Vatten till utekanin på vintern?

Nixehen

Trådstartare
Hur gör ni egentligen med vatten till era utomhusboende kaniner om vintern?
Har haft kaniner hela livet och här knackas i och fylls på vatten på gånger om dagen - men helst skulle jag ju se att han alltid hade vatten förstås..
Hästarna har ju thermobar - finns det något liknande smart för våra små kaniner? :laugh:

Tips?

Sv: Vatten till utekanin på vintern?

Har inte haft kanin själv men på min gamla skola la vi i typ pingisboll i vattenskålen. Vattnet hålls lättare i rörelse och fryser inte lika fort var förklaringen. Sen vet jag faktiskt inte hur bra det funkade i praktiken :p

På den tiden jag hade kanin flyttade jag in vattenflaskan i kaninens hus på vintern. Då frös det faktiskt inte.

(Jag hade en stor utebur med ett isolerat "hus" vid sidan).

Har en isolerad del i buren, där inne finns en lampa och vattenflaskan hänger brevid.

Jag har helt enkelt kvar vattenflaskan på det vanliga stället och byter det en gång på morgonen och en gång på kvällen :)

Det finns ju sånahär svarta överdrag på diverse zooaffärer, ser ut att vara i gummi eller nåt... Har inte testat själv då jag har innekaniner, men de kanske funkar?

Jag har flera uppsättningar skålar och byter 3 gånger/dag.
Slipper stå och hacka i alla fall.

Jag ger vatten till mina kaniner i skål, och om det är minusgrader så byter jag vatten 2 gånger om dagen.
Att ha vattnet i flaska på vintern tycker jag är kasst, för även om inte vattnet i själva flaskan fryser, så fryser det ju lätt i pipen som är smalare och av metall.

Hade också utekaniner en gång i tiden, men har sålt dom nu. Men när jag hade dom så fick som varmvatten 2 ggr om dagen, en gång på morgonen och en gång på kvällen. Och när man kom på morgonen/kvällen så hade jag vattnet i en tillbringare, som dom kunde dricka ur, då visste man att dom fick i sig vatten iaf. Och så fyllde man på vattenskålarna såklart också då... :D

kaninburen hade en sovdel som var isolerad med ett litet element i, där inne hade jag vattnet

När vi hade ute kaniner så hade vi sånna automater som höns dricker ur :)
Det funkade helt ok.
När det blev kallare (ca -20) så ställde vi automaten på en värmeplatta som du fick länk till ovan :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 555
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka