Vätskebalans vid tävling

proxygirl555

Trådstartare
Funderar lite hur ni andra gör vid tävling ang vatten till häst.

Hur får ni dom att dricka? Hur mkt dricker de?

Har en liten fundering kring min ena starthäst som totalvägrar att dricka vid start. Hon rör inte ens hinken. Har testat med koksalt, betfor, melass. Men inget passar för min lilla dam. Funderar lite på att ta en slang in i munnen för på detta sättet gillar hon att dricka hemme när man duschar henne. Men jag e rädd att det blir för mkt vatten på detta viset. Hur mkt e för mkt, o när ska jag sätta stopp för drickandet isf? Eller ska jag låta henne dricka tills hon inte vill ha mer?

Sv: Vätskebalans vid tävling

Funderar lite hur ni andra gör vid tävling ang vatten till häst.

Hur får ni dom att dricka? Hur mkt dricker de?

Har en liten fundering kring min ena starthäst som totalvägrar att dricka vid start. Hon rör inte ens hinken. Har testat med koksalt, betfor, melass. Men inget passar för min lilla dam. Funderar lite på att ta en slang in i munnen för på detta sättet gillar hon att dricka hemme när man duschar henne. Men jag e rädd att det blir för mkt vatten på detta viset. Hur mkt e för mkt, o när ska jag sätta stopp för drickandet isf? Eller ska jag låta henne dricka tills hon inte vill ha mer?
Jag har en kille som vägrar dricka. Efter loppet brukar jag stoppa in slangen i munnen så det blöts lite där i alla fall. Då bruka han dricka lite, eller jag ser att han sväljer i alla fall. Hemma har han alltid hink och när han startat så finns alltid två hinkar i boxen. Det är olika hur mycket han dricker vid olika starter.
gulan

Hur blir det om du ger han elektrolyter dagen innan och på morgonen...blir han inte törstig då?
Jag har en som är tvärsom, han kan sopa i sig en hel stor hink efter vämning om han får....känner mig riktigt elak när jag rycker hinken från honom efter 5-6 klunkar. Jag ger elektrolyter före o efter

Jag har en som är tvärsom, han kan sopa i sig en hel stor hink efter vämning om han får....känner mig riktigt elak när jag rycker hinken från honom efter 5-6 klunkar.
Varför rycker du hinken ifrån hästen?
Jag har alltid hört att hästar får ont i magen av att dricka mycket efter lopp, men jag förstår inte varför.
Själv avbryter jag aldrig en häst som vill dricka mycket vatten.
gulan

Hur blir det om du ger han elektrolyter dagen innan och på morgonen...blir han inte törstig då?
Jag har en som är tvärsom, han kan sopa i sig en hel stor hink efter vämning om han får....känner mig riktigt elak när jag rycker hinken från honom efter 5-6 klunkar. Jag ger elektrolyter före o efter

Vilken sorts elektrolyter använder du?
Ger du i maten eller i vattnet?

Vill inte kapa tråden, men har likanden problem med en häst. Eller många hästar som inte vill dricka. Men just en av hästarna har så svårt att skita när man är på tävling. Ibland skiter han inte förrens mitt i loppet, och då har han även problem med att sluta tätt och suger luft. Han värms två gånger och vi åker alltid i mycket god tid för att han ska hinna skita. Men icke då. Vad gör man åt ett sånt problem??

Varför rycker du hinken ifrån hästen?
Jag har alltid hört att hästar får ont i magen av att dricka mycket efter lopp, men jag förstår inte varför.
Själv avbryter jag aldrig en häst som vill dricka mycket vatten.
gulan

Jag vill inte han ska sopa i sig en hel hink efter värmningen...efter lopp får han såklart dricka så mycket han vill när han slutat blåsa....

Prova elektrolyter, det kan ju fungera. Vi har haft samma problem och också "provat" allt, och tyvärr fungerade det inget vidare för oss.
Vi gav däremot salt och Krafft spc groov, och på så vis lagrade hon en del vätska i kroppen, samt drack före avresa så hon klarade av kortare resor till bana, och gå lopp, hem igen och dricka hemma.

Men detta var som sagt inte optimalt och vi fick hålla oss till närliggande banor med korta reseavstånd, samt inte starta för ofta.

Men om din häst dricker i duschen är det väl jätte bra? Om hon får i sig lite efter värmning är det väl bara låta henne dricka så mkt som hon vill efter lopp?

Har du provat att ta med vatten hemifrån? vissa hästar är lite kräsna.
Lycka till!;)

Liknande trådar

Hästvård Har lite funderingar med er vad som kan vara felet. Slutade äta i tors kväll. inga tecken på kolik. vill äta men kan inte. Hon dricker...
Svar
13
· Visningar
2 240
Senast: mackan
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
Foder & Strö Min häst är lite kolikkänslig om han dricker för lite. Så jag har testat ett tag att blanda betfor i en stor hink för att få han att...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 779
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar