vätska i benen

Sv: vätska i benen

Men jag tror återigen att det inte räcker med att en häst EN gång förknippa (en sann) hälta med att slippa arbete och sedan upprepa detta. Förekommer ju bara inte att en häst kan koppa någonting så snabbt!

Åh, nog kan de det alltid!

Under en boxvila, när min arabvalack blev lite upprörd så lyckades hansparka till en stolpe så att dörrlåset åkte isär och dörren öppnades.

Nästa dag stod han ihärdigt och hamrade på stolpen. Visst, det tog honom ett par gånger att fatta exakt VAR den svaga punkten var. Men han fattade direkt efter EN gång (som var en slump dessutom) att det gick att ta sig ut ur boxen genom att sparka på stolpen. Efter tre gånger hade han lärt sig exakt var han skulle kicka till den med.

Det tog honom LÄNGRE tid att fatta att pappa bultat fast stolpen så tricket inte längre fungerade.

Jag kan ge hur många exempel som helst på hästar som - OM MOTIVATORN ÄR TILLRÄCKLIGT STOR - efter en gång inser ett samband mellan handling och effekt. T ex sparka - komma ut. De förstår ju inte exakt hur, men de är tillräckligt smarta för att kunna koppla sparka - dörr öppnad. Även om det tar ett par ggr till att finslipa tekniken.

Samma sak de av mina som lärt sig knyta upp knutar eller låsa upp boxlås. När de en gång lyckats, ofta av slup, så får man byta knut eller låstyp, för sen är det hopplöst.

Den här ponnyn som la sig etc. Han största motivation i livet var att äta. Det fanns ingen konkurrens, mat var den i särklass största motivatorn i hans liv. Allt som ledde till att han fick äta var en jackpot i hans värld. Så för honom räckte det med en gångs göra så - få gå hem och äta. På samma sätt så allt man kunde godisbelöna lärde han sig reptilsnabbt. Sådant men fick belöna på annat vis tog längre tid. Det fanns dessutom inget annat i ridningen där han själv kunde styra att NU går vi hem.

Dock så anser jag att hästar som lär sig exvis fejka en hälta är extremt få, så jag menar inte att det är vanligt.

Strider ju mot deras natur att visa hältor dessutom, många försöker snarare visa sig friskare än vad de är. Min häst är ett toppexempel på det, vilket inte alls är bra! Hon har gått igenom veterinärbesiktningar innan hopptävlingar och sedan kunnat hoppa inne på tävlingsbanan (men med någort annorluna psyke, dock inte varit oren) så henne får man verkligen se upp med!

O ja, absolut. Och den kategorin är ju mycket, mycket vanligare.

Om en häst skulle kunna lära sig att det är ett sätt att slippa undan är det nog ytterst få individer som är sällsynt "smarta" och har ett beteende som strider mot det naturliga.

Helt enig med dig, det är extremt få hästar som gör det. 99.99% av de som påstås göra det har nog full anledning för sin hälta och fejkar inte.

Ponnyn jag hade gick iofs emot de flesta instinkter om det fanns en matvinst. Han gick uppför trappen och in i KÖKET flera gånger om man inte passade honom (han gick lös på gården). Han åt dessutom allt som 'satt löst', inkl skinka, sill och leverpastej. (Han var kraftigt vanvårdad som ung, levt under kraftig svält sina första två år i livet, vilket antagligen var anledningen till den livslånga, extrema matfanatismen)

Men, som jag vill får fram.. Kanske det kan förekomma i FÅ fall, men då (precis som du säger) att det känner under ridningen att det blir jobbigt och vet hur den kan slippa. Aldrig att den skulle börja så redan i hagen!

Nej, sånt tänkande har de ju verkligen inte. Och vad som är VIKTIGT, och inte speciellt smickrande för ryttaren, är att man måste tänka på att en häst som tar till såpass 'drastiska' metoder som att lägga sig eller att fejka hälta, den AVSKYR verkligen ridningen som PESTEN. Jag hade dock inte så vida vyer när det begav sig, men IDAG om jag hade träffat på honom idag hade han fått bli körhäst och bara körhäst (då la han sig aldrig nånsin, och aldrig nånsin nån fejkhälta heller), och slippa ridningen. Iofs blev han med åren (mattes ökade kunskap måhända..) en trevlig ridponny med, utan olater, lägga sig, fejkhälta etc.

Samtidigt så är det inte ovanligt med hästar som avlivas på grund av hältor utan att de hittar något fel. Hästarna kan vara röntagde, ultraljudade, obducerade (med noggrann koll på nerver och leder) utan att hitta något av betydelse.

Med andra ord.. Bara för att de inte hittade något fel på den stackars ridskolehästen är inte det samma sak som att den är frisk.

Var i hela världen får folk ideer att rida halta hästar?!?!

Nu är de ju så med denna ridskolehästen att den är tokfräsch nu och har varit hela tiden sen dess, är såld till privatryttare och tävlar och håller på.
Så nej efter att dom forstatte att rida så har den varit fräsch och det är ganska många årsen nu.

Så de va inget fel på den hästen. Däremot kanske de är som jag skrev att hästen hade ont dom första gångerna och dom tog ut hästen och att hästen sen av vana fortsatte även när smärtan inte va där längre, de va ju knappast så att det va andra dan dom fortsatte rida, dom hade hållt på att ta ut hästen i några veckor innan.

Sen att dom fortsatte rida på hästen trots att den haltade så slutade hästen halta efter något/några varv bara. Självklart hade dom tagit ut hästen från lektionen om den inte slutade halta men nu gjorde den de och sendess ingen som helst tecken på hälta.

Dom gjorde dessutom såhär efter några veckor med vila och vet. koller. Hästen va inte halt varken i hagen eller när dom ledde den heller, enbart när dom red den när det hade gått runt en kvart.

Du menar att dom skulle hellre tagit bort en frisk häst som slutade halta såfort dom fortsatte att rida? Bara för att det kanske satt psykiskt på hästen?
Jag skriver ju att hästarna inte bara kommer på en dag utan anledning att börja halta för skoj skull och se vad som händer, man ska alltid kolla upp de.

Senast ändrad av en moderator:

t
o som hon fjantade sig ner till plan (är nedförsbacke dit) hon trava, ville ut i terräng, jag fick stanna upp henne, hon trava runt mig i cirklar, o bara fjanta sig.
sen, när vi kom in i manegen o ja sku testa att trava med henne, halta hon. vi såg ingnenting på utsidan, men som hon höll på var det kanske lite svårt.

Det kallas adrenalinkick. Hon blir uphetsad av att få komma ut och röra på sig så hon får en våg med adrenalin i kroppen som bedövar hältan.

Åh, nog kan de det alltid!

Under en boxvila, när min arabvalack blev lite upprörd så lyckades hansparka till en stolpe så att dörrlåset åkte isär och dörren öppnades.

Nästa dag stod han ihärdigt och hamrade på stolpen. Visst, det tog honom ett par gånger att fatta exakt VAR den svaga punkten var. Men han fattade direkt efter EN gång (som var en slump dessutom) att det gick att ta sig ut ur boxen genom att sparka på stolpen. Efter tre gånger hade han lärt sig exakt var han skulle kicka till den med..

Jo, den typen är vanligare, och den har jag många exempel på också. Som hästen råkat lära sig av slumpen. Men den "kopplingen" är ju enklare, i ditt fall:
"Spark = fri"

När en häst skadar sig och börja halta är "AAAJ" det första den får i huvudet. Att du hoppar av och leder hem den är nog mer förknippat med smärtan än själva orsaken till uppkomsten av den.

Svårt att förklara riktigt hur jag menar.. Men dessa två exempel är helt olika och viktiga att hålla isär, enligt mig..
I det senare fallet sker kopplingen i fler steg.

Helt enig med dig, det är extremt få hästar som gör det. 99.99% av de som påstås göra det har nog full anledning för sin hälta och fejkar inte...

Joo, precis.. så man blir ganska rädd när så många här inne säger att de fejkar!! :eek:

Nej, sånt tänkande har de ju verkligen inte. Och vad som är VIKTIGT, och inte speciellt smickrande för ryttaren, är att man måste tänka på att en häst som tar till såpass 'drastiska' metoder som att lägga sig eller att fejka hälta, den AVSKYR verkligen ridningen som PESTEN. .

Precis vad jag tänkte tillägga i ett tidigare inlägg... Då är det något annat som är mer eller mindre allvarligt fel istället.

Du menar att dom skulle hellre tagit bort en frisk häst som slutade halta såfort dom fortsatte att rida? Bara för att det kanske satt psykiskt på hästen?

:confused::confused:
När sa jag det?!

Så, om jag förstår dig rätt, kollades hästen aldrig upp för hälta även när den VAR halt? (för nu sa du ju själv att den trodligen var halt de första gångerna)..

citerar mig själv då:
Dom kollade igenom hästen och allt men hittade aldrig nåt

Visste inte att man behövde skriva att den kollades igenom av vet. utan trodde de va självklart när hästen haltar att man gör de.

Sen skrev jag ju också varför jag trodde den haltade, att ja trodde den halta efter en kvart jämt just för att den kanske hade ont då i första början och sen att det antingen blev en vana eller att hästen faktiskt utnyttjade att den fick komma in i stallet vet jag inte. Men någon annan anledning kan jag inte se.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte självklart att alla kollar upp det... bara den här tråden är ju ett exempel på det...

Sen är det ju inte ovanligt att vissa hästar har en "orenhet" i början av träning. Har varit med vid vet. besiktningar bl.a. och assisterat.. då hästar sprungit orent och vet. sagt till dom att de ska leda runt och eventuellt longera lite för att sedan komma tillbaka med hästen. I dessa fall har de nästan alltid varit rena sedan.
Dessa klassades itne som halta, utan hade en stelare gång (ofta äldre hästar som stått uppställda i transport länge, går säkertutmärkt att jämföra med en ridskolehäst där många står i spilta och/eller få komma ut i hagen mycket sällan).

Sen läste jag att du skrev att de hade kollat hästen men inte hittat något.. Men det framgick inte om de hade kollat när hon haltade "på riktigt" eller om det var när hon "hade lärt sig att fejka"..
Var det jag udnrade över..

Tvivlar inte på att hästen är frisk och tävlar idag, absolut inte!

Dom kollade igenom hästen strax efter första hältan, dom red den inte efter de utan åkte direkt till klinik och då var hästen fräsch där med. Antagligen så hade hästen trampat snett eller nåt som gick över fort trodde dom, någon annan anledning hittade dom inte.

Jag vet att många hästar är stela i början av ridpass men denna hästen va inte sån, dom hade haft hästen i ridskolan i många år innan och aldrig visat någon orenhet, de är därför de är så konstigt, och hästen har inte visat någon orenhet efter de att dom helt enkelt bara red på och såg vad som hände och hästen slutade ju.

Men inte sagt att de är så man ska göra men har man provat allt annat och hästen är fräsch annars överallt så får man ju testa allt, skulle hästen ha ont skulle den ju fortsatt halta även dom andra gångerna dom red i fortsättningen.

Men klart de inte är vanligt att hästar håller på såhär, det är nog väldigt få hästar som rent haltar för att slippa någonting och ingenting man ska tro de första man gör när hästen haltar.

När en häst skadar sig och börja halta är "AAAJ" det första den får i huvudet. Att du hoppar av och leder hem den är nog mer förknippat med smärtan än själva orsaken till uppkomsten av den.

Svårt att förklara riktigt hur jag menar.. Men dessa två exempel är helt olika och viktiga att hålla isär, enligt mig..
I det senare fallet sker kopplingen i fler steg.

Absolut. Jag skulle som jag skrev tro att det första gången det hände var ett stentramp eller liknande. Dvs ett AJJJ, men som var snabbt övergående. Men innebar att matte satt av (vinst), man fick gå hem (vinst) och gå ut i hagen och äta gräs (vinst). Jag tror inte om han t ex vrickat sig kraftigt, 'ajjat' sig hela vägen hem, att han hade haft 'tid' eller 'fokus' nog att göra någon koppling till gå hem. Men jag minns att han haltade till kraftigt på ett framben, och fortsatte halta lika kraftigt tills jag hann sakta av, jag kollade efter sten i hoven men nej, och började leda honom hem. Minns inte exakt hur länge han linkade på hemvägen, men inte hela vägen, och helt ren när han kom hem, så mst troligt något som gjorde ONT, men var snabbt övergående. Typ stentramp eller liknande.

Jag minns inte HELT säkert, men jag har för mig att när det sen hände igen, så det var inte ridturen efter, men några turer senare, men att det var nästa gång jag red förbi samma ställe. Där KAN det ha berott på att hästen förknippade stället med att det skulle kännas AJ, haltade, och fick sin 'trippelvinst' igen.

Men som sagt, inte helt säker det var på samma ställe, men har för mig det. Senare blev det lite här och där som sagt.

Boxlås etc tog jag upp bara som protest mot att de inte kan lära sig på EN gång. Tolkade dig som att du menade det generellt.

Senast ändrad:

Joo min häst fejkar faktiskt okså ibland,men hon har slutat med det nu för att hon vet att det inte hjälper,
för gjorde hon det för att hon vistte att hon fick gå på gräskanten istället för på grusset ifall hon var öm i hovarna.
så då kunde hon gå och halta bara för att få gå till gräset och äta...
men när man tar henne tillbaka från hagen på gruset så halta hon inte för då visste hon att hon skulle få mat när hon kom in...hehe:D

förresten berroende på gallor m.m min häst fick nyligen en galla på
frambenet (knät!)
hon har inte ont elle något sånt men den finns där och den är halv mjuk...jag tror att hon fick den lite efter att hon och jag skritta ut i skogen första gången så antagligen av överansträgningen,
men hur får man bort den?!
nån som har något bra tips?
jag lät henne vila i tre veckor,men det hjälpte inget så jag började motionera henne lätt igen.
(hon är rätt så tjock okså...men jag jobbar på det)
Hjälp!:confused:

Joo min häst fejkar faktiskt okså ibland,men hon har slutat med det nu för att hon vet att det inte hjälper,
för gjorde hon det för att hon vistte att hon fick gå på gräskanten istället för på grusset ifall hon var öm i hovarna.
så då kunde hon gå och halta bara för att få gå till gräset och äta...

De där är inte att fejka, hästen har uppenbarligen ont av att gå på grus och vill hellre gå på gräs, vad är de för fejk med de? den har ju ont av gruset.

Jag tycker dom flesta hästar väljer att gå vid vägkanten hellre än mitt på gruset.
Min häst får gärna gå på kanten av vägen om möjlight finns istället för att gå bland de värsta gruset.

Sen att hästen passa på att äta är väl mer för att det finns gräs och du är inte uppmärksam.

förresten berroende på gallor m.m min häst fick nyligen en galla på
frambenet (knät!)
hon har inte ont elle något sånt men den finns där och den är halv mjuk...jag tror att hon fick den lite efter att hon och jag skritta ut i skogen första gången så antagligen av överansträgningen,
men hur får man bort den?!
nån som har något bra tips?
jag lät henne vila i tre veckor,men det hjälpte inget så jag började motionera henne lätt igen.
(hon är rätt så tjock okså...men jag jobbar på det)
Hjälp!:confused:

Du låter inte särskillt seriös..

Det förefaller lite troligare att hästen kan börjat halta på samma ställe igen.. för då kommer en koppling till in,
Att han förknippar själva det stället med just smärta... och att bli ledd hem.
Men att sen förknippa att det är p.g.a. smärtan som han blir ledd hem, det är definitivt mer sällsynt. Än mer sällsynt att själv börja "leka" och komma undan med detta.

Jo, kan förstå att det misstolkades, men visst som sagt, det har jag med upplevt många gånger att de kan lära sig saker och ting på EN gång. Både bra och inte bra :p

Jag ska inte yttra mig om något jag inte har sätt med egna ögon.. Men kan säga såhär.. Jag om jag bara hör meningar om "min häst fejkar" vägrar jag tro på det till jag blir överbevisad.
Det är till och med så illa att jag inte vill skriva att det förekommer (även om jag själv hade märkt det någon gång), då börjar väl folk tro det och "jaha.. men då kanske min gosse itne är halt egentligen" och så är rullen igång.

Har varit med om hästar som har ömmat på grus, dragit sig in till gräskanten och sedan börjat äta.. Men att de har "fejkömmat" är inte fallet, enligt mig.

Ang. ditt andra inlägg.. Du får posta en egen tråd om du vill ha svar på så mycket frågor.. Känns som TS tråd redan blivit tillräckligt nedsmutsat med annat, men det din hästs problem hör definitivt till en egen tråd.

Jag ska inte yttra mig om något jag inte har sätt med egna ögon.. Men kan säga såhär.. Jag om jag bara hör meningar om "min häst fejkar" vägrar jag tro på det till jag blir överbevisad.
Det är till och med så illa att jag inte vill skriva att det förekommer (även om jag själv hade märkt det någon gång), då börjar väl folk tro det och "jaha.. men då kanske min gosse itne är halt egentligen" och så är rullen igång.

De va inte vet. som sa att hästen fejkar, och jag tror inte hästen fejkar heller utan att de sitter psykiskt att efter ett litet tag i början av traven så gör de ont, sen om man vill kalla de fejk eller inte är en annan sak, det får man tro vad man vill om men nånting psykiskt gjorde att hästen efter en stunds ridning haltade och slutade inte förren man struntade i den.
Sen red dom ju inte en hel lektion med halt häst utan hästen slutade ju halta efter nåt varv bara och aldrig haltat efter de.

Sen märker man ju, en halt häst som är öm eller oren blir inte bättre av att fortsätta bli riden, den fortsätter antagligen halta då och blir inte frisk.
Så man bör märka ganska fort om hästen har ont, slutar den inte halta direkt så är det nåt annat.

Det förefaller lite troligare att hästen kan börjat halta på samma ställe igen.. för då kommer en koppling till in,
Att han förknippar själva det stället med just smärta... och att bli ledd hem.
Men att sen förknippa att det är p.g.a. smärtan som han blir ledd hem, det är definitivt mer sällsynt. Än mer sällsynt att själv börja "leka" och komma undan med detta.:p

Fast jag tror inte det var en sammanknippning att det var pga smärtan. Utan pga den specifika rörelsen. Allt blir ju bara tro, men ägnat en del funderande nu i vuxen ålder åt det där. Och den enda 'hållbara' teori jag kan komma på är att han klev på en sten/dylikt, det gjorde ont under en mkt kort stund, några steg. Men att han linkade några 'extra steg'. Gång två om den var på samma ställe som jag har för mig, linka pga 'kan göra ont', och sen insätt att rörelsen linka innebär att man får gå hem.

Det var btw aldrig några 'nyanser' i hältan, utan den var av samma grad varje gång, dvs rejält linkande. Dvs ett 'upprepat beteende' om man så vill.

Men som sagt, bara han vet vad det var för mekanism som satte igång det hela egentligen, jag kan ju bara tro.

Men absolut att bara ett absolut fåtal som drar slutsats och börjar använda det medvetet för att komma undan. Han är den enda jag mött. Visst har jag haft hästar som varit halta en dag men inte en annan, halta på bortväg men inte hemväg, halta på 'tråkiga vägen' men ohalta på 'roliga vägen' etc. Ingetdera fall har det varit en fejkhälta, utan ett högst reellt problem, som gett till och från problem. Och i fallet halt på tråkig väg alt bortåt men ohalt hemåt var det helt enkelt så att när det blev roligt övertrumfade det det onda, även fast onda hela tiden fanns där.

Om det sitter psykiskt ser jag som en annan sak. Att en häst kan vara halt psykiskt känns mycket mer troligt än att den mevetet skulle fejka!
Har själv ett exempel på liknande, men rörde sig om hosta istället för hälta.
Hästen hostade ALLTID ett par gånger i första traven (observera, bara första) när han reds/longerades på ridbana, ridhus (oberoende av damm eller inte.. Kunde ligga snö på ridbanan). Om man släppte honom lös i ridhus/ribana så brallade han omkring och hostade aldrig, det gjorde han heller inte i hagen.
Om höet var dammigt hostade han aldrig av det. Bara just första gången vid ridning. Skedde aldrig i skogen heller.

Gjordes utredningar på det där.. Först trodde vet. att det var pga. att ah böjde halsen lite (trycker lite på struphuvudet), men kvittade om man hade helt långa tyglar osv..

Vi hittade ingen annan förklaring än "högfärdshosta" som vet. kallade det. Men trots alla utredningar kan man aldrig bli 100% på att det itne var något "ritkigt" fel någonstans.

Återgien.. Denna hästen fejkade inte. Kan köpa att det satt psykiskt på honom, men aldrig fejk.

Så, ska vi sluta smutsa ner tråden?! :crazy: tror ändå den håller på att dö iofs..

Jo, visst att hästar kan lära sig jättemånga olika saker både på gott och ont. Är ju motivationen som styr allt det.

Men alla etologer är ändå eniga om att hästar (och istort sätt alla djur) inte kan dra slutsater, det finns alltid en enklare förklaring till deras beteende som ibland kan verka uträknande. Har svårt att tro att detta är en slump. Tyckte det var jättetråkigt att höra när det var såhär, läste för första gången etologi på gymnasiet, men nu har jag även läst det på högskolenivå och man kan ju inte annat än tro på det.
Finns i alla fall jag varit med "en enklare" förklaring till varför hästarna reagerar och handlar som de gör.

Ett citat från en föreläsning om inlärning:

"In no case is an animal activity to be interpreted in terms of higher psychological processes, if it can be fairly interpreted in terms of processes which stand lower in the scale of psychological evolution and development"
L. Morgan

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb