Vatten på vintern!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare virrpANNA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 865
V

virrpANNA

Jag har in islandshäst på lösdrift. Vi har skaffat höhäckar nu då det vart körigt för folk att komma ut till stallet på mornar och lunch. Så de flesta är i stallet kvällstid. Detta innebär att vattnet nu i vinter komma frysa i badkaret under natten och ingen kan hacka sönder det på mornarna...

Ingen av de andra tjejerna verkar vara sugna på att lägga ut pengar på att köpa en värmetunna som håller vattnet ljummet.

Vad har ni för lösningar? Läste om att man kan ta en plasttunna och fodra den med liggunderlag, fungerar det?

Behöver lite hjälp med olika lösningar nu inför vintern då jag vill att min häst ska kunna dricka när hon känner för det, men jag har inte ensam råd att betala för en värmetunna....:mad:

Sv: Vatten på vintern!

Vi byggde en låda, isolerade golv, väggar och lock med frigolit. Gjorde locket av någon board-skiva med hål i så hinkarna precis passar.
I hålrummet under hinkarna la vi ljusslang från typ Biltema, den typen som man kan ha utomhus och som tål vatten. Den blir varm och go, men viktigt att rulla up den och sprida ut den ordentligt. Ligger den helt ihoprullad smälter den sig själv.

Håller vattnet isfritt hela vintern. :bow:

Viktigt att se till att hinkarna inte går att dra upp, vi har små tvärslåar i trä, så att hästarna inte kommer åt ljusslangen.

Lycka till!

Det finns hur många trådar som helst om det här. Alla med olika råd.
Du kan kanske försöka dig på en sökning;)

Köp en thermobar, funkar jättebra. Vattnet fryser aldrig så hästarna kan dricka dygnet runt. Dessutom är det ju lite uppvärmt så dom slipper bli nedkylda av iskallt vatten. Helt klart prisvärt!

Köp en thermobar, funkar jättebra. Vattnet fryser aldrig så hästarna kan dricka dygnet runt. Dessutom är det ju lite uppvärmt så dom slipper bli nedkylda av iskallt vatten. Helt klart prisvärt!

Fast hon skrev ju att hon tyvärr inte har råd att köpa en 'värmetunna'..

Nu är ju boles väldigt mkt billigare än termobar, Borde vara överkomlig för vem som helst som har råd att ha en häst.
PL

*kl*
Hade varit bra att få lite fler tips på hemmabyggen!
Någon som har byggt och kan beskriva hur de gjort?

Nu är ju boles väldigt mkt billigare än termobar, Borde vara överkomlig för vem som helst som har råd att ha en häst.
PL

Jo, men jag kritiserade inte dig heller =) (Bole är dött för stunden tycks det, men jag ska def gå och kika på det du rek sen, jag har inte heller råd med en thermobar, eller tja allt är relativt, men.. Så jag kånkar vatten, så ett billigt alt känns värt att kika på)

Skaffa en frostvakt istället! Fungerar helt klart bäst! Slår bara på när den känner av att det behövs..

Nu fungerade Bole. Fast det var ju inte så billigt, 2500 kr + frakt, ThermoBars billigaste kostar 2600 kr + frakt. Dock så är boles 20 liter större.

SÅ tror det blir en thermobar här ändå.. när jag lyckats tycka att jag har råd (vilket troligtvis kommer inträffa någon gång i januari när jag börjar SVÄRA igen över att kånka vatten *S*)

När jag köpte Bolen kostade den 2000 o Thermobaren ca 5000 inkl transformator så det har tydligen hänt en del.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 174
Hästmänniskan Det absolut TRÅKIGASTE med vintern för mig är allt gnällande, det finns ju överallt! 1. Det blir alltid vinter i Sverige, förr eller...
Svar
16
· Visningar
1 322
Senast: lil-sis
·
A
Anläggning Vi kommer att dra luft/vatten värme till huset och anläggningen kommer även räcka till att värma stallet. Vi får ofta på vintern växla...
Svar
5
· Visningar
3 563
Senast: Mie
·
O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 691
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka