var ska du göra av den? Det är inte säkert du får lagra den på mark, utan behöver då platta eller container. Du måste också - oavsett var den lagras - ha en plan för hur du ska bli av med den, ie om du inte har egen mark att sprida den på, så måste du ha ett avtal med någon (skriftligt) som åtar sig att ta hand om och forsla bort gödsel. Kan vara att den går till deponi (dyrt), eller någon bonde - gärna foderleverantören - som åtar sig att (mot betalning oftast) ta hand om den.

Dessutom är det frågan om förprövning/bygglov blir aktuellt, det kollas med kommunen.

Vad gäller möjlighet till sjukbox för lösdriftshästar så det räcker alltså med en sjukbox om du har två hästar, men det måste vara en box där den sjuka hästen kan ställas, och kompisen måste ju fortfarande ha någonstans att bo. Du får alltså inte räkna ligghallen som box. Kan du dela av ligghallen så det blir en box där duger det i första ledet. Men du måste ha möjlighet att - endera där eller annat närbeläget utrymme - kunna värma upp en box om det krävs.

12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Vad gäller vattnet så om du inte kan ordna frostfritt vatten (kräver elförsörjning) under kalla delen av året måste du ge hästarna vatten minsta två gånger per dag.

3 § I de fall hästar inte har fri tillgång till dricksvatten ska de erbjudas vatten
och ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen jämnt
fördelat över dygnet

Dessutom kommer du kanske vara tvungen att grusa och dränera området närmast kring lösdriften. Beror på marktypen.

Som du märker är det en hel del aspekter att ta hänsyn till, och frågan är om det inte blir billigare, enklare och bättre att helt enkelt stalla upp hästen i något stall i närheten?

Från 1 augusti kommer du inte heller kunna ha din häst ensam på lösdrift utan sällskap och vara där 1 - 2 ggr/dag heller, när kravet på social kontakt träder i kraft.

Trodde att de skulle vara mindre regler i Sverige. Har haft egen häst hemma i Holland, och där var nästan inga regler för männikor som har mindre än 5 hästar. När någon har 5 hästar finns det speciella regler för gödseln. Jag har sett flera hästar här i området (Sverige alltså) och jag undrar om ägarna följer alla reglerna!

Du kan ju inte bara titta på hur andra gör, det är ju inte alls säkert att de vare sig vet eller följer de regler som finns.
Reglerna måste du ju ta reda på själv.
Svensk Djurskyddslag är mycket omfattande och inget man kan gissa sig till.

Här är en sida som du nog bör läsa runt i ett tag.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Klicka på skötsel, stallmiljö o.s.v. i menyn till vänster.

Du kan ju inte bara titta på hur andra gör, det är ju inte alls säkert att de vare sig vet eller följer de regler som finns.
Reglerna måste du ju ta reda på själv.
Svensk Djurskyddslag är mycket omfattande och inget man kan gissa sig till.

Här är en sida som du nog bör läsa runt i ett tag.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Klicka på skötsel, stallmiljö o.s.v. i menyn till vänster.

Tack, jag ska göra detta! Som sagt, jag har inte bestämmt mig något, och när det går inte (för många regler), då står de kvar var de går nu. Men det var bara ett idee, tycker att det är roligt att ha de lite närmare, `that´s all!`. :laugh:

Läsa på blir nog bra.
Vad gäller vatten så är det nog att dra dunkar som gäller för dig.
Gräva en brunn är i princip något som man inte gör numera.
Och en handpump som du visade bild på fryser garanterat på vintern.

2 st 25l dunkar på en cykelkärra eller i en pulka är faktiskt inget större problem.
Så har jag det en del av vintern när diket genom hagen fryser eller torkar ut.
På sommaren har jag vattenslang.
Det kan man ha i flera hundra meter.

Trodde att de skulle vara mindre regler i Sverige. Har haft egen häst hemma i Holland, och där var nästan inga regler för männikor som har mindre än 5 hästar. När någon har 5 hästar finns det speciella regler för gödseln. Jag har sett flera hästar här i området (Sverige alltså) och jag undrar om ägarna följer alla reglerna!

Nej alla följer inte reglerna. Men förr eller senare torskar de på det. Endera vid rutinlagda kontroller (många kommuner har kört/kör sk hästinventeringar nu, när de letar upp alla stall de kan finna och så får man ett besök av djurskyddsinspektören och en inspektion), eller så när någon anmäler. Om man har två hästar i ett lastbilsskåp 'ute i skogen' men vid allmän väg, är risken rätt stor att åka på en anmälan, oavsett om den saknar grund eller ej, tycka synd om-faktorn är stor. Kan räcka två hästar på en lösdrift som följer ALLA regler, väljer själva att stå ute i snöstormen istället för i ligghallen för vissa ska känna sig manade att anmäla.

De regler som citerades är dessutom bara en bråkdel, vad gäller gödselkrav är det dessutom olika från kommun till kommun vad kraven är. Vissa kommuner kräver platta/container från första hästen, andra från 5:e och så vidare.

Läsa på blir nog bra.
Vad gäller vatten så är det nog att dra dunkar som gäller för dig.
Gräva en brunn är i princip något som man inte gör numera.
Och en handpump som du visade bild på fryser garanterat på vintern.

2 st 25l dunkar på en cykelkärra eller i en pulka är faktiskt inget större problem.
Så har jag det en del av vintern när diket genom hagen fryser eller torkar ut.
På sommaren har jag vattenslang.
Det kan man ha i flera hundra meter.

Samma här, 300 meter vattenslang(ar) på sommaren, och dunkar på vintern.

Nej alla följer inte reglerna. Men förr eller senare torskar de på det. Endera vid rutinlagda kontroller (många kommuner har kört/kör sk hästinventeringar nu, när de letar upp alla stall de kan finna och så får man ett besök av djurskyddsinspektören och en inspektion), eller så när någon anmäler. Om man har två hästar i ett lastbilsskåp 'ute i skogen' men vid allmän väg, är risken rätt stor att åka på en anmälan, oavsett om den saknar grund eller ej, tycka synd om-faktorn är stor. Kan räcka två hästar på en lösdrift som följer ALLA regler, väljer själva att stå ute i snöstormen istället för i ligghallen för vissa ska känna sig manade att anmäla.

De regler som citerades är dessutom bara en bråkdel, vad gäller gödselkrav är det dessutom olika från kommun till kommun vad kraven är. Vissa kommuner kräver platta/container från första hästen, andra från 5:e och så vidare.

Där har du rätt i.... Jag har läst artiklarna, och de finns massor av regler. Kostar en hel del pengar för att fixa allt. Jag vill inte få en anmälan eller något. Då är det bättre/billigare att de står kvar var de är nu. Då måste jag åka. Gör inget, jag tycker ju jätte mycket om de! Men jag tyckte bara att de skulle vara roligt att ha de närmare. Men när de inte går, då går det inte!!! Då blir det i framtiden nån gång. Vi vill ha ett hus lite mer på landet (bor nu i en by)... Kanske om 5 eller 10 år....

Men tack alla för alla svar/ideer om vatten/hage/lösdrift/regler!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

på betetsperioden då vi har hagen långt bort från stallet brukar vi köra upp en sån där stor dunk som rymmer 1 kubikmeter med traktorn det räcker i 1-2 veckor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Lingon
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: animalasia
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka