vätska i benen

Sv: vätska i benen

Jag har inte läst riktigt hela tråden. Men undrar lite över diskussionen om att dra slutsatser. Jag tror inte heller att en häst låtsas att vara halt för att slippa undan någonting. Men undrar samtidigt vad det är för skillnad på det beteendet och att lära sig att öpnna en boxdörr? Ett annat exempel är väl de försök man har gjort med olika djur som lär sig att hitta mat i labyrinter och annat. Det jag undrar över är nog egentligen hur en etolog förklarar den skillnaden?

Hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Jo, visst att hästar kan lära sig jättemånga olika saker både på gott och ont. Är ju motivationen som styr allt det.

Men alla etologer är ändå eniga om att hästar (och istort sätt alla djur) inte kan dra slutsater, det finns alltid en enklare förklaring till deras beteende som ibland kan verka uträknande. Har svårt att tro att detta är en slump. Tyckte det var jättetråkigt att höra när det var såhär, läste för första gången etologi på gymnasiet, men nu har jag även läst det på högskolenivå och man kan ju inte annat än tro på det.
Finns i alla fall jag varit med "en enklare" förklaring till varför hästarna reagerar och handlar som de gör.

Ett citat från en föreläsning om inlärning:

"In no case is an animal activity to be interpreted in terms of higher psychological processes, if it can be fairly interpreted in terms of processes which stand lower in the scale of psychological evolution and development"
L. Morgan

Jovisst, samtidigt så precis som någon annan påpekade, är frågan vad det är för skillnad att de reptilsnabbt kan lära sig att en visst beteende ger önskad belöning och beteendet te x är trycka med nosen på knappen med ett X på, och när de lärt sig det så klarar de det ÄVEN om knappen med X.et flyttas runt, och på ett betende där de om de gör en viss rörelse så slipper de ridning. Under förutsättning då givetvis att slippa ridningen är en stor belöning för den hästen.

Ser man generellt så är det ju mkt lättare att lära en häst få godis genom att trycka med mulen på X:et än att lära den att ridningen upphör om de gör en specifik sak. Men för en häst som upplever ridning som negativ och det 'lika mkt värt som godis' att slippa den, så vad är egentligen skillnaden, etologisk alltså..

Jag har ingen aning. Men just iom att de kan lära sig 'sparka på just den punkten' eller 'dra i den ändan av snöret' eller 'dra där samtidigt som man trycker utåt och tar huvudet åt sidan' för att komma ut ur en box. Där är ingen ren godismotivator, men precis som med 'tryck på X.et' är det en slump som ger belöningen första gången, och sen jobbar de på att göra om det.

Man kan ju se det i ren rörelseinlärning med. Om man lärt en häst att den får godis om en bugar, sen lär den att den får godis om den rör med huvudet vid golvet, och sen lärt den att den får godis om den ställer frambenen i kors. Så om/när du ska lära den att den får godis om den sitter sig, så är det inte ovanligt att hästen medan den försöker räkna ut vad du vill, dvs vad den ska göra för att få godis, raskt 'drar igenom' alla de käna sakerna för att få godis. Dvs i snabb följd buga, sätta nosen mot golvet och ställa benen i kors. Dvs den testar det som fungerat tidigare. Det här ligger olika nära för olika hästar, och är ju anledningen att man ska vara noga med att tänka efter före då man lär de trick då de kan börja använda tricken utan att man gett kommandot, för att tigga godis.

Så egentligen, är det någon skillnad på att en häst snabbt lär sig att 'om matte trycker så med benen, ska jag röra mig si', och att 'om jag linkar med mitt ena framben, så tar ridningen slut' (återigen förutsatt att få slut på ridningen är en motivator)

För en häst som inte vill bli riden, den har ju eg en helvetes mkt högre motivator att upprepa ett beteende som gav önskad effekt, än en häst som vill ha klapp och beröm av matte upprepar galopp som ett svar på galopphjälp. Där är det ju första gångerna också ur hästens synvinkel en slump som gjorde att signalen gav önskat beteende (vi hjälper dem ju genom att applicera hjälpen samtidigt som de faller in i galopp naturligt, eller fattar på en tidigare inlärd rösthjälp. Och det tar dem sällan mer än ett par gånger att begripa galopphjälpens grund, att galoppera. Även om timing och vilken galopp det blir behöver finslipas)

Det var ungefär det jag menade med mitt inlägg tidigare.
Man kan ju utveckla detta lite mer. Min häst är oerhört lyhörd och räknar ofta ut i förväg vad jag kommer att kräva av henne när jag rider på ridbana och tränar dressyr. Hon har dessutom börjat inse att ridpasset varar en bestämd tid och det verkar som om hon försöker räkna ut när det är dags att sluta. Då kan man undra om hon tänker och drar slutsatser eller ej. Jag tror visserligen inte att hästar kan "tänka" men undrar ändå hur man ska tolka hennes beteende.

Än en gång så tror jag fortfarande inte att en häst låtsas att vara halt. det är möjligt att den kan bete sig som du beskrev med din ponny men jag tycker definitivt inte att man ska tro det om hästen haltar.

nå, skall ta o berätta om vad det EGENTLIGEN handlar om i denna tråd, vad vätska i benen beror på....

nå, heppan är mycket bättre nu i alla fall, i måndags var hon ganska halt. onsdag nya skor (vet inte om det påverkade) torsdag halt men bättre och idag bara stel. måndag o torsdag sprang jag med henne på ridplan/ridhus med mjukt underlag, idag på parkeringen som är grusad, dvs hård.
mycket troligt är att hon antingen har sträckt sig, eller att jag på något sätt har överansträngt henne. den här ridplan är mycket mjukare, med djupare sand än den gamla, och nu när jag har börjat rida henne normalt efter igångsättningen i sommras så har det troligtvis tagit mer på benen. i samma veva fick hon även en ny hagkompis, så det har säkert varit vissa stirder även där

Jeg syns virkelig du skal ta hesten til klinik, hesten min var også halt i flere måneder. hadde ut vet som konstanterte 3grad halt, fikk beskjed om å la hesten vile,men han ble ikke bedre av å vile..
Dro til klinik og røntgade, hadde begynnende overbein rett under bøyesena foran på koden.noe som hadde gitt betennelse i bøyesena.
denne skaden hadde han gått så lenge med at kroppen hadde "gitt opp" å behandle den selv, så vi måtte manipulere kroppen til å tro at dette var en ny skade, så kroppen skulle begynne å lege den selv, samtidig som han fikk medisiner..
Han er forsatt bittelitt halt på bøyprov, men under 0,5 grad halt.
Bruker nå laser og BOT på han og han blir stadig bedre:)

OT:
Jeg er faktisk av den oppfatning av at hester kan fake halthet..grunnen til dette er at gamle hesten jeg trente hadde aldri vært syk eller halt.Jeg jobbet på en stall hvor jeg trente flere hester og fikk med meg en venninde for å ri hesten noen ganger.Til å begynne med var alt som normalt, men ettersom tiden gikk og "nn" hadde vært med og ridd noen ganger, ble ALTID denne hesten halt hver gang "nn" skulle hente henne i hagen..vi sjekket henne med ALT som kan sjekkes, ingen feil ble funnet.."nn" setter seg i bilen og reiser hjem, setter hesten ut i hagen og hesten traver som en dronning vekk fra oss.. ergo hun er halt fri..ok, tenker vi, tillfeldighet...
Noen dager senere kommer "nn" for å ri henne igjen, hesten er halt..."nn" reiser hjem,hesten er halt fri igjen.. får "nn" til å komme flere ganger, det samme skjer hver gang, hesten er halt...
Får istede "pia" til å komme ut for å være med å ri denne hesten, hesten er aldri halt, hverken i hagen eller på tur når "pia" kommer.
Men hver gang "nn" kom ble hesten halt, stod studerte hesten da "nn" kjørte in på gården, så fort hesten så bilen til "nn" ble hun halt på 1 sekund. så fort "nn" satte seg i bilen og reiste, var hesten halt fri..og dette skjedde kun de gangene "nn" kom..
Jo, så jeg tror bestemt at noen hester kan fake halthet, etter å ha studert denne hesten og hesten reaksjoner hver gang denne ene personen kom..

De där är inte att fejka, hästen har uppenbarligen ont av att gå på grus och vill hellre gå på gräs, vad är de för fejk med de? den har ju ont av gruset.

Jag tycker dom flesta hästar väljer att gå vid vägkanten hellre än mitt på gruset.
Min häst får gärna gå på kanten av vägen om möjlight finns istället för att gå bland de värsta gruset.

Sen att hästen passa på att äta är väl mer för att det finns gräs och du är inte uppmärksam.

Men hon gick ju tillbaka från hagen på gruset utan att halta!
Och hästar är mycket smartare en ni verkar tro att dom är,för hur tror ni annars att man kan lära en häst stegra sig,buga och lägga sig ner på komando,jag har lärt min häst att lägga sig ner när jag ska upp i sadeln (men bara på mjukt underlag)
Och beroende på gallor så säger vetrinären att det inte är någon fara så länge dom inte har ont eller haltar och så länge gallan är mjuk.

*kl*

Jag känner till en nordis som alltid blev halt när han skulle dra gödselkärran. Aldrig annars eller med andra kärror, men den var väl både tung och luktade illa tyckte han. Blev också magiskt ohalt så fort han släpptes ut i hagen igen. Kördes kärran fram innan han hämtades i hagen blev han halt så fort han fick syn på den, annars kom det när han spändes för.

Jag har själv haft en ponny som var helt gräslig på att lära sig via imitation och det räckte med att han såg något utföras en gång. Han lärde sig stänga av två olika sorters elaggregat bl a.

Att en häst lär sig att öppna en boxdörr brukar ofta komma av en slump.. Den minns då att den "puffade och pillade" på en viss grej och kommer vara där och puffa och pilla igen tills den lyckas få upp det en andra gång. Den behöver inte tänka så mycket för det..
För att fejka hälta måste de dels gå emot sin natur (de måste visa sig svaga och utsatta) samt följande beroende på situation:
Det är olika delar som diskuteras i tråden.. Dels påstår folk att deras hästar plötsligt börjar halta när de ska ta in dem från hagen för att slippa ridning.. En sådan grej tror jag inte alls på! Hästar har inget utredande tänkade på det viset, dom fungerar inte så. De kan inte koppla ihop många såna saker och "spela" halta för att de då vet att de lurar sin matte/husse.
Sedan att hästar börjat halta i början vid ridning.. Man kan fråga sig om det är stelhetshälta eller liknande.
Sedan att hästar råkat trampa på en sten under ridtur och verkligen blivit jättehalt och amtte varit tvungen att hoppa av och leda hem. Sedan har hästen (kanske till och med vid exakt samma ställe som den haltat till på förra gången) blivit halt igen, och matte måste hoppa av och leda hem den. Men denna gången var hsäten helt ohalt när den kom in i hagen igen.. Man kan fråga sig mycket.. Förknippade den stället med hälta? Trampade den faktiskt på något denna gången också, men att det gick över eftersom den fick en adrenalinkick när den skulle ut i hagen? Svårt att veta säkert. Allra minns vet jag, jag som inte ens känner dessa hästar..

Jag vet bara att det strider emot all forskning att hästar (och 99,999% av alla andra djur) ska kunna ha ett utredande tänkande. Mågna entusiaster som har velat bevisa detta, men det har inte gått. Jag hade också gärna sett det till att hästar är jättesmarta djur, för de är absolut de mest underbara varelser tycker jag, men de har sitt vackra i sitt sett att vara och leva.
"smart" är fel ordval, det går att lära hästar jättemycket, det vet jag.. har själv en mycket läraktig häst. Men hon "räknar inte ut" saker och ting på det vis som vi människor kan.

Till andra:
Såg att jag hade fler inlägg riktade till mig här nedan.., men hinner inte svara mer på ett tag.. Kanske finns "svar" i det jag skrivit ovan.. Tycker man rabblar mycket saker om, och om igen..

Senast ändrad:

Jag är helt med på det du skriver. Men trodde på ngt sätt att det fanns en skillnad på definitionen mellan detta att upptäcka saker av en slump och att tänka mer logiskt. Men det är nog jag som går vilse i tankarna.
Jag tror inte heller att hästar kan spela halta eller att de kan "tänka" som vi. Fast man vet aldrig....

Jo, men det jag menar.. Att det ÄR en skillnad på att upptäcka saker av en slump och att tänka mer logiskt (problemlösande, uträknande). Det anses ju till och med bevisat att det bara är människor, schimpanser och en och annan enstaka schäfer som lyckats tänka och räkna ut saker och ting.

Ser man generellt så är det ju mkt lättare att lära en häst få godis genom att trycka med mulen på X:et än att lära den att ridningen upphör om de gör en specifik sak. Men för en häst som upplever ridning som negativ och det 'lika mkt värt som godis' att slippa den, så vad är egentligen skillnaden, etologisk alltså..)

Motivationen finns i båda. Men det är DU som försöker framkalla beteendet genom att trycka ned mulen. Som i så många andra fall vill hästar vara oss till lags och vill göra rätt, då får den beröm vilket den vill ha.
Att själv börja halta och sen fatta att du kommer att hoppa av pga det betyder att det är hästen som framkallar ett beteende för att slippa någonting.

Jag har ingen aning. Men just iom att de kan lära sig 'sparka på just den punkten' eller 'dra i den ändan av snöret' eller 'dra där samtidigt som man trycker utåt och tar huvudet åt sidan' för att komma ut ur en box. Där är ingen ren godismotivator, men precis som med 'tryck på X.et' är det en slump som ger belöningen första gången, och sen jobbar de på att göra om det.

Man kan ju se det i ren rörelseinlärning med. Om man lärt en häst att den får godis om en bugar, sen lär den att den får godis om den rör med huvudet vid golvet, och sen lärt den att den får godis om den ställer frambenen i kors. Så om/när du ska lära den att den får godis om den sitter sig, så är det inte ovanligt att hästen medan den försöker räkna ut vad du vill, dvs vad den ska göra för att få godis, raskt 'drar igenom' alla de käna sakerna för att få godis. Dvs i snabb följd buga, sätta nosen mot golvet och ställa benen i kors. Dvs den testar det som fungerat tidigare. Det här ligger olika nära för olika hästar, och är ju anledningen att man ska vara noga med att tänka efter före då man lär de trick då de kan börja använda tricken utan att man gett kommandot, för att tigga godis.)

Försöker svara lite blandat till det ovan.. säg till om jag missat nåt..
Men det behöver inte vara godis som är motivation, det har jag aldrig menat...
Jag tricktränar själv min häst massor och använder mig mycket sällan av godis (damen gillar inte ens godis), för henne är det tillräckligt underbart att bara få beröm och klappar.
Ang. det med rörelseinlärningen.. Återkommer lite till det jag skrev ovan. I trickträning är det du som försöker framkalla ett beteende hos hästen, det är DU som tar intiativ. Vilket är det vanliga i ett förhållande till hästar eftersom det är du som är ledare, den ska följa dig.

Jo, att hästar själv "testar" olika trick innan det blir rätt har man ju själv sätt många gånger. Men det beror nog precis lika mycket på hur personen har lärt in tricken på hästen och hur många trick den kan.
När jag använder röstkommandon till min häst som innebär en dominant handling (stegring eller liknande) så är det som att hon alltid ifrågasätter sätter mig "får jag, är det okej?". Detta märks tydligt. Men hon tar inte till t.ex. spansk skritt bara för att "testa" om hon får beröm då, men hon har ju fattat att hon måste koppla rätt ord med rätt handling. Men åter igen, det är jag som tagit intiativet till rörelserna.

Motivationen finns i båda. Men det är DU som försöker framkalla beteendet genom att trycka ned mulen. Som i så många andra fall vill hästar vara oss till lags och vill göra rätt, då får den beröm vilket den vill ha.
Att själv börja halta och sen fatta att du kommer att hoppa av pga det betyder att det är hästen som framkallar ett beteende för att slippa någonting.

Nej, det är studier man gjort trycka på knapp X. Hästen har varit ensam i sin box. Människa har inte varit i närheten eller påverkat. Däremot har X varit den knapp som gjort att det ramlat ut pellets.

Så där är det bara hästens motivation att få belöningen (i detta fallet mat) som gör det. Dvs exakt samma mekanism som när de lär sig låsa upp boxdörrar eller likande. En motivator, en slump som ger önskad belöning, och hästen försöker upprepa beteendet för att få belöningen igen. Motivatorn är belöningen, ingen människas reaktion.

Och slippa eller få, det är grymt intessant tycker jag, rent generellt. Jag jobbar ju med inlärning, och OFTA inser man att man lurar sig. Där vi tror att en person gör någonting för att få en förstärkare som är X, så är det egentligen så att det som får personen att göra det är INTE förstärkare X, utan personen har en annan förstärkare, som vi inte ens sett.

T ex, jag ber en person räkna ut ett mattetal. Personen gör det, och får en chokladbit av mig, och sen rast. JAG tror förstärkaren och motivatorn är chokladbiten. Men i själva verket kan personen skita i chokladen egentligen, utan det är rasten och få stå och titta på när trafikljuset utanför fönstret växlar färg som är den personens förstärkare. Man brukar märka de där 'felkopplingarna' när man byter miljö.

Nu är det människor och jag menar inte att applicera det rakt av på hästar, utan bara att det generellt kan vara svårt att bedömma om det är en slippa eller en få som motiverar. Vi använder dessutom båda i träning av hästar.

Hästen som rymmer ur boxen, där kan man ju tycka det är ganska lätt att avgöra. Men är det det. Vill hästen komma ut (få) eller vill den inte stå i boxen (slippa). I realiteten är det ganska irrelevant att klyva hårstrån så, men u förlängningen ang inlärning är det viktigt. Nu hänger de i boxexemplet så samman att det är svårt säga vilket. Det ena ger det andra. Men om man t ex boxade hästen i ett ridhus. Dvs den kommer ut ur boxen (slipper), men vinner ingenting vad gäller mer stimulerande miljö, mat, kompisar, friskluft etc. Tar den sig fortfarande ur boxen så fort tillfälle ges, men sen står och snarkar i ett hörn i ridhuset, ja då är det mest troligt slippa boxen. Om den däremot går runt och letar obefintliga höstrån i ridhusbottnen, springer runt etc (dvs ett annat beteende än i box), då är det mest troligt få komma ut som är motivationen.

Vill hästen som fattar galopp på hjälp slippa trycket, få galoppera, ha beröm av matte, undvika spöhjälpen som den vet kommer om man inte hörsammar hjälpen, vara matte till lags på alla sätt som går eller vad är motivatorn där. Motivatorn kan dessutom ändras. I inlärningen kan motivatorn vara en sak, senare ändras till en annan, och ytterligare senare ytterligare en annan.

Så, det är ett hyperintressant ämne, men enligt mig är det lika farligt tycka 'klart det är så' som att 'klart det inte är så'.

Dessutom kan flera saker motivera samtidigt. Att både slippa och få. Om man 'ger' det ena, så räcker inte det för att beteendet ska upprepad. I halta för att få matte att sitta av och få gå hem och äta gräs, om vi antar det är ett inlärt beteende med motivator. Så det kan vara så att motivatorn är kombinationen. Om jag suttit av men lett vidare (dvs slipper matte) men inte gått hem, kanske hästen inte upprepat det. Om jag inte suttit av men ridit hem (dvs få gå hem och äta gräs) kanske hästen inte upprepat det heller. För bara en av motivatorerna skulle inte räcka. (Eller så hade båda räckt var för sig,d et blir ju teoretiskt spekulerande)

Försöker svara lite blandat till det ovan.. säg till om jag missat nåt..
Men det behöver inte vara godis som är motivation, det har jag aldrig menat...
Jag tricktränar själv min häst massor och använder mig mycket sällan av godis (damen gillar inte ens godis), för henne är det tillräckligt underbart att bara få beröm och klappar.

Oh ja, det är högst individuellt vad motivatorn är. Det är absolut inte alltid godis. Lika ofta är det beröm i någon form (verbal, fysisk etc), att undkomma ett tryck, som i sig ine behöver vara speciellt obehagligt, märkt väl. Eller att vara till lags. Det viktiga är eg bara att hitta just den individens stora motivator. Ibland är de väääldigt långsökta, ffa på människor, men djur förvånar de med =)

När jag använder röstkommandon till min häst som innebär en dominant handling (stegring eller liknande) så är det som att hon alltid ifrågasätter sätter mig "får jag, är det okej?". Detta märks tydligt. Men hon tar inte till t.ex. spansk skritt bara för att "testa" om hon får beröm då, men hon har ju fattat att hon måste koppla rätt ord med rätt handling. Men åter igen, det är jag som tagit intiativet till rörelserna.

Mm, och det är återigen individuellt. Vissa individer är mer benägna än andra att testa sig igenom repetoaren än andra. På samma vis som olika hästar är olika lätta att lära olika trick, beroende på deras personligheter. Och hur t ex 'orala' de har. En häst som rent naturligt har nära till orala beteenden och gärna drar, tar upp och plockar med saker är mycket lättare att lära att ta upp en flagga från marken och 'vifta' med än en häst som i princip aldrig naturligt visar orala beteenden.

Ett icke människoinlärt ex, men nämnda ponny bodde över 20 år med en notorisk krubbitare. Han bet aldrig nånsin, tuggade inte ens trä. Sen levde han i 3 veckor med en notorisk boxsparkare. Efter en vecka började han sparka i dörren. Den ponnyn var dock väldigt mycket för att krafsa på och med 'fötterna' undersöka saker, och väldigt lite för orala beteenden.

Min arabvalack (fö han som sparkade upp boxen) bodde i många år med boxsparkaren utan att ta efter alls. Däremot var han väldigt oral i sitt beteende, och skulle mycket väl kunnat apa efter ett gnagbeteende om han bott med krubbitare exvis.

Så hur de är i grund och botten, både om de oftare anv ben än mun, hur villiga de är att vara till lags, hur mkt de 'frågar' etc spelar in ang hur mkt de använder tricks 'oönskat'. Är man kunnig är det ju sällan problem, problemet brukar bli när mer okunniga personer lär in trick.

Håller med dig om att ämnet är högst intressant med djurs beteende och varför de väljer att göra si eller så!

Jag hade lite bråttom i mitt senaste svar till dig och har tyvärr det också nu (brukar itne fastna i trådar här) så jag ber om ursäkt.. Misstolkade totalt vad du menade med att hästen drar ned mulen till marken. Jo, det stämmer att såna studier har gjorts. Till och med sådana studier har gjorts på hönor.
De har varit instängda i burar och fått "lära sig" att de måste picka på en knapp flera hundra gånger (minns inte hur många) för att få buren att röra på sig (åka över till en annan sida). Den hönan är alltså beredd att ebtala hundratals pickningar bara för att få göra en "utflykt".. Finns egentligen ingen förklaring till varför, eller? Den kanske helt enkelt inte hade någonting annat att göra i sin bur.
Samma sak med en häst i en box. Skillnad dock med att häst är häst och ingen höna =)

Chansen är mindre att X:et skulle fungera lika bra i en hage där hästen har kompisar elelr är sysselsatt på anant vis. När man rider en häst är den ju oftast (förhoppånignsvis) koncentrerad på det man ber den om, och inget annat (ett och anant spöke i diket också kanske).

Du har SÅ rätt i att det mycket sällan är själva belöningen (oftast godis) som får någon att vilja göra något. Det är ju oftast det att man/de vet att får rast (göra vad de vill) när man är färdig.

*Börjar känna vi kapar tråd för mycket.. Jag drar mig nog ur här.. Men PM finns om intresse finns*

Jo, risken är att vi totalkapar tråden.

Men ang X med kraftfoderbelöning. En viss ponny här skulle nog få skavsår på mulen även i hagen :devil:

Och personen vi feltolkade förstärkaren för, är extremt 'matmotiverad' eller hmm, matintresserad annars (och stjäl till och med mat & godis). Och det det 'tjatades' om var 'när får jag min chokladbit'. Men det var inte för 'jag vill äta choklad', utan 'ge mig chokladbiten så jag får titta på trefikljusen'. Har ett helt batteri med sådana där, viss ganska enkla (som choklad vs trafikljus), andra tog det år att lista ut den extremt långsökta förstärkare som fanns, långt ifrån de vi trodde på.

Men, vi ska nog sluta kapa tråden, och starta en ny om vi ska diskutera mer, men även en ny tråd riskerar nog att bli 'två fascinerade inlärningsnördar spekulerar' *S*

jag hoppas innerligt att du skojar :eek: för det kan dom inte... en halt häst haltar pga. smärta. en häst har inte förmågan att "räkna ut" utan lever i nuet.

*Tänker högt*
Jo, en häst lever i nuet, men en häst som lär sig att öppna boxdörren gör ju det igen, och en häst som upptäcker att "om man vägrar på ett hinder flera gånger" gör det ju igen. Så varför skulle en häst som upptäcker att man slipper om man haltar INTE göra det igen?

därför att en häst som haltar har ont och ska inte ridas, då kan den knappast lära sig att hälta gör så vi slipper arbete - snarare att smärta gör att vi slipper arbete :angel:. på en halt häst är det ju smärtan som utlöser hältan.

en häst som vägrar gör ju det av en eller annan anledning, inte för att "vara olydig" utan snarare för att ryttaren gjort fel, lagt hästen fel eller gått för fort fram, eller att det gör ont att hoppa osv.

att en häst som står och har tråkigt lyckas pilla upp boxlåset ser inte jag som samma sak, även om den lärt sig att den kommer ut ur tråkiga boxen om man biter lite här och där osv. slump första gången och därefter inlärt. ridning ska väl ändå inte vara tråkigt för hästen, lika lite som för ryttaren.

*Tänker högt*
Jo, en häst lever i nuet, men en häst som lär sig att öppna boxdörren gör ju det igen, och en häst som upptäcker att "om man vägrar på ett hinder flera gånger" gör det ju igen. Så varför skulle en häst som upptäcker att man slipper om man haltar INTE göra det igen?

Jag måste hålla med dig!
varför skulle den inte göra det om den visste att det hjälpte.

min häst och även svägerskans häst är jätte duktiga på att fejka sig halta då dom ej alltid vill ha motion. så jo hästar kan visst fejka sig halta.

Det där var det mest patetiska jag hört i hela mitt liv, ursäkta om det låter elakt. Jag tycker ni inte ska ha egna hästar om ni inte förstår bättre. En häst kan inte tänka så många steg framåt om konsekvenser av sina handlingar för att komma på något sådant. :crazy::mad:

Att lära sig öppna boxdörren är ju något helt annat. Om du skulle göra så att du kastar dig av hästryggen första gången hästen råkar linka till och upprepar det ett antal gånger skulle du teoretiskt sett kanske kunna lära en häst att linka fram fär att få gå hem, men det är otroligt långsökt att hästen kopplar en tids vila till att den gick ojämnt, snarare i så fall till att det den kände när den fick vila var att det gjorde ont.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb