Vart vänder man sig? Juridisk hjälp

Diabetikern

Trådstartare
Har precis köpt hus tillsammans med min sambo så vi båda står på huset samt lån.
Han har 2 barn sen tidigare och jag har inga. Worst case scenario min sambo går och dör. Jag klarar av att ha alla lån på huset på egen inkomst likaså han men jag kommer inte ha möjlighet att lösa ut hans barns arvsrätt i huset och vill inte stå på bar backe.

Jag har jättedålig koll på alt sånt här. Jag vill även kunna ge mina brorsbarn samt min sambos barn arvsrätt på mig om jag skulle trilla av pinn.

Är det banken som vi tar hjälp av? Eller jurist?

Tacksam för alla svar

Har precis köpt hus tillsammans med min sambo så vi båda står på huset samt lån.
Han har 2 barn sen tidigare och jag har inga. Worst case scenario min sambo går och dör. Jag klarar av att ha alla lån på huset på egen inkomst likaså han men jag kommer inte ha möjlighet att lösa ut hans barns arvsrätt i huset och vill inte stå på bar backe.

Jag har jättedålig koll på alt sånt här. Jag vill även kunna ge mina brorsbarn samt min sambos barn arvsrätt på mig om jag skulle trilla av pinn.

Tacksam för alla svar

Teckna livförsäkringar på varandra.

Vi hade även någon försäkring som om ex sambon skulle avlida så skulle den lösa hans lån,dvs skulle jag bara ha min halva att betala. Dock så löser det ju inte arvsfrågan. Vi gifte oss tillslut,enbart pga att slippa allt sånt här. ;)

Dock fanns det inga barn med i bilden då.

Han kan testamentera bort halva sin egendom (t ex till dig). Det innebär att 1/4 av huset går till barnen, det är vad du behöver lösa ut. Sedan beror det ju mycket på vad som övrigt finns i hans ägo. Kanske finns det lika mycket i andra tillgångar, som 1/4 av huset är värt? Då kan det ju vara en möjlighet, ungarna tar övriga tillgångar, du tar hans del i huset.

Hälften av hans egendom går aldrig att "sno" från barnen, så länge det är hans.

Sånt här funderar jag också på... Sambon har 4 barn sen tidigare och nu har vi ett gemensamt på väg. Vi bor i hyresrätt (jag flyttade in hos honom) och vi har nästan ingenting tillsammans än förutom en säng.
Jag är orolig att det skulle bli massor med knas om han dog, förutom det hemska faktum att han inte skulle finnas mer då. Men nu blir det ju annorlunda i.o.m att vi kommer att ha ett gemensamt barn, så det kommer ju iaf inte bli så att dom andra 4 kommer och kör ut mig och lämnar mig helt på bar backe - men sånt här är fan viktigt att tänka på!

Jag skulle egentligen vilja att vi gifter oss, bara för att säkra sånt här lite mer.

Nånting som dock alltid är bra att göra är att kolla vem/vilka som står som förmånstagare på eventuella livförsäkringar (både såna man tecknat själv och såna man kanske har genom fack/kollektivavtal) och se över vem som får pensionspengarna - vad finns för återbetalningsskydd etc och vem är förmånstagare där?

Hur går man tillväga då? Min sambo har en bra livförsäkring som går till hans barn. Jag har ingen vad jag vet.
Vänd dig till ditt försäkringsbolag eller bank (försäkringsbolag har antagligen fler alternativ). Antingen kan ni ha korsvist ägda (du är försäkringstagare och betalar premien, din sambo är försäkrad och dör han får du ut pengarna) eller att samma person är både försäkringstagare och försäkrad och den andra är förmånstagare. Man har lite bättre kontroll över de korsvist ägda.

Sånt här funderar jag också på... Sambon har 4 barn sen tidigare och nu har vi ett gemensamt på väg. Vi bor i hyresrätt (jag flyttade in hos honom) och vi har nästan ingenting tillsammans än förutom en säng.
Jag är orolig att det skulle bli massor med knas om han dog, förutom det hemska faktum att han inte skulle finnas mer då. Men nu blir det ju annorlunda i.o.m att vi kommer att ha ett gemensamt barn, så det kommer ju iaf inte bli så att dom andra 4 kommer och kör ut mig och lämnar mig helt på bar backe - men sånt här är fan viktigt att tänka på!

Hur vet du att de inte gör det? Som sambo ärver man inte varandra utan det gör barnen.
Att ni gifter er säkrar inte heller automatiskt att du inte hamnar på bar backe - hans barn har rätt till sitt arv direkt då han avlider, ert gemensamma får vänta tills du avlider. Att prata med jurist låter som en mkt bra start för er!

Tacksam för alla svar

Glömde också att skriva att flertalet banker erbjuder bolåneskydd (en slags livförsäkring som betalar halva bolånet), har ni inte blivit upplysta om det eller vanliga livförsäkringar när ni tog lånet?

Glömde också att skriva att flertalet banker erbjuder bolåneskydd (en slags livförsäkring som betalar halva bolånet), har ni inte blivit upplysta om det eller vanliga livförsäkringar när ni tog lånet?

Nej, fick ingen information om detta. Jag mailade till vår kontakperson i förra veckan men denne har varit ledig, Har hört att man kunde teckna något sådant på banken dock inte fått svar ännu.

tack för din hjälp!

• Gilla
Reactions: Sar
Innan vi gifte oss gjorde jag min partner till förmånstagare på livförsäkring. Nu har jag, kanske även maken jag minns inte, en livförsäkring som täcker halva lånet plus bolåneskyddet. Dubbla skydd. Pengar är det sista jag vill tänka på om min partner dör.

Kanske OT men ändå värt att informera om känner jag.

Vi har i banken en försäkring som täcker min del av lånen om jag skulle dö, om min man däremot skulle dö står jag med 100% av hela lånet. :meh:

Allt pga en ärftlig sjukdom som kanske/troligtvis inte kommer påverka hans livslängd alls.
Vi frågade om dom inte kunde friskriva sig från just det, för han kan ju lika gärna bli påkörd på ett övergångsställe eller sparkad av en häst men det gick inte... :crazy:

Kommer också ihåg en kvinna som blev änka, dom var gifta och hade bara gemensamma barn.
När maken dog visade det sig att han aldrig skrivit in henne som förmånstagare på livförsäkringen, utan där stod hans första sambo från tonårstiden kvar och hon vägrade låta frun få del av livförsäkringen.

Hur vet du att de inte gör det? Som sambo ärver man inte varandra utan det gör barnen.
Att ni gifter er säkrar inte heller automatiskt att du inte hamnar på bar backe - hans barn har rätt till sitt arv direkt då han avlider, ert gemensamma får vänta tills du avlider. Att prata med jurist låter som en mkt bra start för er!

Jojo, självklart - det va därför jag skrev det om försäkringar och pension, sånt kan göra stor skillnad! Vi håller redan på att kolla på sånt här, så det är lugnt för oss ;)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar