Våtdräkt vid simning

yamyam

Trådstartare
Jag har funderat på att överge simhallen under sommarmånaderna och simma utomhus istället nu när jag faktiskt bor vid en sjö. Men för att jag ska palla att vara i ett tag gissar jag att våtdräkt kan vara en bra idé.

Någon här som använder det och vill komma med lite tips? Vad man ska tänka på vid val av våtdräkt, material, märken.. ja ni fattar. :)

Jag simmar mycket ute i våtdräkt, tills vattnet blir en bit över 20 grader i alla fall. Inom triathlon är det våtdräkt som gäller i de flesta tävlingarna.

Om du är lite ovan simmare behöver du en lite tjockare våtdräkt, är du riktigt van kan du ha en tunnare. Den tjockare våtdräkten ger bättre flytkraft, till benen inte minst.

Simmar du bröstsim eller crawl? Bröstsim med våtdräkt tycker jag personligen är svårare, men kolla med tillverkarna, det finns speciella dräkter för bröstsim. Har du möjlighet så be att få provasimma med några olika så du hittar en som passar. De flesta försäljare brukar ha demodagar då man får provsimma olika.

Dräkten ska sitta tajt, men ha rörlighet i axlarna ffa. Den ska också sitta fint runt halsen så du inte drar in massor med vatten medan du simmar. Det bara bromsar.

Det finns halvlånga våtdräkter också, som swimrunfolket brukar använda.

Sen är det viktigt att du är försiktig när du har på dig den, många många river hål i dräkten vid första påtagningen...! Inga naglar mot materialet t.ex.!

Köp också gärna en sån där liten orange boj som släpar omärkligt bakom dig i ett snöre, så båtfolket ser dig...!

Jag har nu bladdrat forbi den har rubriken flera ganger och varje gang laser jag, "Våldtäckt vid simmning" 😳

Um... vet inte riktigt hur jag tanker dar :cautious:

• Gilla
Reactions: MCP
@Lena Furberg Hur kallt kan vattnet vara när man använder en simvåtdräkt?
Jag hoppar inte gärna i om det är under 16 grader, men man kan simma i betydligt kallare vatten. Värst är det för ansikte/huvud samt händer och fötter eftersom de sticker ut så att säga. Man kan ha neoprenluva, handskar och simskor på :-) Och så beror det ju på hur långt man tänker simma. Min man simmade från Alcatraz i 12-gradigt vatten, 2,5 km men han är snabb....!

Jag hoppar inte gärna i om det är under 16 grader, men man kan simma i betydligt kallare vatten. Värst är det för ansikte/huvud samt händer och fötter eftersom de sticker ut så att säga. Man kan ha neoprenluva, handskar och simskor på :-) Och så beror det ju på hur långt man tänker simma. Min man simmade från Alcatraz i 12-gradigt vatten, 2,5 km men han är snabb....!
Då är det som jag misstänkte, att det ändå behöver vara ganska varmt i vattnet. Jag har en gammal semi-dry dykdräkt som jag använde innan när jag windsurfade och den skall funka att dyka vintertid med men jag tycker det är kallt som fanken alla årstider utom på sommaren trots att den är mycket tjockare.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 459
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 320
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info