Vätskefylld svullnad

K

koftena

Min fjording hade idag framför sadelgjordsläget, på sidorna som en svullnad full med vätska på vardera sida. Hon har fått såna svullnader förut men då sommartid. Veterinärerna vet inte vad det kan vara då hon är pigg o feberfri.
Har ni varit med om det förut? Det dyker upp plötsligt o försvinner lika plötsligt...:confused:

Sv: Vätskefylld svullnad

om hästen rids så beror det på att gjorden varit för stram och hård så att den har stryp cirkulationen.

byt till en bredare gjord och sätt gärna fårskinn på den!

Hon har inte haft gjord på sig på kanske en månad...hon är riden barbacka de lilla hon blivit riden sista tiden. Så det är inte ifrån gjorden heller. Hon har en bra gjord med resår på båda sidor o dra för hårt på en fjording tror ja ingen lyckas med för har man väl börjat komma igång så dra dom upp sin fjordingmage.. :laugh:

Ja det låter ju som det men dom har tagit blodprover som är helt normala på henne, ingen feber ingenting. Men dom får väl kanske ta igen då.

Men har dom tagit blodprover för just inre organ? Dom kanske har tagit andra prover? Hur gammal är hästen?

Hon är 15år snart 16, vad dom tog kommer jag inte ihåg men dom tog alla vanliga tester iaf.

Ring veterinären och fråga då. Kolla även upp så det inte finns dåligt/mögligt hö eller hö med giftiga växter i. Det kan också ge ödem. Varför vet du inte vilka tester som togs?

Varför jag inte vet det är för att papperna ligger i stallet.

Det finns inget mögligt hö, hon har inte ätit nått konstigt som jag nämde tidigare har hon fått detta lite då o då. Trots att hon gått i olika hagar på olika marker.

Giftiga växter hoppas jag verkligen inte men jag har svårt o tro det för min andra häst har ätit ur samma balar hela tiden o han har inte reagerat.

Har själv haft hästar som reagerat mot gjorden. Blivit svullna. Vissa hästar är helt enkelt mer känsliga än andra. Har själv hästar som fått det, som jag ser det utan regelbundenhet.

Innan du tar ut vet för diverse prover så gör som någon ovan skrivit. Prova med fårskinn, eller annat ludd. Resår är inte fel i båda ändar på sadelgjorden.

Gissar på tryckskada/tryckreaktion.

KL
Haft ett sto som fått ödem vid sadelgjordsläge just av resårsadelgjord. Fick tipps om orudis salva, vila och dressyrsadelgjord utan resår, problemen försvann helt och hållet efter ca 2 månader, svullnaden redan efter drygt 2 veckor.
Kolla med veterinär alternativt equiterapeut som är utbildad och kunnig.

Men kan hon reagera så långt efter hon haft sadelgjord på sig? Det var nog iaf 3-4veckor sedan för jag har ridit barbacka sen o sen har hon vilat en del..men jag ska testa med annan gjord har en ny dressyrgjord, anatomisk, utan resår, man kanske kan dra för hårt med resår...hmm...Hon har ju dressyrsadel så det är inga problem o få stropparna o räcka..hihihhi

Jag lär ju låta henne vara utan gjord tills det är borta iaf, hon var bättre redan igår, det kommer några dgr o sen är det borta igen. Det var nog iaf två år sedan hon hade såna svullnader förutom denna gång. Det dyker upp som gubben ur lådan..för hon är som sagt lika pigg om inte piggare än vanligt o mår alldeles utmärkt. Springer som galen i snön o leker, äter bra o dricker bra, fin i pälsen som alltid osv Jag har svårt o tro att hon är sjuk, denna gång var det väldigt lite svullnad man såg det inte men eftersom jag klämmer på henne dagligen så kände jag det under all fluff som en fjording får på vintern..dom andra gångerna har det varit mkt kraftigare svullnad men det har även det gått ner på några dgr utan åtgärd...

Jag ska höra med min Equiterapeut hon är riktigt duktig, hon är utbildad även kinesisk läkekonst för häst så hon kanske har hört talats om detta eftersom ingen vet. jag pratat med har en aning..Hon är ju lite underlig mitt sto för hon får ju mjölk vid brunst osv osv

Du ska nog kolla med någon utbildad innan, ja, innan du börjar laborera själv, men det kan ju ha funnits ödem innan bara att du inte lagt märke till det eller att den varit mer jämnstor och då inte synts likamycket som efter vila.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 206
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hundhälsa Hej Jag har en hund av dvärgras som snart är 7 år. Idag upptäckte jag att han har två svullna knölar på sidorna av halsen som jag aldrig...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg