vätskeersättning subcutant

P

peligrozzo

Min ena hund har varit jätte dålig i magen under helgen, var hos vet. igår då hon tyckte att han var lite uttorkad så kunde vi ge vätska i nacken för att "inte reta tarmen" sas.
Dock så skulle en ny tjej ge honom detta och hon tyckte nog de va lite läskigt när huden i spändes åt så hon flyttade kanylen ett antal ggr och tillslut gavs det mesta av vätskan på sidan om nacken ner mot halsen, han fick en rejäl påse med vatten på halsen och under kvällen hade kroppen tagit hand om de mesta, men han har fortfarande ganska mycket vatten liksom hängandes i halsen, hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan kroppen tagit upp allt?

Det är ju en ganska stor hund och han har en del löst halsskinn och där nere hänger det....

Sv: vätskeersättning subcutant

beror på en hel massa saker, bla hur mycket vätska som gavs, blodcirkulationen i området, hur "spänt" området är mm mm. jag kan tyvärr inte säga någon exakt tid, men så länge hunden inte har ont eller visar tecken på infektion så är det ingen fara.

1 liter gavs och de va nog minst 400ml av dom som sattes i halsen, området där vattnet hänger e inte spänt alls tvärtom de är som att känna på en påse gele, och hurblodcirkulationen är just där vet jag inte men jag antar att de inte är så mycket som händer just där eftersom de bara e löst halsskinn, vätskan hänger liksom där nere en bit från själva halsen, svårt att förklara men hunden är av rasen Cane Corso och han har en del skinn på halsen och där nere hänger de, på sidan inte ner mot bröstet....

om vätskan sitter i "sladder-hud" lär det nog ta ett par dar, eventuellt även längre, innan det tagits upp. men som sagt: så länge området inte visar tecken på infektion så är det lugnt.

Tack, då får jag hålla lite koll på sladdret :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
619
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30