vatten är läskigt värre :O

I

Isan

hej, min häst var vääldigt rädd för vatten när jag köpte henne.
När det kom en vattenpöl över hela vägen tog det stop.
Jag hanterade det så att jag hoppade av och ledde henne fram och tillbaka tills hon gick lungt och sen red jag över, och det fungerade bra.
Min fråga är om det är rätt att hantera hästen så när hon vägrar gå förbi något som är läskigt eller kommer det sluta med att jag alltid kommer behöva leda henne förbi det som enligt henne ser ut som hästkäkande monster??

Hur skulle ni hantera en sån situation?

Sv: vatten är läskigt värre :O

Min foderhäst är inte heller förtjust i vatten och det är enda gången jag hittills hoppat av för något som hon ogillar. Men hon är bara 4 och jag vill inte bråka för mycket med henne, ridning ska vara en rolig upplevelse och hon ska få känna sig duktig.

En bra grej att göra vid stora vattenpölar är att leda ut hästen till mitten och sitta upp där. Det är ett steg på vägen till att den accepterar dem mer och mer. :)

Jag säger lite som en i stallet; Jag är numera tillräckligt gammal för att inte behöva bevisa något. Jag sitter hellre av om hästen blir rädd, varför riskera mitt liv för en sådan fånig princip som att man inte ska sitta av? (Nu kanske detta med vattenpölar inte direkt är fara för liv - oftast - men det är samma princip)

Min vblvalack var mkt (!) vattenrädd när jag fick honom. Jag klev aldrig av, och en gång slutade det med att han stegrade sig t.o.m, men jag gav mig inte. Tillslut gick han över, och nu går han över utan problem alls!
Vi har badat i havet 2 ggr också. :) Detta har hänt på ett halvår.

Jag hanterar det hela exakt som du. Jag anser att det är det enda sättet. Man ska aldrig tvinga förbi en häst.

Iförrgår fick jag min belöning för att jag suttit av många ggr. Ella gick över ett mycket sumpigt ställe på vägen utan att jag hoppade av denna gång. Känndes redan direkt att hon ville försöka. Jag har aldrig stressat henne där utan ville hon inte så hoppade jag av.

Dagen innan detta hade jag dock inte hoppat av när hon inte ville gå över en vattepöl. Hon var dock ostressad så jag beslöt att sitta kvar och bara försiktigt styra och driva på.

Ella är mycket tittig och det är många gånger jag fått sitta av. Men det blir mer och mer sällan.

Även Rilla är lite rädd för vatten, men det är inte panikskräck utan bara att hon ogillar det. Jag brukar rida genom vattenpölar just för att träna på detta, och jag rider mot vattenpölen tills hon stannar (för det vet jag att hon gör). Då låter jag henne stå och titta på pölen ett tag, och driver sedan försiktigt och styr henne i pölen. Ibland går hon på sidan, då gör vi bara om det hela.

Det funkar bra för oss.

Min häst var rädd för att gå över diken i början, jag hade alltid repgrimma under tränset och en lång lina runt midjan så då kunde jag gå före honom över diket och sen gick vi fram och tillbaka några gånger innan jag satt upp och han hoppade/gick över med mig på ryggen. Allt eftersom han blev mindre rädd så började jag stå kvar på ena sidan av diket och skickade honom fram och tillbaka, sen var inte steget så långt till att sitta kvar från början. Det tog ung 3 månader och nu tittar han knappt ens på diken utan hoppar på en gång.
Om hästen är rädd har man inte "förlorat" bara för att man sitter av, det är bättre att bygga upp förtroendet hos hästen.

Jag tror såhär.
hästar har nog sen urminnes tider varit rädda för att gå ner sig i dyiga vattenhål. när de inte kan se botten så aktar de sig.

Men nu är det perfekt att träna- så mkt vatten att de knappt kan undvika det.
med konsekvent träning o mkt uppmuntran så lär de sig att lita på oss- att de inte kommer att drunkna:grin:

Håller helt med.

Axel förklaring köper jag också. Klart de ska vara rädda för sådant. En dumdristig varelse som sätter sig själv i fara utrotar sig själv. Nu är det ju upp till oss människor att på ett tryggt sätt lära in ett annat beteende.

okej, tack föra alla svaren, det verkar som jag gjorde rätt ^^

Hej Isan! jag hade samma problem med min häst, men jag lärde mig när jag höll på med Parelli att när hästen blir rädd för något så ska man inte mana på eller sitta av, man ska bara vända o gå tillbaka några meter (de räcker med två meter) o sen vända tillbaka mot vattenpölen igen, man kanske får göra så några gånger, jag fick göra de två gånger sen gick han över o då fick han jätte mycke beröm och man såg på honom att han va stolt,varje gång hästen vägrar o du går bort från de som den är rädd för så ger du hästen bättre självförtroende o det är de som gör att hästen till slut går över, de skadar ju inte o prova, de funka för mig iallafall, lycka till...

Jag brukar inte sitta av för saker hästen blir skrämd för, både jag och hästen känner oss säkrare om jag sitter på förbi det "läskiga". Men det är skillnad på vattenpölar och diken. Vattenpölar skall hästen lita på mig, och gå igenom. Diken man ser är säkra skall hästen lita på mig, och gå över. Men saker som okända diken eller liknande som jag inte vet är säkra att gå över, där vänder jag eller sitter av om hästen tvekar. Man känner ju oftast skillnad på "nej, vattenpöl läskig! vått, stänker på benen!:O" och "det är inte säkert att gå över här! vi får ta en annan väg!" så det gäller att lyssna på signalerna i sådana situationer. Vet hästen om det är säkert? Vet jag att det är säkert?

Man bör ju vara säker på att marken håller.

Är man osäker så kan man sitta av o kolla om det ens håller för en människa.

akta er för mossig mark med grästuvor- kan vara en myr.

Den bär inte för en häst.

jag vill bara nämna en rolig upplevelse:

min kusins ponny larvade sig också för vatten när jag red henne en gång. det gick absolut inte gå igenom en mycket grund vattenpöl - såvida man inte gick baklänges med henne! :D

de e klart dom ej går i vatten pölar.. jag å mig 3 åring har konstaterat varför...

JO!! Där e meter långa sjö odjur i dom ;)

ha ha ha.. dom biter henne varje gång matte tvingar henne att gå i dom å hon lider å så har hon världens sämsta matte en stund =9 ha ha ha dessa roliga hästar =)

De larvar sig inte- de försöker att överleva.

Du kan däremot lära den att gå i vatten.

De larvar sig inte- de försöker att överleva.

Du kan däremot lära den att gå i vatten.

precis.. de e ju deras natur att inte klampa rakt i nått som ser ut som ett stort hål.. men de e bara att träna. min 3 åring kör fortfarande HJÄLP!!!!! sjö monster.. tills man säger till henne:
- hallå har den bitit dej ännu????
Nä just de då går hon =)

men min häst är sju år gammal nu och igår kom vi till ett dike som hon vägrade gå över, hon brukar för det mesta ge sig men då vägrade hon verkligen och efter en halv timme - timme fick jag (jag ville inte men det började bli svart ute) ge upp och ja d känns hemskt.... hur ska jag få över henne, försökte med allt det ni skrivit plus lite till... :(

Inte riktigt samma sak men nästan. Maya ville inte alls gå över järnvägen här i början. Har lett övet henne hela sommaren och det har verkligen vart omöjligt att sitta kvar och få henne att gå. Men sen en dag så släppte det bara! och nu går hon över den utan problem överallt :D

*kl*

En tanke som slår mig! Varför tror ni att hästen vinner om ni kliver av och leder förbi något läskigt? Rent generellt är det väl inte konstigt om hsäten vill att ni går först. Ni rä flockledare (eller bör vara) i dessa situationer och där med borde ni vara först. Hästar tänker inte: Oj nu ska jag tjafsa så ryttaren kliver av och jag vinner.

TS: Jag tycker du gjorde helt rätt som klev av och ledde. Så gjorde jag när jag lärde min gå i vattenpölar.

Har haft hästar som inte alls gillat vatten.
Hade ett sto som inte ens gick över blöta fläckar på vägen.

Fick gå promenader över dessa fläckar först, sedan äver små små pölar, större pölar osv. Tog tid men efter ett tag kunde hon gå genom vilken pöl som helst, bli duschad osv.

Har även funkat att själv gå i pölen och knata runt.
Visa hästen att det inte är farligt. Det har fungerat bra på dem hästar jag haft.

Hästen ser ju inte botten i en lerig vattenpöl.
Dem kan inte veta om dem kan gå tryggt igenom eller om det är
ett bottenlöst hål fullt med vatten.

Även solstrålar som reflekterar i vatten kan verka skrämmande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 857
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka