Vatten....

I

ilse_pilse83

Kanske en konstig fråga: men hur kan jag få vatten i en hage? Jag funderar på att flytta min häst till en egen hage. Finns ingen el eller vatten, lite långt bort från hus. Hur kan jag få vatten i min hage då? Måste jag borra en brunn? Vad kostar detta? Hur funkar det när de är vinter? Fryser brunnen då? Har ni ett förslag????

Sv: Vatten....

Men hur lång sträcka handlar det om? Annars är det väl bara att ta med dunk i tex en skottkärra och gå. Bil?

Ring brunnsborrare och be om kostnadsförslag, men borrade brunnar brukar väl behöva pump och pumpar behöver el. Vill du inte köra eller bära vatten så ser inte jag någon lösning på problemet. :confused:

Jag förstår inte riktigt problemet? Bär vatten, kör vatten, lägg ut en vattenslang? Annars är det ju som Mia R sa - brunn. Borrad brunn kan du nog glömma dock, de kräver el för att få upp vattnet. En grävd dito möjligen och hinka, men frågan är om grundvattennivån är hög nog?

Brunnen tar grundvatten, det fryser inte. Vattnet i hagen kommer göra det dock. Ska hästen gå i hagen dygnet om?

Men hur långt är det?

Jag lägger ut slangar till mina hagar som är långt bort. Funkar bra på sommaren och när det inte är fruset. Annars bär jag vatten i dunk. Har du bara en häst, behöver du inte bära full dunk. Jag bär lite vatten ofta för att jag vill ha fräsht vatten i hagen. Alternativt som någon annan nämt, kör på skottkärra eller säckakärra eller i bilens bagage.

Brunn verkar invecklat och dyrt...

Det handlar om 500 meter eller mer kanske. Finns en hage i skogen... Slangar går inte.... Finns ingen el, jag har redan kollat på solpaneler. Kostar inte så jättemycket... Handlar om 2 hästar (Ardenner och shettis) och de år ute året rund, dagen rund. Jag kan fråga en brunnsborrare om en kostnadsförslag. Men behöver jag en pump på el? Kan jag inte ha en handpump??? Låter kanske konstig, men jag menar allvar!

I en borrad brunn kan man slänga i en dränkbar pump som går att köra på bilbatteri.
Elaggregat på bilbatteri fungerar bra. Dessa går att ladda mha solcell.
Ska hästarna gå dygnet runt på vintern behöver du ligghall med möjlighet till belysning samt behöver du beakta frysrisken på vatten.

Fast en borrad brunn är oftast alldeles för djup för att ett 12 V batteri ska klara av det, blir för lång väg att orka pumpa upp vattnet. Borrhålen är dessutom oftast såpass 'små' och inte med brunnslock och öppna som en vanlig grävs brunn, så det är inte vilken dränkbar pump som helst som funkar.

Hade hellre köpt en kubiktank på hjul och satt en ho med flottör till denna och dragit med bil eller traktor de gånger som behövs. Det handlar om rätt mycket pengar för att borra brunn, runt 100 000 kr har vi fått förslag på.

Svårt att lämna ett kostnads förslag på att borra vatten.....!
Man vet ju inte hur långt man måste borra, när vi borrade hemma till vårat hus kostade det 1000 kr/m och vi behövde borra 75 m, alltså slutade det hela på
75 000 kr... Men det hade räckt med 65 m också men för säkerhets skull tog vi 10 m till...Så det beror nog på hur djupt man måste ner...

Men jag skulle också föreslå en vatten tank finns ju mindre varianter också vi har en som räcker precis till att fylla upp två badkar, alltså ca 400 liter och den har vi står på en vanlig släpkärra som vi har antingen efter bilen eller traktorn.

Men hur ser hagen ut? Finns det någon ligghall där, det måste det väl finnas om man ska ha dem ute dygnet runt eller?

Det handlar om 500 meter eller mer kanske. Finns en hage i skogen... Slangar går inte.... Finns ingen el, jag har redan kollat på solpaneler. Kostar inte så jättemycket... Handlar om 2 hästar (Ardenner och shettis) och de år ute året rund, dagen rund. Jag kan fråga en brunnsborrare om en kostnadsförslag. Men behöver jag en pump på el? Kan jag inte ha en handpump??? Låter kanske konstig, men jag menar allvar!

Hela historien låter konstig, du måste ju dit och kolla hästarna varje dag. Ska du plumsa i snön då, eller vad det nu är för stig dit. Är det en väg kan du dra en kärra. är det snö drar du dunkarna på en pulka, Hur får du dit höt?

Finns en väg ditt, det är inga problem. Jag funderar bara. Visst kommer där en box/lösdrift. Visste inte att det var sååååå dyrrt att borra. Jag är född i Holland, och mina föräldrar har en vattenpump och brunn. Kostade bara 150 euro eller något!

Typ:

http://i40.tinypic.com/33nuj9x.gif

Senast ändrad av en moderator:

Men om du nu har en väg dit så kan du väl ta vatten i dunkar och sätta i bilen!!???

Javisst, det går.... Men jag trodde, kanske är en handpump lättare! Men hur länge kan jag spara vatten i en dunk? Hur länge är det fräskt? En vecka? Eller en dag?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Lingon
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: animalasia
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈