Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

S

Spegelboll

I sommras hade jag min bästa vecka i hela mitt liv, ett UNDERBART ridläger. Jag tänker inte säga vart men bortsett från detta jag nu tänker ta upp var det toppen.Till min fråga/åsikt.

På detta ridläger går hästarna ute om nätterna och tas bara in under dagarna då det är ridlektioner och annat och då står dom upp stallade i typ, tja ute spiltor, kan man kalla det så ? A i vilket fall spiltor, med tak över. Hästarna hade ingen tillgång till vatten i spiltorna och skulle därför "vattnas" i en fontärn som fanns på gårdsplanen. Visst, det va väl ingen dum idé men grejen var bara den att hästarna drack då verkligen INTE så mkt som dom behövde, och dessutom var det ju en varm sommar vecka. Men nu till det stora problemet - hästarna hade inget vatten i hagen heller, då dom tyckte att de var "lyx" som dom uttryckte det dom som jobbade. Men jag tycker då verkligen INTE att fri tillgång till vatten i hagen är lyx.:mad: Min åsikt är att ALLA hästar SKA ha fri tillgång till vatten i hagen. För ärligt talat hur stor är chansen att just när vi kommer och ska "vattna" dom så är dom törstiga ? Hästar ska dricka mkt och jag tycker att dom ska göra det när det passar dom inte när vi har tid "över" Så min fråga är nu, har jag helt fel ? Är det lyx att ge hästarna vatten i hagen ?:confused: Jag tycker verkligen inte det och jag står för min åsikt, fri tillgång til vatten! Så säg vad ni tycker, jag tål kritik.

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Men herregud!!! Hästar ska ha fri tillgång till vatten...

Trots att mina har vatten i hagen så går jag ut med ljummet vatten till dem några ggr om dagen nu när det är så kallt!

Mina hästar har tillgång till vatten hela dygnet oavsett årstid. Det kanske är ett par timmar sent på e.m. som vattnet fryser om det är kallt ute, men de har ju vatten direkt när de kommer in då.

Självklart skall hästar ha tillgång på vatten i hagen. För mig är det i alla fall en självklarhet. Oavsett årstid och väder...

Att inte ge hästarna vatten i hagen är ju en lyx för den som slipper kånka dit det. Så i detta specifika fallet så var personalens lyx mer betydelsefull än hästarnas välmående.

Nej.Det va det inte..

Jag ser det som en självklarhet att hästen har vatten både inne och ute under det varma halvåret. Att vattna hästarna från en fontän en gång om dagen kan ju verkligen inte vara tillräckligt! Får det verkligen vara så på ett ridläger?

För mig är det självklart att hästarna ha fri tillgång på vatten både ute och inne. Mina skulle garanterat inte dricka när jag ville det.

Blir arg :mad: när jag läser!!!!!!!
Hästarna SKA ha fri tillgång till vatten dygnet runt!

Det du beskriver är hemskt.

Hästar ska ha tillgång till vatten, men om de är ute två-tre timmar kan man hoppa över det tycker jag. Är det en så kort stund klarar de sig utmärkt.

Självklart ska hästarna ha tillgång till vatten!

Nu under vintern blir det iofs ofta problem med vattnet eftersom det fryser. Men jag ställer ut ljummet vatten till hästarna på morgonen, bjuder dem på vatten när jag ska rida vid lunch/eftermiddag samt att de har fri tillgång hela natten.

Enligt djurskyddslagen ska hästar få (tjänligt) vatten minst två gånger per dygn.

beror ju på hur länge de är ute, ett par timmar utan vatten dör ingen häst av. men självklart ska de få vatten mer än en gång per dag!! Ser man i ett brett perspektiv så är ju hästen ett betande djur och de har inte vatten brevid sig HELA tiden och när de dricker så dricker de på tid o inte mängd. det är ju vid vattenhål som rovdjuren lurar... inte många som tänker på att hästen äter lite men ofta o dricker mycket men mer sällan.

Som Lady_S skriver, Djurskyddslagen säger att hästar ska "vattnas" två gånger/dygn. Så att de inte har fri tillgång till vatten dygnet runt är faktiskt inget lagbrott.

När jag började hjälpa till i ett stall i mitten av sextiotalet fanns det inga vattenkoppar. Det fanns istället ett stort vattenkar av betong i en hörna av stallet, och dit leddes hästarna en och en i samband med utfodring morgon och kväll, samt när de släpptes ut och togs in. Vatten i hagen hade de inte.

Mina egna har vatten i hagen, så länge det inte fryser. Jag vägrar springa ut med varmvatten och fylla på, där går gränsen.

Immer

Hästar som inte har fri tillgång till vatten, kan drabbas av kolik, vätskebrist mm....inte bra....På sommaren när det är varmt dricker de ännu mer vatten.....;)

Våra hästar har fri tillgång till vatten inne i stallet. Vattenkopp + hink. Så de dricker inne (står inne på nätterna).

I hagen har de inte vatten under den kalla årstiden. Det fryser på en gång... Ändå är de inte jättetörstiga när de kommer in. Förmodligen lyckas de slicka i sig endel snö på dagarna. Vår, höst och sommar har de fri tillgång på vatten i hagen.

Det ultimata vore att ha isolerade vattenkoppar i hagen, men det verkar funka bra utan också! :)

Norrland

klart att dom ska ha fri tillgån det är det viktigaste hos alla på denna jord . nä det är inte alla som fattar det synd . jag blir osså förbannad över detta . djurplågeri är det

Nej, alla fattar inte det. Jag är en av dom. Kan du förklara varför det är så viktigt med fri tillgång på vatten? Och hur kommer det sig att det är djurplågeri när inte ens djurskyddsmyndigheten kräver det?

Den hrä årstiden så har vi inget vatten i hagen, men vi ser till att hästarna får ordentligt med vatten i stallet och efter dom ridits.
SÅ fort det blir plusgrader så har dom fri tillgång till vatten i hagen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår