Vatten....

Sv: Vatten....

Är du inte hos hästarna varje dag och tittar till dem då?? då kan du ju ta några dunkar varje dag...

du måste väl dit varje dag och ge mat? det finns ju inte direkt gräs som ger tillräckligt med näring nu?!?
och jag anser att hö ska ges minst 3 ggr om dagen om dom inte har fri tillgång, och om du kan köra dithö/hösliage kan det ju inte vara mer jobbigt att slänga med några dunkar med vatten.. jag tycker nytt vatten åtminstone ska fyllas på varje dag. och bytas MINST 1 gång i veckan helt.

Hästarna går nu på lösdrift, men då måste jag ta bilen till de. Jag tycker att det är roligt att ha de lite närmare. Därför trodde jag, kanske kan de stå i en hage lite närmare.... Nu åker jag bara några gånger i veckan, men jag vill gärna se de. Vi har en hund, vi går ut några gånger om dagen, och då går vi alltid förbi hagen. Då skulle det vara roligt att ha hästarna där! Då ser jag de varje dag, några gånger. Jag har haft en häst hemma förut, så jag vet vad det innebär. Men vi flyttade och då var det inte möjligt att ha en häst hemma..... Därför funderar jag bara. Har inte bestämmt något!

Kan du inte ta med dig två dunkar varje dag , det går nog en dunk per häst per dag. Gör ju inget om det blir för mycket. Då vet du ju att det är färskt.

Du kan ju sätta ut ett badkar/bunke/hink med vatten i ;)

Grävd brunn, inte borrad...

Okej, heter det en grävd brunn!!!! Vad bra (då har jag lärt mig något!).;)

Vindskydd blir kanske container av en lastbil. Mina föräldrar har en. De har virke på utsidan och en boxdörr på insidan. Och en tak av plåt. Jättefint!

Fast det handlade ju om att pumpen som TS visade, i samband med att hon tyckte att hennes föräldrar bara betalat 150 euro för en brunn, är till en GRÄVD brunn, och inte borrad brunn.

Dvs deras pris var för en grävd brunn (utomlands), och även pumpen.

En borrad brunn kostar mer, och man kan inte slänga i vilken pump som helst, eller handpumpa.

men hur gör du med fodret? du får väl dit höet på ngt sätt? hur kan det räcka att du kollar till dom några ggr i veckan, har dom fri tillgång?

men hur gör du med fodret? du får väl dit höet på ngt sätt? hur kan det räcka att du kollar till dom några ggr i veckan, har dom fri tillgång?

De går nu på lösdrift, med en annan häst. Ägare från den hästen ge hö nu. Men när jag flyttar de, vill jag ge de fri tillgång. Då måste jag ringa till någon som vill lämna höet (mot betalning). Jag har ingen traktor....

men vem vill lämna hö åt någon annan? tycker alltihoppa låter jätte konsitgt. man tittar väl till sina hästar iaf minst en gång om dagen och då kan du väl ta med vatten i bilen. å till sommaren behövs ju vattnet byta Ofta för på sommaren i värmen håller det sig verkligen inte fräscht så länge

men vem vill lämna hö åt någon annan? tycker alltihoppa låter jätte konsitgt. man tittar väl till sina hästar iaf minst en gång om dagen och då kan du väl ta med vatten i bilen. å till sommaren behövs ju vattnet byta Ofta för på sommaren i värmen håller det sig verkligen inte fräscht så länge

Kanske låter det konstigt, för att jag kan inte prata/skriva perfekt svenska. Jag ska försöka att skriva om igen!

Jag har NU hästarna på lösdrift, det ligger lite längre bort. Jag tar bilen ditt, men jag åker inte dit varje dag! På lösdrift finns en annan häst (och får), och hästar och fåren får hö/mat. Det är inte jag som gör det!

För jag tycker det är lite synd att jag måste tar bilen till de, trodde jag att det var roligt att ha hästarna lite närmare. Vi har en hund, och varje gång jag tar en promenad går jag förbi en hage. Jag trodde: det skulle vara roligt om jag har hästarna här. Då slipper jag åka bil, och kan jag gå förbi varje gång jag tar en promenad med hunden! MEN..... Hagen har ingen vatten, vindskydd eller el. Men jag trodde, jag kan fixa en vindskydd (container av en lastbil). Och då trodde jag, hur kan jag få vatten? Mina föräldrar har en brunn, och jag trodde kanske är det något för mig. Jag undrade mig också: hur löser ni vatten i hagen? Hästarna står kvar på lösdrift och jag har inte bestämmt att om jag ska flytta de. Men jag funderar bara. Jag måste nu kolla vad fördelar/nackdel är!

Vet någon hur mycket en GRÄVD brunn kostar???? Har kollat lite på nätet. Var några som hade grävd en brunn själv.... Annars kan jag ta bilen med en dunk....

Ang kontainer så är den i stål och blir MYCKET kall på vintern och i värsta fall en bastu på sommaren. Ingen bra idé enligt mig.

Ang vatten: På sommaren har vi vattenslang och på vintern kör vi med dunkar. Vi kör även med vattentank på sommaren.

Då du ändå måste kolla till hästarna varje dag så tror jag de bölir billigare att köpa en säckakärra och gå med 2 dunkar/dagen. Då får både du och hunden motion och hästarna får friskt vatten och tillsyn. Annars hade jag nog låtit dem gå kvar på det gamla stället där de har daglig tillsyn.

Det billigaste, lättaste och bästa sättet att få vatten till hagen är att lägga en polyetenslang. Då har du vatten vår, sommar och höst.
På vintern får du väl köra dunkar, de dagar det är fruset, om du inte passar på att fylla upp en del när det är milt ute.

DU vet att lösdriftshästar måste ha tillgång till box va? För att kunna ta in en sjuk/skadad häst. Bara en tanke för dig.

Du måste ju också ha någon form av plats för veterinär och hovslagare, och den måste ju ha belysning (dvs el)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Lingon
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: animalasia
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka