W

weeh_

Vad har ni för erfarenheter av vaselin till terrängprovet? From. vilken klass anser ni det nödvändigt att börja använda det? Vad för slags vaselin (märke?) använder ni er utav och vad kostar detta? Stor/liten burk? Tacksam för svar! :bump:

Sv: Vaselin!

Vi använder det väl i tvåstärningt iaf. Tycker det är lite "overkill" att ha det i *.
Men det skyddar ju mot att de får småsår när de hoppar häckar samt hindrar blödning lite, så har man en häst som lätt får sår kan det ju vara bra ändå. :)

Kommer inte ihåg märket och vet inte vad det kostar :angel:

Jag såg en ponny som hade det i debutant.. lite överdrivet tycker jag iaf..;)

Varför är det överdrivet att ha det i lägre klasser, är det inte en enkel metod som minskar risken för skador??
För det är väl inte skadligt att använda? Det måste väl vara upp till var och en :confused: :confused:

Hästarna behöver ju knappast ta i så att det blir blåa i låga klasser...
Tja har man pengar över och vill lägga dem på vaselin så visst - det skadar ju inte.

TS:
Jag har ridit upp till **, har fortf. inte sett ngn anledning att använda.
Vet att vissa har det i typ lätt klass, men jag tycker att det är att ta i...

Det är inte skadligt men det fyller heller ingen direkt funktion så åtminstone jag undviker det gärna eftersom det är äckligt.

Är det svårt att tvätta bort?? Jag menar det borde ju itne vara vattenlösligt, eller?? Det är ju trots allt vaselin. :)

Är det svårt att tvätta bort?? Jag menar det borde ju itne vara vattenlösligt, eller?? Det är ju trots allt vaselin. :)

Det finns olika sorter. Den vi använder är rel enkel att tvätta bort. Den heter "Hindercreme". Finns ju alltid en risk att man får lite på tygeln och det är INTE så bra. ;)

Hanna använder det om det finns rishinder i * och alltid i ** klasser. Beror lite på hur hästen hoppar. Dock vill man ju att de ibland ska "droppa" ner i tex ett nerhopp och då kanske det gör nytta.

Hur e de me kylbalsam då när e de befpgat att börja använda de?

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
669
Senast: Amk
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 064
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023