Vatten ute på vintern

H

Happy

Bra förslag på hur man håller hästarna med vatten i hagen i vinter? I det förra stallet fylldes det på varje gång de fick hö, men helst vill jag kunna ha vatten (och hö) hela tiden! Har hört talas om uppvärmde "tunnor", var kan man hitta det, hur funkar dom, och var kan en sån kosta? Någon som har provat det själv?
Där jag bor blir det väl högst -15, när det är svinit kallt!

har inte hört talas om dom, men dom finns nog.
däremot så vet jag att man kan sätt upp en vattenkop som man drar ut vatten till och läger en värme slänga med vattenslangen så att det inte fryser och följer med vattnets gång in i vattenkoben (så att det inte fryser där, för det är där det lätast fryser) och seddan tar man värmeslingat till utsidan av vattenkompen och slingar den runt där så att vattnet i vattenkopen inte fryser.
man kan ju även ta en värmeslinga och dra den runt en mindre vattentunna och byta vetten och fylla på vid behov :)

Lägg en boll (typ fotboll) i vattnet. Då blir det spänningar på ytan hela tiden och vattnet får aldrig "tid" att frysa. Eftersom jag fått hem mina 2 hästar nu under sommaren så har jag ej hunnit testa själv men det sägs fungera och det är ju billigt och värt att testa.

Må gott

Min häst trycker sönder isen med mulen! :bump:
Men är det riktigt tjock is går det inte med då kan man ju tina det på morgonen så klarar det sig över dagen med lite hjälp från mulen :bump:

Men jag bor ju i SKÅNE.

Jag skulle också vilja ha en sån där uppvärmd tunna men de är jättedyra. Kommer inte ihåg exakt pris men dyrt iaf. Bollen var ju ett bra tips! Det ska jag testa!

Detta med vatten i hagen på vintern är ju ett dilemma.

Med några års facit så kommer vi nu i vinter för första gången strunta i vatten i hagen. Anledningen är att våra hästar tidigare struntat i att dricka mer än att det knappt märks.

När hästarna kommer in brukar vi alltid vattna dem med vatten något svalare än ljummet och då dricker de en större mängd.

Så, eftersom de uppenbarligen väljer det tempererade vattnet så får de inget i hagen i fortsättningen.

Vi fyller på vatten när vi släpper ut dem på morgonen. Sedan dricker de under förmiddagen efter att de ätit sitt hö. Sedan är det ju inte så jättelång tid de är "utan" vatten tills man tar in dem.

Jag har en stor tunna. Den fyller jag på morgonen med varmvatten.. temperaturen skall vara något över ljummet. Den stora vattenmängden gör att det tar tid för kylan att kyla vattnet så pass att det börjar frysa till. Då har jag redan hunnit ta in hästarna och vänt upp och ner på tunnan så att resterna inte skall frysa under natten.
Nästa morgon fyller jag tunnan i topp igen.
Fördelen med varmt vatten är att hästarna dricker mycket och gärna hela dagen. Min tunna till två hästar rymmer 100 liter. Den är nästan urdrucken på kvällen när jag tar in dem.
De har fri tillgång på hö hela dagen i hagen så jag tycker att de även skall ha fri tillgång till vatten även om det innebär lite mer jobb för mig.

Dom där tunnorna heter typ Thermo Bar lr nåt. Verkar bra men dyra. Vi har tempererat vatten i vattenkoppar, då fryser det aldrig och hästarna behöver inte dricka isande kallt vatten. Vi har aldrig haft några problem med det.

mmm det där med att trycka sönder isen med mulen har jag sett många gånger, och nästan lika många gånger har jag sett uppskurna näsborrar av det= blodigt värre :crazy:

Sv: Vatten ute på vintern

TACK för alla svar!! :bow:

Verkar ju lite dyrt med en sån tunna tyvärr.. :( Hade velat ha en! Vattenkoppar kommer vi inte få iaf..*snål stallägare* Men varmvattem och en boll kan vi skaka fram, ska testa det! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 747
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka